عواملی که باعث ثبات در بورس شد

عواملی که باعث ثبات در بورس شد

کارشناس بازارسرمایه با اعلام ۶ عامل موثر برای ایجاد ثبات بورس گفت: توجه دولت به ثبات و تعادل موجب خوش بینی فعالان و رونق دوباره بازار سهام خواهد شد.

 

 علی جبل عاملی با اشاره به اظهارات رییس دولت سیزدهم در مراسم تنفیذ درخصوص بازار سرمایه به ایرنا گفت: ایجاد ثبات در بازار سرمایه از جمله مسائل اساسی بود که به عنوان اقدام مهم و فوری دولت جدید عنوان شد که می تواند از اصلی ترین مأموریت ها باشد.

طرح این موضوع، خوش بینی‌هایی را میان سهامداران برای سرمایه گذاری و ورود دوباره سرمایه ها ایجاد خواهد کرد. با توجه به وقایع رخ داده در معاملات سال گذشته ، توجه دولت سیزدهم به ایجاد ثبات و تعادل در بورس ، موجب دلگرمی فعالان و رونق دوباره خواهد شد.

اجرای سیاست های مرتبط با ثبات منجر به آشتی دوباره پول های خرد می شود که همین امر به مراتب به دلیل افزایش ورود نقدینگی و ارزش معاملات، مسیر را در میان سهامداران روشن می کند. به نظر می رسد ثبات بورس با وجود ماهیت نوسانی آن بتواند کمک کننده به بازگشت اعتماد دوباره سرمایه گذاران باشد تا از این طریق جریان مستمر نقدینگی به سمت بازار بخصوص بازار اولیه صورت گیرد. 

تجربه سال ٩٩ معاملات بورس، نوسان و هیجان ها نشان داد اعتماد به سرمایه گذاری می تواند به راحتی مخدوش شود و نقدینگی هایی را که قرار است جذب این محیط شفاف شود به سوی سایر بازارهای غیرمولد مانند رمزارزها یا بازار ارز سوق پیدا کنند.

عوامل اثرگذار برای ایجاد ثبات در معاملات

نخستین عامل برای ایجاد ثبات در معاملات در حوزه قانونگذاری و ابلاغ دستور العمل های اجرایی است که تغییرات مکرر آن آفتی در معاملات بازار تلقی خواهد شد. دومین نکته ای که باید مدنظر قرار گیرد، برقرار کردن تعادل بین بازار پول و سرمایه است. بورس و بانک هر دو بال های اقتصاد هستند و پرواز بدون نقص اقتصاد باید با انرژی و هماهنگی هر دو  بال صورت گیرد.

سومین عامل اثرگذار در ایجاد عمق بخشیدن معاملات در کنار دیگر اقدامات از طریق ابزاراهایی مانند عرضه های اولیه منظم شرکت ها و تسهیل شرایط حضور آنها در بورس یا فرابورس محقق می شود. همچنین افزایش فعالیت صندوق تثبیت بازار سرمایه، توسعه ابزارهای نوین تأمین مالی مبتنی بر سرمایه و اوراق بدهی، تداوم فعالیت های بازارگردانی، توسعه ابزارهای مشتقه و ابزارهای پوشش ریسک، افزایش شناوری سهام و تغییر دامنه نوسان می تواند منجر به ثبات بخشی و ایجاد تعادل در معاملات بازار شود.

هماهنگی بین نهادها و سازمان های ذیربط در خصوص قیمت گذاری ، زمینه ساز تغییر روند بازار و ثبات در معاملات است و تجربه نشان داده قیمت گذاری دستوری می تواند به بازار آسیب برساند و پرهیز از آن زمینه ساز ثبات باشد. بحث آموزش اقشار مختلف جامعه در خصوص مفاهیم بازار سرمایه مورد مهم دیگری است که می تواند به ثبات بازار کمک کند. مفهوم ریسک و بازده و روش های مستقیم و غیر مستقیم سرمایه گذاری از جمله مسایلی است که آموزش آن مخاطرات سرمایه گذاری را برای افراد فاقد دانش یا تخصص کافی کاهش می دهد و آرامش را به بازار باز می گرداند.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.