استقبال بورس از بالا رفتن دلار تا مرز 20 هزار تومان!!!

استقبال بورس از بالا رفتن دلار تا مرز 20 هزار تومان!!!

 بورس اوراق بهادار تهران در دومین روز از تابستان سال ۹۹ بار دیگر رکوردشکن ظاهر شد و شاخص کل به مدد رشد بی‌امان دلار و ورود نقدینگی مسیر خود را با صعود پر قدرت بیش از ۴۰ هزار واحد (معادل ۱۳/ ۳ درصد) تا مدار یک میلیون و ۳۴۱ هزار ادامه داد.

ارزش معاملات خرد بورس تهران (با کسر معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) نیز در این روز به ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید که حاصل دست به دست شدن ۹ میلیارد و ۲۵۶ میلیون ورق سهم و اوراق بهادار بود. صعود ۱۳/ ۳ درصدی شاخص کل طی معاملات روز دوشنبه در حالی رقم خورد که سه نماد شاخص‌ساز بازار شامل «فولاد»، «فارس» و «فملی» بیشترین نقش در رشد نماگر اصلی تالار شیشه‌ای را بر عهده داشتند. در معاملات فرابورس نیز در روزی که شاخص با افزایش ۷۵/ ۱ درصدی همراه شد، ارزش معاملات خرد (بازار اول، دوم و پایه) افزون بر ۴۶ هزار میلیارد ریال بود.

اما نکته قابل توجه طی روزهای اخیر رشد نرخ ارز است. آمار و ارقام تابلوی بورس تهران نشان می‌دهد که با رشد دلار تا مدار ۲۰ هزار تومان ارزش کل بازار سرمایه (بورس و فرابورس) به ۳۰۰ میلیارد دلار (حدود ۶۰۰۰ هزار میلیارد تومان) می‌رسد. به زعم کارشناسان و تحلیلگران بورس، بازار سرمایه به‌طور مداوم در حال متعادل کردن خود با رشد نرخ این ارز است. به‌طور کلی قیمت ارز علامت‌دهنده مهمی را در اقتصاد ایران است و در این شرایط سایر قیمت‌ها به میزان قابل‌توجهی از تغییرات نرخ ارز تبعیت می‌کنند و این امر خبر از افزایش تورم در سایر کالاها را می‌دهد که به تبع این مهم شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه از این اثر تورمی منتفع شده و می‌توانند حاشیه سودهای بیشتری را شناسایی کنند. به ویژه آنکه حدود ۶۰ درصد از ارزش کل بازار سهام در اختیار سهام کامودیتی‌محور است که تبعا از نرخ دلار تاثیر می‌پذیرند.

از سوی دیگر گزارش‌های میدانی از تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات مصرفی مردم (خرده‌فروش‌ها) نشان می‌دهد رشد نرخ ارز و همگام با آن پیشروی تورم موجب کاهش قدرت خرید مردم و به تبع آن رکود در بسیاری از بازارها شده است. این گزارش‌ها از این مهم حکایت دارد که اصناف و فروشندگان در چنین شرایطی بیش از هر زمان دیگری به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه سوق یافته‌اند که رشد چشمگیر این بازار طی دو سال اخیر در جذاب‌تر شدن آن در نگاه مردم در این شرایط بی‌تاثیر نبوده است. به عبارت دیگر در شرایط کنونی، بورس مجددا باید در انتظار ورود پول‌های تازه‌نفسی باشد که حاصل رکود در بازارهای خرده‌فروشی کشور است. از همین رو به نظر می‌رسد بازار سرمایه با توجه به ورود بی‌امان نقدینگی‌های جدید و خریدهای فعلی جدیدالورودها تا اطلاع ثانوی روند صعودی خود را ادامه دهد.

در جریان معاملات روز گذشته گروه بانکی با هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. بعد از آن خودرویی‌ها و سیمانی‎ها نیز به ترتیب با هزار و ۴۳۹ میلیارد تومان و هزار و ۹ میلیارد تومان برترین گروه‌ها از منظر ارزش معاملات بودند. در این بین سه نماد «خودرو»، «فملی» و «شاراک» نیز پر تقاضاترین نمادهای بازار سهام طی معاملات روز دوشنبه بودند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.