همه چیز در مورد سهام زفجر : از جزئیات عرضه اولیه تا قیمت و ارزش بنیادی

همه چیز در مورد سهام زفجر : از جزئیات عرضه اولیه تا قیمت و ارزش بنیادی

زفجر سهام شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان است که در بازار فرابورس، درج نماد شده و معامله می‌شود. سهام زفجر اولین بار در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ عرضه شد. صنعت دامپروری و زراعت به‌خاطر تامین مواد غذایی، اهمیت بالایی دارد و در هر شرایطی، جزو صنایع مهم کشور محسوب می‌شود. با این حال سرمایه‌گذاری در صنایع مربوط با دامپروری به‌خاطر سروکار داشتن با موجودات زنده، همواره پر ریسک محسوب می‌شود.

در این مقاله، وضعیت بنیادی سهام زفجر، قیمت و پتانسیل رشد این سهم را بررسی می‌کنیم، چنانچه زفجر را برای سرمایه‌گذاری، زیرنظر دارید، با ما همراه باشید.

جزئیات عرضه اولیه زفجر

عرضه اولیه‌ی زفجر در تاریخ ۳۰ اردیبهشت امسال و با عرضه‌ی ۱۵ درصد از سهام این شرکت، معادل ۱۳۵ میلیون سهم، انجام پذیرفت .عرضه اولیه زفجر به‌صورت ترکیبی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و کدهای حقیقی و حقوقی، انجام شد. ۵ درصد از کل سهام شرکت معادل ۴۵ میلیون سهم به صندوق‌ها و ۹۰ میلیون سهم به سهامداران حقیقی و حقوقی، اختصاص یافت.

قیمت پایه زفجر ۱۱۴۹۷ ریال اعلام شد و در مرحله‌ی اول عرضه اولیه شرکت کشاورزی و دامپروری فجر، هر سهم معادل ۱۲۵۴۰ ریال، توسط صندوق‌ها تعیین شد. در مرحله‌ی دوم و عرضه به کدهای حقیقی و حقوقی نیز با مشارکت تقریبا 1.300.000 کد، به هر کد، ۷۱ سهم اختصاص یافت.

مشخصات پایه ای شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان

شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان در سال ۱۳۷۳ تاسیس شد. همان‌طور که از نام این شرکت مشخص است؛ فعالیت آن در زمینه‌ی دامپروری و کشت و زرع است. محصولات و تولیدات این مجموعه شامل موارد زیر است:

  • محصولات گوشتی و لبنی
  • تولیدات دامی
  • تولید نهال
  • محصولات کشاورزی و باغداری
  • محصولات گلخانه‌ای

فعالیت‌های این شرکت در شش واحد صنعتی جداگانه به شرح زیر انجام میپذیرد:

  • واحد دامپروری گاو شیرده رحمت آباد نطنز
  • واحد پرواربندی (گوساله) با ظرفیت ۵۰۰۰ رأس گاو در حسین آباد اردستان
  • واحد دامپروری (بز) واقع در قلعه گنج کرمان
  • واحد باغداری رحمت آباد نطنز
  • زراعت و تولید نهال چهارمیل اردستان
  • زراعت و تولید نهال مهیار شهررضا

سهام‌دارن عمده‌ی زفجر

تا پیش از عرضهی اولیه‌ی زفجر، ۵۱ درصد از سهام این شرکت در اختیار شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس و ۴۹ درصد نیز در اختیار بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی قرار داشته که طی عرضه اولیه، ۱۵ درصد از سهام متعلق به بنیاد مستضعفان، به عموم عرضه شد. بنابراین در حال حاضر ۵۱ درصد از سهام زفجر به شرکت دامپروری پارس، حدود ۳۴ درصد به بنیاد مستضعفان و ۱۵ درصد نیز به صندوق‌ها و سهامداران حقیقی تعلق دارد.

