ارز دیجیتال لوپرینگ (LRC) چیست؟

ارز دیجیتال لوپرینگ (LRC) چیست؟

ارز دیجیتال لوپرینگ با نماد LRC توکن بومی پروتکل لوپرینگ است که این پروتکل در واقع یک پروژه لایه 2 شبکه بلاک‌چینی اتریوم محسوب می‌شود. ویژگی‌های جذابی که این پروتکل وارد حوزه بلاک‌چین و بازار ارز دیجیتال کرده باعث شد تا افراد زیادی به سمت آن حرکت کرده و از آن استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم تا با نگاهی عمیق اما ساده به معرفی پروژه لوپرینگ و ارز دیجیتال LRC بپردازیم.

مزایا و معایب صرافی متمرکز و غیرمتمرکز

به دلیل نحوه کارکرد و فعالیتی که پروتکل لوپرینگ دارد، قبل از معرفی آن نیاز داریم تا ابتدا نگاهی به صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز و همچنین مزایا و معایبی که هرکدام دارند بیندازیم تا نحوه عملکرد این پروژه را بهتر درک کنیم.

در حال حاضر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران، از صرافی‌های متمرکز بیشتر استفاده می‌کنند تا نوع غیرمتمرکز آن‌ها. اما این صرافی‌ها متحمل ریسک‌هایی هستند از جمله ماهیت حضانتی بودن آن‌ها است. صرافی‌های متمرکز به دلیل اینکه سرمایه کاربران خود را داخل صرافی ذخیره می‌کنند، این دارایی‌ها در معرض مشکلاتی از جمله از دست رفتن در شبکه، حمله هکرها به صرافی، تنظیم قوانین و مقررات مختلف مربوط به این صرافی‌ها و... قرار می‌گیرند. یکی دیگر از معایب این نوع صرافی‌های ارز دیجیتال، نبود شفافیت کامل در آن‌ها است. معاملات در این مورد در اصل، داخل بلاک‌چین انجام نمی‌شوند، بلکه در رکوردهای داخلی صرافی ذخیره می‌شوند که این موضوع می‌تواند باعث دست‌کاری در قیمت توسط صرافی شده و از سرمایه کاربران برای اهداف غیرمجاز استفاده شود.

مشکلات موجود در صرافی‌های متمرکز باعث شد تا نوع غیرمتمرکز صرافی ارز دیجیتال راه‌اندازی شود. در صرافی‌های غیرمتمرکز به‌جای اینکه سرمایه کاربران داخل صرافی ذخیره و پردازش شوند، این صرافی سفارش‌های خرید و فروش را به طور مستقیم به یکدیگر در یک بلاک‌چین عمومی متصل می‌کند. صرافی‌های غیرمتمرکز با اینکه سعی داشت از معایب نوع متمرکز پرهیز کند، خودش معایبی هم داشت؛ از جمله کارآمدی کمتر نسبت به صرافی‌های متمرکز توانایی‌های محدودتر با توجه به بلاک‌چین و نقدینگی پراکنده.

تا اینجا توضیح دادیم که هر کدام از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز چه معایب و مزایایی دارند. حال آماده شدیم تا وارد پروتکل لوپرینگ و ارز دیجیتال LRC شویم که سعی دارد با نوآوری‌های ترکیبی خود، از مزایای صرافی غیرمتمرکز استفاده کرده و مشکلات موجود در آن را کاهش دهد.

پروتکل لوپرینگ چیست و چطور کار می‌کند؟

لوپرینگ را به‌طور خلاصه می‌توانیم این‌گونه معرفی کنیم که یک پروتکل zkRollup منبع‌باز و مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند اتریوم و مدارهای ZK است. این پروژه معتقد است که آینده سیستم مالی روی شبکه اتریوم و با کمک شبکه‌های لایه 2 آن ساخته خواهد شد. شبکه لایه دو لوپرینگ یک پلتفرم پرسرعت و با کارمزد بسیار پایین برای معامله، سواپ، ایجاد نقدینگی و پرداخت به کاربران می‌دهد بدون اینکه نیاز باشد برای رسیدن به این اهداف، امنیت شبکه اتریوم کاهش پیدا کند.

تیم این پروژه به دنبال یک اقتصاد دیجیتال است که کنترل دارایی کاربران به دست خودشان باشد. پروتکل لوپرینگ صرافی‌های غیرمتمرکزی می‌سازد که به اندازه نوع متمرکز آن‌ها کارآمد است. در ادامه به ویژگی‌های اصلی این پروژه می‌پردازیم.

