بورس حبابی نیست؛ پول مردم سمت بازار سهام سرازیر شد.

بورس حبابی نیست؛ پول مردم سمت بازار سهام سرازیر شد.

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه رشد شاخص بورس حبابی نیست گفت: با توجه به عوامل مختلف، این روزها شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات در بازار سهام هستیم که بخشی از آن بدلیل سرریز شدن سپرده بانکی به سمت تالار شیشه‌ای است.

محسن عباسی با اشاره به رشد شاخص بورس در ماه‌های گذشته گفت: با توجه به شرایط بازار سرمایه و عوامل موثر در رشد شاخص بورس، نمی توان ادعا کرد که رشد این بازار و شاخص بورس حبابی است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به بهبود شرایط بازار رفته رفته بستری در تالار شیشه‌ای فراهم شده است تا نقدینگی جدید به بورس وارد شود که نشانه‌های آن را می‌تواند در افزایش حجم و ارزش معاملات در چند روز گذشته مشاهده کرد.

سرریز سپرد‌ه‌های بانکی به سمت بورس

وی در خصوص دلایل اقبال نقدینگی برای ورود به بازار سرمایه اظهار داشت: بدون شک بخشی از نقدینگی وارد شده به این بازار، سرریز سپرد‌ه‌های بانکی است که در پی کاهش نرخ سود، نقدینگی از سوی بانکها به سمت بازار سهام سرازیر شده است و انتظار می‌رود این روند تا پایان سال و حتی سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

روزهای خوش بورس، تازه آغاز شده

مدیر‌عامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری اماکو با اشاره به این که روند رو به رشد این روزهای بازار سرمایه و افزایش شاخص بورس آغاز یک سیکل مثبت و رونق در تالار شیشه‌ای است افزود: بر این اساس بنظر می‌رسد شاخص بورس تا پایان امسال تا ارتفاع 100 هزار واحد هم پیش‌روی کند و در سال آینده هم این روند ادامه داشته باشد.

تداوم رونق بورس در سال آینده

وی در ادامه با ابیان این که بهترین مکان برای روانه شدن سپرده‌ها از سمت بانکها، در شرایط فعلی اقتصاد بورس است تصریح کرد: با توجه به رشد بازار مسکن در نیمه نخست امسال، افزایش قیمت مسکن تا پایان سال و نیز روانه شدن نقدینگی به سمت این بازار بعید بنظر می‌رسد.

عباسی با اشاره به برنامه احتمالی بانک مرکزی برای کاهش دوباره نرخ سود بانکی در سال آینده اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به قیمتهایی که در حال حاضر بازار مسکن شاهد آن است بنظر نمی‌رسد که در سال آینده نیز حجم زیادی از نقدینگی به سمت این بازار روانه شود و تنها گزینه‌ پیش روی سپرده گذاران بازار سکه و ارز و نیز بازار سهام است که از این جنبه نیز می توان به تداوم رونق بورس در سال آینده امید داشت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر کاتالیزورهایی همچون افزایش قیمت جهانی نفت، رشد قیمت دلار، بهبود شرایط جهانی کالاها، گزارشات خوب میاندوره ای شرکتها بویژه پالایشی‌ها و فلزات می‌توانند محرک‌های مناسبی برای بهبود شرایط بورس تا پایان سال و تداوم آن در سال آینده باشند.

واکسینه شدن بورس از خبرهای بد برجام

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به این که در حال حاضر ثبات نسبی در خصوص مسایل سیاسی و مذاکرات سیاسی حاصل شده است گفت: البته روند اجرایی برجام هنوز به طور کامل به سرانجام نرسیده است، با این حال بازار سرمایه در برابر این مولفه‌ اثرگذار بر معاملات، واکسینه شده است و اگر اتفاق خاصی در خصوص اجرای برجام نیفتد از این جنبه نمی‌توان تهدید خاصی را برای بورس متصور بود.

شاخص تا پایان سال 100 هزار واحدی می‌شود

وی همچنین با تاکید دوباره بر این موضوع که جنس صعود این روزهای شاخص بورس از نوع بلندمدت است گفت: مجموعه عوامل یاد شده حکایت از آن دارد که شاخص بورس و بازار سرمایه این روزها در ابتدای مسیر صعودی خود قرار گرفته است و تا پیش از پایان سال، شاخص بورس قله 100 هزار واحد را نیز فتح خواهد کرد.

عباسی در ادامه در توجیه این موضوع اذعان داشت: علاوه بر موارد یاد شده، فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز با دستورالعمل‌های جدید، تا حدودی محدود شده و دولت در حال کنار زدن بانکهاست و خود در حال تبدیل شدن به بزرکترین تامین کننده مالی در اقتصاد است که نمونه بازر آن را می‌توان در افزایش حجم اوراق بدهی در بودجه سال آینده مشاهده کرد. از این رو رفته رفته نرخ سود بانکی نیز کاهش خواهد یافت و دولت نقش پررنگ‌تری در این زمینه خواهد یافت.

