سهام‌داران شتران بخوانند؛ همه چیز درباره شتران

سهام‌داران شتران بخوانند؛ همه چیز درباره شتران

شرکت پالایش نفت تهران با نماد شتران، در سال 91 برای اولین بار در بازار بورس تهران عرضه شد؛ سهام شتران با ارزش بیش از 1 میلیاردی، یکی از نمادهای شاخص ساز بازار بورس محسوب می‌شود.

شرکت پالایش نفت تهران با نماد شتران، در سال 1391 برای اولین بار در بازار بورس تهران عرضه شد. این سهام در طول 7 ماه بعد از بازگشایی، 600 درصد به سهام‌داران خود سود داد و به عنوان رکورددار قیمت در این بازار شناخته شد. اما چه عاملی باعث افزایش قیمت این سهام شد؟ عوامل موثر بر قیمت یک سهم شامل میزان سودآوری شرکت و هیجانات بازار است. شتران همچنان نیز یکی از نمادهای پر سر و صدای بازار بورس است و سهام‌داران زیادی دارد. به همین جهت، افرادی که می‌خواهند در سهام شتران سرمایه‌گذاری کنند، باید با مطالعه دقیق بازار، زمان ورود و خروج به موقع را در سهام پیدا کنند و سپس اقدام به سرمایه‌گذاری نمایند.

در این مقاله به بررسی زمان عرضه اولیه شتران، قیمت آن، جایگاه شرکت، دارایی‌های تحت تملک و میزان سودآوری آن می‌پردازیم.

جزئیات سود بی سابقه عرضه اولیه سهام شتران

شرکت پالایش نفت تهران با نماد "شتران" برای اولین بار در تاریخ 19 مهرماه 91 تعداد 3 میلیون و 61 هزار سهم خود را در بازار فرابورس عرضه کرد. سهام شتران در آن زمان با سرمایه اندک 6.1 میلیارد تومانی وارد بازار بورس شد و با کشف قیمت 7500 تومانی، لقب گران‌ترین عرضه اولیه را به خود اختصاص داد.

سپس، بعد از توقف 7 ماهه، در 10 اردیبهشت 92 بازگشایی شد و با افزایش بی سابقه قیمت 600 درصدی به 83000 هزار تومان رسید. اگرچه سهامداران این سهام با بلوکه شدن سرمایه خود مواجه بودند، اما این افزایش قیمت تمام ضررهای سرمایه‌گذاران خود را جبران کرد و موجب خوشحالی آن‌ها شد. به همین جهت، شتران یکی از شگفت انگیزترین سهام تاریخ بازار بورس تا به امروز بوده است.

قیمت فعلی سهام شتران

قیمت فعلی سهام شتران برابر با 3,894 ریال است که با توجه به نمودار یک ماهه آن، 11 درصد کاهش داشته است. قیمت این سهام در 6 ماهه اخیر به کم‌ترین میزان خود رسیده و قیمت آن از 6,270 ریال در تاریخ 16 اردیبهشت با کاهش 50 درصدی همراه بوده است.

اما با توجه به اینکه معمولا این سهام در چند سال اخیر از این قیمت پایین‌تر نرفته است، می‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک دوباره شاهد رشد قیمت آن خواهیم بود. این سهام در تاریخ 30 مهر 1401 به کف قیمت 2,967 ریال رسید و بعد از آن رشد خود را آغاز کرد و تا اردیبهشت 1402 تا قیمت 6000 ریال نیز افزایش یافت.

شرکت پالایش نفت تهران

شرکت پالایش نفت تهران (سهام شتران) یکی از شرکت‌های فعال در زمینه فرآورده‌های نفتی، سوخت هسته ای و کک است که با هدف تامین فرآورده‌های نفتی مناطق شمال، شمال شرق و مرکزی کشور راه اندازی شده است. این مرکز از دو بخش پالایشگاه جنوبی و شمالی تشکیل شده که در مجموع ظرفیت تولید روزانه 185 هزار بشکه را دارند و 13 درصد از نفت خام کشور را تامین می‌کنند. چشم انداز این شرکت تبدیل شدن به یک پالایشگاه در کلاس جهانی و ایجاد کسب و کارهای متنوع و سودآور در تولیدات انرژی است.

موضوع فعالیت این شرکت شامل انجام عملیات پالایش، تولید نفت خام یا سایر هیدروکوبورها، ساخت فرآورده‌های نفتی چون بنزین، نفت گاز، نفت سفید و نفت کوره، پالایش سایر فرآورده‌های نفتی و مشتقات و عرضه آنها برطبق اساسنامه است. در ادامه به بررسی جایگاه شتران در صنعت و دارایی‌های تحت تملک آن خواهیم پرداخت.

جایگاه شتران در صنعت

شرکت پالایش نفت تهران (سهام شتران) در صنعت فرآورده‌های نفت، سوخت هسته ای و کک فعالیت می‌کند. با درنظر گرفتن شرکت پالایش ستاره خلیج فارس، درحال حاضر، 10 شرکت در این حوزه فعالیت می‌کنند. شرکت پالایش نفت تهران از نظر ظرفیت در جایگاه پنجم این گروه قرار دارد. پالایشگاه‌های آبادان و اصفهان در جایگاه اول و دوم قرار گرفته‌اند.

