ارز دیجیتال میکر (MKR) چیست؟

ارز دیجیتال میکر (MKR) چیست؟

ارز دیجیتال میکر با نماد MKR توکن بومی پروتکل میکر، یکی از برنامه‌های غیرمتمرکز در شبکه اتریوم است. این پروژه که در حوزه دیفای (DeFi) فعالیت می‌کند، از بزرگ‌ترین برنامه‌های غیرمتمرکز محسوب می‌شود و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا با پروتکل میکر و توکن بومی آن یعنی MKR بیشتر آشنا شویم.

پروتکل میکر چیست و چگونه کار می‌کند؟

پروتکل میکر یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های غیرمتمرکز در حوزه سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که توسط افراد زیادی در نقاط مختلف جهان که دارای توکن MKR هستند مدیریت می‌شود. قبل از اینکه به ادامه معرفی پروتکل میکر بپردازیم، ابتدا نیاز داریم تا با استیبل کوین Dai بیشتر آشنا شویم.

استیبل‌کوین دای (Dai) یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز با پشتوانه است که قیمت هر واحد از آن برابر است با یک دلار ایالات متحده و این رمزارز در بلاک‌چین‌های مختلف پشتیبانی می‌شود. این استیبل کوین با واریز دارایی به‌عنوان وثیقه توسط کاربران با در پروتکل میکر تولید می‌شود. همچنین کاربران با استفاده از صرافی‌ها هم می‌توانند اقدام به خرید استیبل‌کوین دای بکنند. بعد از اینکه این استیبل‌کوین خریداری و یا تولید شد، کاربران می‌توانند از آن مثل هر ارز دیجیتال دیگری استفاده کنند. در واقع هر واحد از ارز دیجیتال دای که در گردش قرار گرفته است، توسط وثیقه مازاد پشتیبانی می‌شود؛ این یعنی ارزش وثیقه بالاتر از ارزش دای است. استیبل‌کوین دای برخلاف رمزارزهایی مثل USDT توسط یک شرکت خصوصی مدیریت نمی‌شود.

حالا که تا حدودی با استیبل کوین دای آشنا شدیم، به نحوه کارکرد پروتکل میکر بازمی‌گردیم. پروتکل میکر از طریق قراردادهای هوشمندی با نام (Maker Vaults) اقدام به تولید رمزارز دای می‌کند. زمانی که کاربری با واریز وثیقه اقدام به دریافت دای کرده بود، قصد بازیابی وثیقه خود را داشته باشد، ابتدا باید دای‌های دریافتی را همراه با کارمزد آن بازگرداند و وثیقه خود را دریافت کند.

مدیریت این پروتکل توسط میکر دائو (MakerDAO) انجام می‌شود. میکر دائو یک سازمان مستقل خودگردان است که طبق اطلاعات موجود در وایت پیپر این پروژه، کار خود را در سال 2014 آغاز کرد. این پروژه همان‌طور که گفتیم توسط افراد مختلف در جهان که دارای توکن MKR هستند اداره می‌‌شود که این موضوع به معنای حاکمیتی بودن ارز دیجیتال میکر است. هرچقدر فردی میزان بیشتر ارز دیجیتال میکر داشته باشد، قدرت بیشتری در رای‌گیری خواهد داشت. توکن میکر همچنین به ثابت ماندن ارزش استیبل‌کوین دای هم کمک می‌کند.

 ویژگی‌های ارز دیجیتال میکر

صدور و از بین رفتن ارز دیجیتال میکر توسط مکانیزمی مدیریت می‌شود که باعث می‌شود تا استیبل‌کوین دای به طور کامل توسط رمزارزهای دیگر به‌عنوان وثیقه پشتیبانی می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان گفت که دقیقا عرضه کل این رمزارز به چه مقدار است.

زمانی که قیمت رمزارزها کاهش پیدا می‌کند، ممکن است ارزش ارز دیجیتال ذخیره شده در قرارداد هوشمند موجود در پروتکل میکر به حدی برسد که با توجه به میزان دای دریافتی دیگر به‌عنوان وثیقه کافی نباشد. در این صورت، سیستم پروتکل میکر به طور خودکار، این رمزارزهای به‌عنوان وثیقه را لیکویید می‌کند. اگر دای تولید شده در هنگام لیکویید شدن کافی نباشد، پروتکل میکر ارز دیجیتال میکر می‌سازد تا از این طریق با فروش آن مبلغ باقی مانده پوشش داده شود که این روند میزان عرضه ارز دیجیتال میکر را افزایش می‌دهد.

سخن پایانی

پروتکل میکر یک برنامه‌ غیرمتمرکز است که توسط یک کارآفرین دانمارکی با نام رونه کریستنسن (Rune Christensen) راه‌اندازی شد. این پروژه در حوزه دیفای فعالیت خود را انجام می‌دهد و به‌عنوان یکی از برنامه‌های غیرمتمرکز بزرگ در شبکه اتریوم شناخته شده است. در این مقاله نگاهی به اجزا و نحوه کارکرد آن و همچنین نقش ارز دیجیتال میکر در این پروژه انداختیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.