ارز دیجیتال ورلد کوین (WLD) چیست؟

ارز دیجیتال ورلد کوین (WLD) چیست؟

در دنیایی که شباهت ربات و انسان‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود، به راه‌حلی نیاز است تا بتوانیم با استفاده از آن انسان بودن یک هویت را تشخیص دهیم. ارز دیجیتال ورلد کوین برای حل این مشکل توسعه پیدا کرد. هدف پروژه ورلد کوین این است که بزرگ‌ترین شبکه مالی و هویتی را تشکیل دهد تا این مشکل را حل کند. در این مقاله نگاه عمیقی پروژه ورلد کوین و ارز دیجیتال آن می‌اندازیم.

پروژه ورلد کوین چیست و چه اجزایی دارد؟

ورلد کوین (World Coin) مفهومی را معرفی کرد با نام شناسه جهانی  (World ID) که یک شبکه جهانی هویت همراه با حفظ حریم خصوصی محسوب می‌شود. این تکنولوژی به کاربران خود اجازه می‌دهد تا بتوانند با استفاده از اثبات دانش صفر (zero-knowledge proof) انسان بودن خود را تایید کنند.

نحوه کارکرد این تکنولوژی به این صورت است که کاربران ابتدا نیاز به دانلود اپلیکیشنی با نام World App را دارند. این برنامه اپلیکیشنی است که با آن می‌توان شناسه جهانی ساخت؛ سپس کاربران از یک دستگاه فیزیکی به نام Orb استفاده می‌کنند تا شناسه جهانی خود را تایید کنند. اکثر این Orb‌ها توسط شبکه‌ای از کسب‌وکارهای محلی مستقل به نام Orb Operators مدیریت و اداره می‌شوند. تکنولوژی Orb توسط شرکت Tools for Humanity با نماد اختصاری TFH توسعه داده شده است و در واقع اولین دستگاه تصویربرداری بیومتریک سفارشی است که برای پروژه ورلد کوین ساخته شده است تا با استفاده از آن، انسانیت و منحصر به فرد بودن، با روشی امن تایید شود. در تصویر زیر اجزای تشکیل دهنده دستگاه Orb نشان داده شده است. در ادامه نگاهی به اجزای اصلی ورلد کوین می‌اندازیم.

اجزای دستگاه Orb

شناسه جهانی

همان‌طور که گفتیم این شناسه به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند انسانیت خود را در فضای مجازی تایید کنند بدون اینکه حریم خصوصی خود را از دست بدهند. شناسه جهانی روی پروتکل ورلد کوین صادر می‌شود که به افراد اجازه می‌دهد تا به تاییدکنندگان مختلف که می‌توانند حتی برنامه‌های وب 2.0 باشند، انسان بودن خود را تایید و اثبات کنند. طبق گفته وب‌سایت رسمی این پروژه، در آینده ممکن است اعتبارنامه‌های دیگری هم روی پروتکل ورلد کوین صادر شود.

توکن ورلد کوین

این پروژه ارز دیجیتال ورلد کوین را راه‌اندازی و صادر کرد تا بتواند با استفاده از آن کاربران خود را تشویق کرده تا در نتیجه به رشد و گسترش شبکه ورلد کوین کمک بکند. این روند باعث می‌شود تا یک شبکه تازه تاسیس شده، با سرعت بیشتری گسترش پیدا کند و این موضوع می‌تواند ارز دیجیتال ورلد کوین با نماد WLD را به یک دارایی دیجیتال توزیع شده بزرگ تبدیل کند.

اپلیکیشن World App

برنامه World App در واقع اولین برنامه برای شناسه جهانی است که به افراد کمک می‌کند تا تاییدیه خود را از طریق Orb انجام داده و از اعتبارنامه شناسه جهانی فرد محافظت می‌کند و پروتکل‌های رمزنگاری را برای به اشتراک گذاشتن آن اعتبارنامه‌ها با اشخاص شخص ثالث با حفظ حریم خصوصی پیاده‌سازی می‌کند.

این پروژه و ارز دیجیتال ورلد کوین توسط افرادی با نام‌های سم آلتمن، الکس بلانیا و مکس نووندسترن راه‌اندازی و تاسیس شد که سم آلتمن هم‌اکنون در واقع یکی از مؤسسین و مدیرعامل OpenAl، شرکت توسعه‌دهنده ربات ChatGPT، است. پروژه ورلد کوین تاکنون توانسته از طریق چندین شرکت‌های سرمایه‌گذاری مختلف از جمله a16z، khosla Ventures، Bain Capital Crypto، Blockchain Capital و Tiger Global بیش از 250 میلیون دلار سرمایه جذب کند.