شرکت کشاورزی و دامپروری فردوس پارس یکی از شاخص‌ترین شرکت‌های دامپروری در سطح کشور محسوب می‌شود، بعنوان سهامدار عمده‌ی سهام زفجر، پشتوانه‌ی خوبی برای این سهم محسوب می‌شود.

محصولات زفجر و حاشیه سود این شرکت

عمده‌ی فعالیت شرکت فجر بر تولید شیر خام متمرکز است و این شرکت یکی از اصلی‌ترین تامین کنندگان شیر خام کارخانه‌ی مواد لبنی پاک محسوب می‌شود. ۷۵ درصد از سود مالی این شرکت در سال مالی قبلی، به تولید شیر خام احتصاص داشت. افزایش قیمت حدود ۲۰۰ درصدی شیر خام طی دو سال اخیر که به‌خاطر حذف ارز ترجیحی واحدهای دامی انجام شد، تا حد زیادی بر روی آمارهای مالی و حاشیه سود ناخالص زفجر، تاثیرگذار بوده است.

توضیحات ارزش گذاری اولیه سهام زفجر

متولی ارزش گذاری زفجر، تامین سرمایه نوین بوده و طبق اعلام این مجموعه، ارزش گذاری این سهم با درنظر گرفتن ارزش روز دارایی‌ها، سود تقسیمی، P/E  و جریان نقدی، انجام شده است. در نشست خبری پیش از عرضه اولیه زفجر، عباس گمار مدیر ارزش‌گذاری تامین سرمایه نوین که مسئول ارزش‌گذاری این سهام بوده، اعلام داشت که در ارزش گذاری زفجر، برای حفظ حاضیه سود سهامداران خرد، به داراییهای روز این شرکت، سهم زیادی اختصاص نداده‌اند. همچنین زمان تعیین نرخ زفجر نیز دی ماه ۱۴۰۱ بوده که قیمت ارز در بازه‌ی منتهی به عرضه‌ی اولیه‌ی آن در انتهای اردیبهشت، افزایش داشته و احتمالا ارزش ذاتی و سودآوری شرکت نیز نسبت به زمان ارزش گذاری، افزایش خواهد داشت.

ارزش‌گذاری از دیدگاه سود تقسیمی

با در نظر گرفتن میانگین تقسیم سود این شرکت در طول سال‌های گذشته، سود قابل تقسیم این مجموعه برای سال‌های آینده، ۹۰ درصد برآورد شد. با توجه به ضریب بتا ۶۱ درصد و نرخ بهره‌ی بدون ریسک ۲۶ درصد و صرف ریسک ۱۵ درصدی بازار سرمایه‌ی ایران، نرخ بازدهی زفجر چیزی در حدود ۳۵ درصد خواهد بود. مطابق شیوهی گوردون نیز نرخ رشد بلند مدت سهام زفجر چیزی در حدود ۲۰ درصد لحاظ شده و با این تفاسیر، ارزش ذاتی هر سهم زفجر با این روش حدود ۱۰۴۴ تومان برآورد شد.

ارزش سهام زفجر با شیوه P/E

برای تعیین ضریب قیمت به سود یا همان P/E ، با درنظر گرفتن سهام‌های مشابه زفجر در بازار بورس، ضریب قیمت این سهام، ۱۰ واحد برآورد شد. بر این اساس و طبق سود خالص ۹۴ میلیارد تومانی زفجر در سال ۱۴۰۱، ارزش کلی سهام‌های شرکت کشاورزی و دامپروری فجر، معادل ۹۴۷ میلیارد تومان و ارزش هر سهم نیز معادل ۱۰۵۳ تومان تعیین شد.

ارزش‌گذاری زفجر بر اساس جریان نقدی سهامداران

جریان نقدی سهامداران، وجوه نقدی است که پس از پرداخت بدهی‌ها، خالص افزایش در دارایی‌های ثابت، خالص افزایش سرمایه در گردش و پرداخت یا دریافت تسهیلات، در شرکت باقی میماند. نرخ رشد در این روش نیز همانند سود تقسیمی، ۲۰ درصد درنظر گرفته شده و بر این اساس ارزش ذاتی هر سهم زفجر، معادل ۱۰۳۸ تومان برآورد شده است.