ارز دیجیتال لوپرینگ

امنیت بالا

امنیت برای این پروتکل بالاترین اولویت را دارد. مکانیزم zkRollup که این پروتکل از آن استفاده می‌کند درواقع امن‌ترین مکانیزمی است که در این صنعت شناخته شده است. در واقع می‌توانیم بگوییم که در این پروتکل هیچ شخص و یا سازمانی نمی‌تواند بین کاربر و دارایی‌های مبتنی بر اتریوم آن‌ها قرار بگیرد. تمام امنیت لوپرینگ از شبکه اتریوم به ارث برده می‌شود و برای این کار از هیچ مکانیزم خارجی دیگری غیر از شبکه اتریوم و مکانیزم رمزنگاری دانش صفر (ZK) استفاده نمی‌شود.

پروتکلی مناسب برای صرافی‌ها

همان‌طور که توضیح دادیم حمله هکرها و معرفی مقررات جدید برای صرافی‌های متمرکز از مشکلات این نوع صرافی‌ها است. با استفاده از پروتکل لوپرینگ این اطمینان حاصل می‌شود که صرافی و یا یک سرویس پرداخت نمی‌تواند به سرمایه کاربران خود دسترسی پیدا کرده و یا آن را از بین ببرد. اما استفاده از این پروتکل تنها به اینجا ختم نمی‌شود. اگر قصد استفاده از این پروتکل در صرافی را نداشته باشید، باز هم می‌توانید از عملکرد پرداخت آن استفاده کنید که در واقع روشی سریع و با کارمزدی بسیار پایین برای واریز و برداشت دارایی‌های مبتنی برای اتریوم کاربران محسوب می‌شود.

بهره‌وری بالا

مقیاس‌پذیری پروتکل لوپرینگ بسیار بالا است بدون اینکه برای رسیدن به آن، امنیت اتریوم فدا شود. در واقع توان عملیاتی zkRollup این پروتکل نزدیک به 1000 برابر اتریوم، معادل تقریبا 2 هزار معامله در هر ثانیه است. این در حالی است که هزینه انجام تراکنش به یک‌صدم هزینه انجام تراکنش در شبکه اتریوم رسیده است.

ارز دیجیتال لوپرینگ و نحوه عرضه آن

صدور ارز دیجیتال لوپرینگ یا همان LRC از طریق قراردادهای هوشمندی که شامل پروتکل لوپرینگ هستند اداره می‌شود. روش اصلی به دست آوردن ارز دیجیتال لوپرینگ از طریق روشی است با نام استخراج حلقه (ring mining). برای اینکه میزان نقدینگی در شبکه لوپرینگ افزایش پیدا کند، سفارش‌ها به‌جای اینکه تنها در دو ارز دیجیتال که یک جفت‌ارز هستند محدود شوند، این پروتکل تا 16 سفارش برای رمزارزهای مختلف را در یک معامله دایره‌ای ترکیب می‌کند که به آن‌ها حلقه‌های معامله (order rings) گفته می‌شود و همچنین تاریخچه معاملات حفظ و ذخیره می‌شوند.

ویژگی دیگر ارز دیجیتال لوپرینگ ضد تورم بودن آن است. به این معنی که بخشی از کارمزد هر تراکنشی که انجام می‌شود سوزانده می‌شود. سوزاندن توکن به این معنی است که آن توکن از چرخه معاملات خارج شده و دیگر قابل دسترس نخواهد بود؛ بنابراین به این صورت میزان عرضه این توکن به‌مرور کاهش یافته و در نتیجه ارزش آن بیشتر می‌شود. بالاترین قیمتی که ارز دیجیتال LRC از زمان ساخت آن تا به حال دیده، به اوایل ماه ژانویه 2018 باز می‌گردد که در آن زمان قیمت هر واحد LRC به 2.4 دلار رسید. عرضه کل این توکن تقریبا برابر است با 1.4 میلیارد واحد و در حال حاضر تقریبا 1.3 میلیارد آن در گردش قرار گرفته است.

ارز دیجیتال LRC

سخن پایانی

پروتکل و ارز دیجیتال لوپرینگ که توسط فردی چینی با نام دانیل وانگ (Daniel Wang) راه‌اندازی شد، یک پروتکل لایه دو برای اتریوم است که سعی دارد تا از مزایای صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کند و در کنار آن، مشکلات موجود در آن را هم کاهش دهد. این پروتکل همچنین به دلیل ویژگی‌های خود از جمله سرعت و امنیت بسیار بالا و هزینه کارمزد پایین، یک روش عالی برای انجام تراکنش محسوب می‌شود. در این مقاله به طور ساده نحوه عملکرد این پروتکل و ارز دیجیتال لوپرینگ را توضیح دادیم و ممکن است در آینده شاهد پیشرفت بیشتر این پروژه باشیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.