ارز دیجیتال ورلد کوین و نحوه عرضه آن

ارز دیجیتال ورلد کوین یا نماد WLD یک توکن کاربردی و همچنین حاکمیتی است که به دارندگان خود اجازه می‌دهد تا بتوانند در مورد آینده این پروتکل قدرت تصمیم‌گیری داشته باشند. یکی از ویژگی‌هایی که این توکن دارد این است که برعکس اکثر پروژه‌های ارز دیجیتال، تقریبا تمام توکن‌های WLD به افراد صرفا به دلیل انسان بودنشان داده می‌شود.

ارز دیجیتال WLD یک توکن ERC-20 است و روی شبکه اتریوم راه‌اندازی شده است. افراد در واقع توکن‌های خود را در شبکه آپتیمیزم (Optimism) که یک پروتکل لایه 2 برای اتریوم است دریافت می‌کنند و به همین دلیل، اکثر تراکنش‌های WLD روی شبکه آپتیمیزم انجام خواهد شد. همچنین امنیت توکن‌های WLD توسط شبکه اتریوم و آپتیمیزم برقرار می‌شود.

عرضه کل اولیه ارز دیجیتال ورلدکوین برابر است با 10 میلیارد واحد. طبق گفته وایت پیپر این پروژه ظرفیت عرضه ارز دیجیتال WLD برای 15 سال برابر با 10 میلیارد واحد باقی خواهد ماند. بعد از 15 سال، تصمیم گرفته می‌شود که در صورت لزوم، میزان تورم توکن WLD به مقدار 1.5 درصد افزایش پیدا کند تا از این طریق پایداری پروتکل ورلد کوین در بلندمدت حفظ شود. همچنین افراد تصمیم می‌گیرند که توکن‌های ساخته شده چگونه تخصیص داده شود. نحوه توزیع 10 میلیارد ارز دیجیتال ورلد کوین به‌صورت زیر است:

75% برای جامعه ورلد کوین

9.8% برای تیم توسعه‌دهنده پروتکل ورلد کوین

13.5% برای سرمایه‌گذاران شرکت TFH

1.7% برای ذخیره شرکت TFH

ورلد کوین WLD

نظر خالق اتریوم در مورد ورلد کوین

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) خالق اتروم هم به تازگی نظر خود را در مورد ورلد کوین و ضرورت وجود اثبات هویت بیان کرد. او گفت:

یکی از باارزش‌ترین ابزارهایی که افراد در جامعه اتریوم سعی در ساخت آن دارند، یک راه حل احراز هویت غیرمتمرکز است.

بوترین در ادامه پروژه ورلد کوین را معرفی کرده و توضیح داد که فلسفه پشت این پروژه بسیار ساده است. هوش مصنوعی مزایای زیادی برای بشر دارد. اما مشکلاتی هم با خود به همراه می‌آورد. به طور مثال باعث از بین رفتن شغل بسیاری از انسان‌ها خواهد شد. همچنین با توسعه هوش مصنوعی، تشخیص اینکه چه کسی انسان است و چه کسی هوش مصنوعی روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود.

بنابراین با ساخت یک سیستم اثبات شخصیت، مردم می‌توانند انسان بودن خود را اثبات کنند. پروژه ورلد کوین برای این مسئله روشی خاصی را ارایه داده است. این پروژه برای این کار از دستگاه بیومتریک بسیار پیشرفته استفاده می‌کند که عنبیه هر کاربر را با استفاده از سخت افزار خاصی به نام Orb اسکن می‌کند.

سخن پایانی

پروتکل و ارز دیجیتال ورلد کوین یکی از پروژه‌های تازه راه‌اندازی شد تا روی مسئله اثبات شخصیت (Proof of Personhood) فعالیت خود را انجام دهد. هوش مصنوعی روزبه‌روز در حال توسعه است بیشتر به انسان شبیه می‌شود؛ به همین دلیل دنیا به راه‌‌حلی نیاز دارد تا بتواند انسان‌ها را از هوش مصنوعی تشخیص دهد. ورلد کوین برای حل این مشکلی راه‌اندازی شد. در این مقاله نگاهی به این پروژه، نحوه کارکرد و اجزای آن و همچنین ارز دیجیتال ورلدکوین با نماد WLD انداختیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.