ارزش گذاری زفجر بر حسب ارزش روز دارایی‌ها

کارشناس رسمی دادگستری ارزش روز دارایی‌های تحت تملک شرکت کشاورزی و دامپروری فجر را ۳ هزار میلیارد برآورد کرده و با در نظر گرفتن بدهی ۲۱۸ میلیارد تومانی، ارزش کل دارایی‌ها چیزی حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان محاسبه شد، به این ترتیب ارزش ذاتی هر سهم معادل ۳۱۰۰ تومان شد. این اختلاف قیمت میان ارزش‌گذاری داراییها با سایر روش‌ها، به‌خاطر عدم صرفه اقتصادی فعالیتهای دامپروری و کشاورزی با توجه به سرمایه مورد نیاز است. به طور کلی و با توجه به نوع صنعت، پیشبینی می‌شود که ارزش این سهام همواره زیر ارزش روز دارایی‌های آن باشد.

روش ارزش‌گذاری

وزن تاثیرگذاری هر شیوه (درصد)

ارزش ذاتی (میلیارد تومان)

ارزش هر سهم (تومان)

شیوه قیت به سود خالص گذشته P/E

35

947

1053

روش سود تقسیمی

30

939

1044

روش جریان نقدی سهام‌داران

30

934

1038

روش ارزش روز دارایی‌ها

5

2813

3126

میانگین ارزش ذاتی

-

1035

1149

 

ارزش ذاتی سهام زفجر چقدر است؟

همان‌طور که در بخش قبلی به تفصیل، توضیح دادیم، قیمت ۱۱۴۹ عرضه‌ی اولیه‌ی زفجر، برآورد حاصل از ۴ شیوه‌ی ارزش‌گذاری بوده و در این ارزش‌گذاری، برای سود تقسیمی و جریان نقدی سهام‌داران هر کدام ۳۰ درصد تاثیر، ۳۵ درصد برای P/E و تنها ۵ درصد تاثیر برای ارزش روز دارایی‌ها درنظر گرفته شده است. برای شرکت‌های فعال در زمینه‌ی کشاورزی و دامپروری، سهم ۱۵ درصدی به ارزش دارایی‌های شرکت، در نظر گرفته می‌شود؛ اما برای زفجر، با توجه به اینکه نرخ ارزش گذاری بر حسب دارایی‌ها تقریبا ۳ برابر سایر موارد بوده و تاثیر ۵ درصدی این شاخص، قیمت اولیه به مراتب مناسب بوده است.

پیش‌بینی قیمت زفجر

زفجر از تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ که با قیمت ۱۲۵۴ تومان آغاز به کار کرد، در تاریخ ۲۸ خرداد بیشینه‌ی قیمتی خود که برابر با ۲۴۶۵ تومان بود را با چیزی در حدود ۱۰۰ درصد سود، ثبت کرد. اما این نماد هم اکنون و در زمان نگارش این مقاله، با قیمت ۱۸۲۷ تومان معامله می‌شود. اولین مجمع این شرکت پس از عرضه سهم نیز در تاریخ ۱۲ تیر انجام شد و به ازای هر سهم، ۷۶۰ریال سود تعلق گرفت.

تحلیل تکنیکال زفجر با توجه به مدت زمان کمی که از عرضه‌ی آن می‌گذرد و عدم شکل‌گیری نمودار، هنوز کارامد نیست. اما تحلیل بنیادی زفجر، نشان‌دهنده‌ی این است که با توجه به ارزش دارایی‌ها، هر برگه سهم آن تا ۳۰۰۰ تومان نیز قابل افزایش است؛ اما با توجه به بازده و سود آوری صنعت، رسیدن به این عدد نیازمند وضعیت بسیار خوب بازار مربوطه و وضعیت کلی بازار بورس است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.