نکات بنیادی عرضه اولیه بمولد که بایستی بدانید!

نکات بنیادی عرضه اولیه بمولد که بایستی بدانید!

داوود محمودی، مدیرعامل شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس (بمولد) در اولین نشست خبری عرضه اولیه سهام این شرکت نکاتی را اعلام کرد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

این مجموعه در زمینی به مساحت تقریبی ١٠٧ هکتار در جنوب شرقی شهر شیراز قرار گرفته است. انرژی تولید شده به ایستگاه‌های فوق توزیع برق به مجاورت مصرف‌کنندگان و مشترکان برق انتقال داده می‌شود.

شرکت در سال ۹۰ بابت رد دیون در چهارچوب اصل ۴۴ به بانک تجارت واگذار شد. طی ٣ماهه نخست سال جاری، ٢.۴درصد رشد تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم و طی چهار سال اخیر روند صعودی در تولید انرژی را رقم زده‌ایم.

مجموع ظرفیت تولید انرژی الکتریکی به میزان ١٠٣۵ مگاوات ساعت است که توسط ۶ مولد گازی و سه مولد بخار از نوع سیکل ترکیبی به دست می‌آید. سرمایه این مجموعه ٨ میلیارد و ۴٧١هزار میلیون ریال و سال مالی شرکت پایان آذرماه است.

این مجموعه در دو سال گذشته در درآمدزایی و بهینه‌سازی فروش، بسیار خوب عمل کرده است. براساس برنامه‌های تعمیرات سالانه واحدها در سال ١۴٠٢، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که برای پیک مصرف تابستان سال ١۴٠٣، این مجموعه افزایش تولید در واحد بخاری داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین وظایف ما فروش برق است. در سال ١۴٠١، مجموع فروش رشد ۴٠درصدی داشته و به ۵٠۵ میلیارد تومان رسیده است. درآمد عملیاتی شرکت ۶٠٠ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که در ۶ماهه نیمی از آن محقق شده است. شاخص نرخ درآمدزایی نیروگاه به ازای آمادگی و مقایسه با سایر نیروگاه‌ها در جایگاه خوبی قرار دارد.

تراز مالی مولد نیروگاهی تجارت فارس

سود خالص دوره با ٧٣درصد رشد به ٢٢٣ میلیارد تومان رسیده است. ٣۵٩ میلیارد تومان سود خالص پیش‌بینی شده و در دوره ۶ماهه منتهی به ٣١ خردادماه ١۴٠٢ نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز سود عملیاتی با رشد ۴۵درصدی به ٢٨٨ میلیارد تومان رسیده است. در مقایسه شرکت با رقبا، حاشیه سود ناخالص بین ٠.۴ تا ٠.۵ بوده که در مولد ٠.۴ است و حاشیه سود ناخالص در میانگین صنعت ٠.۴ و در بمولد ٠.٧ است. ٣٢٨ میلیارد تومان سود خالص سال ۱۴۰۱بوده که رشد خوبی داشته است. سود خالص دوره ۶ماهه امسال به ۲۲۳ میلیارد رسیده است.

دوره وصول مطالبات از ۲۵۹ به ۲۳۴ روز کاهش یافته است. مالیات تا قبل از ۱۴۰۱ پرداخت شده است. ۳۸۸ میلیارد تومان از فروآلیاژ مطالبه داریم. مطالبات از ایرالکو و المهدی را نیز از مراجع قضایی در حال پیگیری هستیم. مطالبات عودت یک خودرو، طبقات ساختمان و سند زمین شیراز را پیگیری می‌کنیم. از چهار مدل ارزش‌گذاری استفاده شده است. ۵.۴۰۰ میلیارد تومان ارزش نهایی و ۶۴۵ تومان ارزش هر سهم برآورد شده است.

بنگاه‌داری و پیگیری مصوبات مجمع، پیاده‌سازی و تداوم عرضه در بورس انرژی از مهم‌ترین برنامه‌های آتی شرکت هستند. مشارکت با سیمان نی‌ریز برای احداث نیروگاه خورشیدی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های آتی شرکت است. طرح و برنامه یک نیروگاه خورشیدی ۵ مگاواتی را در دست داریم که امیدواریم در ۱۴۰۳ کلید بخورد. امیدواریم برای احداث نیروگاه ۳۵۰ مگاواتی حرارتی در خود نیروگاه تا پایان سال مجوزها را دریافت کنیم و در سال آينده کلید بخورد.

ارزش گذاری بمولد

بحث دعاوی حقوقی در زمینه دریافت مطالبات از سال‌های ١٣٩۶ است که در یکی از این دعاوی حقوقی مکلف به دریافت آلومینوم در راستای تهاتر مطالبات شده است. هنوز پرونده‌های باز در این خصوص وجود دارد و به همین دلیل در روند پیش‌بینی سود آتی، مطالبات ثابت در نظر گرفته شده است. زیرا نحوه دریافت مطالبات مشخص نیست؛ اما درخصوص ایرالکو، ۸۲۴۴ تن آلومینیوم مطالبه بوده که طی دو سال اخیر آن را دریافت کرده‌ایم و از طریق بورس کالا به صورت نقدی فروخته‌ایم و سود خوبی از این محل محقق شده است.

۲۱۱ میلیارد تومان سایر درآمدهای شرکت از طریق فروش آلومینیوم پیش‌بینی شده که شرکت حکم آنها را گرفته است و در بورس کالا عرضه خواهد کرد. پیش‌بینی می شود که از این محل سود خوبی شناسایی شود. پیش‌بینی می‌شود که کل آلومینیوم‌ها در سال ۱۴۰۳ به فروش بروند. نرخ رشد انرژی ۵درصد محاسبه شده است. از چهار مدل برای ارزش‌گذاری استفاده شده است. براساس ابلاغیه ۱۴۰۲، نرخ فروش محصولات بمولد رقم ١٠۶هزار تومان به ازای هر مگاوات ساعت پیش‌بینی شده است.

میانگین وزنی نرخ فروش برق ٩۵هزار و ٩٠٠ تومان لحاظ شده و برای سنوات بعد با اعمال نرخ رشد، محاسبه شده است. نکته قابل ذکر در نرخ‌های رشد، ثابت نبودن رویه و فرایندهای افزایش نرخ برق در هر سال لحاظ شده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.