سیگنال مثبت کاهش سود سپرده بانکی برای بورس

مدیر‌عامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری اماکو با بیان این که با آغاز سال جدید قراردادهای یکساله سپرده‌گذاران با بانکها پایان پیدا خواهد کرد و از سوی دیگر بانک مرکزی هم احتمالا اقدام به کاهش نرخ سود بانکها می‌کند گفت: این موضوع می‌توان سیگنال مثبتی برای سایر بازارها بویژه بورس باشد.

پیش‌بینی گزارشات مثبت شرکتهای بورسی

عباسی همچنین تصریح کرد: تا دو ماه آینده بودجه شرکتهای حاضر در بازار سرمایه به مرور منتشر خواهد شد که انتظار می‌رود با توجه به شرایط مثبت این بازار، شاهد انتشار گزارشات خوبی از سوی شرکتها باشیم که این موضوع نیز مو‌تواند به عنوان محرکی دیگر برای صعود شاخص بورس و بهبود روند معاملات عنوان شود.

دو تهدید برای بورس

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار داشت: در مجموع در حالی شرایط خوب و مثبتی برای بورس تا پایان امسال و حتی سال آینده پیش‌بینی می‌شود که نباید به آسانی از دو تهدید برای بازار سهام غافل شد. بر این اساس یکی از این ریسک‌ها موضوعات مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ادامه روند اجرایی برجام است که اگر اتفاق خاصی در این زمینه نیفتد روزهای خوب بازار سرمایه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: از سوی دیگر یکی از بیم‌های بازار سهام در هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو احتمال فروش بی‌محابای سهام از سوی حقوقی‌ها بویژه صندوق‌ها‌ی بازنشستگی در روزهای انتهایی سال است که البته موضوعی موقت و گذرا خواهد بود.

بورس تحلیل‌محور شده

عباسی همچنین با اشاره به این که در شرایط کنونی بازار سرمایه تحلیل‌محور شده است و دیگر از بروز رفتارهای هیجانی شدید در تالار شیشه‌ای خبری نیست گفت: یکی دیگر از دلایل رشد بورس در این روزها و احتمالا سال آینده این است که به صورت سنتی و معمول، سیکل دوم ریاست جمهوری برای بازار سرمایه همراه با رشد است.

توصیه به سهامداران

وی در توصیه به سهامداران بویژه تازه‌واردان به بورس اذعان داشت: رشد شاخص بورس یکی از مولفه‌های تعیین کننده وضعیت کلی بازار سرمایه است و سرمایه‌گذاران نباید در تحلیل خود تنها به رشد شاخص بورس اکتفا کنند؛ چرا که صعودی بودن شاخص بورس دلیل کافی برای رشد همه نمادهای بورسی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر این اساس در حالی که سهامداران نیم نگاهی به وضعیت شاخص بورس دارند، می‌بایست اعداد ترازنامه و سود و زیان شرکتها و همچنین وضعیت کلی اقتصاد و صنایع کشور را مدنظر قرار دهند.

سرمایه‌گذاران تازه دلگرم شده‌اند

مدیر‌عامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری اماکو همچنین با اشاره به این که پس از 4 سال روند رکودی، رشد پایدار قیمتها و شاخص بورس تازه اتفاق افتاده است گفت: نکته قابل توجه در این زمینه این است که شاخص بورس این روزها از مرز روانی خود نیز عبور کرده است و رفته رفته سرمایه‌گذاران بورسی به این بازار دلگرم شده اند.

ویژگی متمایز بورس نسبت به سایر بازارها

عباسی در پایان با بیان این که شرایط رشد قیمتها در بازار سهام همانند سکه و طلا و نیز بازار ارز نیست که با رشد یکی دو روزه قیمتها، توجه‌ها را به خود جلب کند افزود: بر این اساس بازار سهام باید چند هفته و شاید چند ماه، آرام آرام روند صعودی خود را ادامه دهد تا به عنوان بازاری که پتانسیل سرمایه گذاری و سودآفرینی را دارد بنظر برسد.

این کارشناس بازار سرمایه ضافه کرد: بر این اساس با توجه به بهبود شرایط مثبت بازار و نیز رشد شاخص بورس در ماههای گذشته، خوشبختانه رفته رفته توجه‌ها به سمت این بازار در حال جلب شدن است که با ادامه این روند انتظار می‌روند نقدینگی جدید به سمت بازار سرمایه حرکت کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.