درحال حاضر، این شرکت با پالایش روزانه 250 هزار بشکه نفت خام، 13 درصد از نیاز کشور را تامین می‌کند.  همچنین، شتران از نظر توسعه واحدهای فرآیندی و ضریب پیچیدگی در جایگاه دوم بعد از پالایشگاه شازند اراک قرار دارد. 

دارایی‌های تحت تملک شتران

از جمله شرکت‌ها و سازمان‌های زیر مجموعه و سرمایه‌گذار شتران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بانک صادرات با 2.22 درصد سهام
  • گروه مالی ملت با 2.84 درصد سهم
  • بانک تجارت با 2.22 درصد سهم
  • فولاد مبارکه اصفهان با 1.68 درصد سهم
  • صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 2.22 درصد سهم
  • بانک ملت با 1.67 درصد سهم
  • صنایع ملی مس ایران با 2.05 درصد سهم
  • مخابرات ایران با 1.11 درصد سهم
  • شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با 1.15 درصد سهم
  • پالایش نفت اصفهان با 1.11 درصد سهم
  • گروه مپنا با 1.42 درصد سهم
  • پالایش نفت بندرعباس با 1.11 درصد سهم
  • فولاد خوزستان با 1.67 درصد سهم
  • کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 1.33 درصد سهم
  • پتروشیمی مارون با 1.67 درصد سهم
  • فولاد آلیاژی ایران با 2.19 درصد سهم
  • پالایش نفت تبریز با 1.11 درصد سهم
  • فجر انرژی خلیج فارس با 1.67 درصد سهم
  • آلومینیوم ایران با 1.67 درصد سهم
  • کارخانجات مخابراتی ایران با 1.94 درصد سهم
  • بیمه دانا با 3.05 درصد سهم
  • پست بانک ایران با 1.39 درصد سهم
  • پارس سویچ با 2.53 درصد سهم
  • سیمان داراب با 2.78 درصد سهم
  • صنایع سیمان دشتستان با 1.89 درصد سهم
  • پالایش نفت لاوان با 1.11 درصد سهم
  • پالایش نفت شیراز با 1.11 درصد سهم
  • نیروترانس با 1.70 درصد سهم
  • حمل و نقل پتروشیمی با 1.61 درصد سهم

پتانسیل رشد سهام شتران

 

میزان فروش

شرکت پالایش نفت تهران در دوره یک ساله منتهی به 29 اسفند 1401، مقدار 13 میلیون و 570 هزار مترمکعب از فرآورده‌های خود را به فروش رسانده است. عمده فروش فرآورده‌های آن، محصولاتی چون نفت، گاز، انواع نفت کوره و بنزین موتور بوده است. براساس پیش بینی‌های انجام شده، میزان فروش محصولات در سال 1402 برابر با سال 1401 خواهد بود.

میزان درآمد

درآمد حاصل از فروش فرآورده‌های شرکت پالایش نفت تهران، در پایان سال مالی 1401، برابر با 220 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 55 درصد (78 هزار میلیارد تومان) افزایش داشته است. این افزایش به دلیل افزایش نرخ ارز، میزان فروش و قیمت جهانی است. البته تمام درآمد حاصل از فروش این شرکت داخلی است و شرکت برنامه ای برای صادرات ندارد.

قیمت مواد اولیه

مواد اولیه برای تولیدات شتران، نفت خام میادین نفتی آسماری، دزفول شمالی و اهواز است که از طریق خط لوله 26 اینچی دریافت می‌گردد. بر اساس برآوردهای انجام شده، بهای مواد اولیه مصرفی در دوره یک‌ساله منتهی به اسفند 1401 برابر با 177,956 میلیارد تومان بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل، 47 درصد افزایش داشته است.

حقوق و مزایا، استهلاک و سوخت

دیگر هزینه‌های شتران شامل حقوق و مزایا، میزان استهلاک و سوخت است. محاسبات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که این هزینه‌ها در دوره 12 ماهه سال 1401، به میزان 4,424 میلیارد تومان بوده است. همچنین باتوجه به افزایش 30 درصدی میزان حقوق و مزایا، پیش بینی می‌شود، هزینه‌های این شرکت تا پایان سال 1402 به 5 هزار میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان سهام شتران

بر اساس برآوردهای انجام شده، میزان سود و زیان خالص دوره 12 ماهه سال 1401 برابر با 300,031,792  تومان بوده که با توجه به افزایش هزینه‌ها، این مقدار در سال 1402 با کاهش همراه خواهد بود. در این شرایط، اگر هزینه‌های مالی شرکت مدیریت نشوند، تبعات بالا رفتن ریسک نقدینگی را به همراه خواهد داشت. با توجه به تحلیل‌های انجام شده، سود سهام شتران تا پایان سال، 23,474 میلیارد تومان برآورد شده است.

سود مجمع DPS

درحال حاضر، شرکت پالایش نفت تهران با سرمایه 27 هزار و 500 میلیارد تومانی فعالیت می‌کند. میزان سود خالص و نقدی شرکت در سه سال متوالی به شرح زیر است.

سود خالص شرکت در سال 98 برابر با 744 ریال، سود نقدی آن 170 ریال و درصد تقسیم سود آن برابر با 22.8 درصد بوده است.

سود خالص سال 99 برابر با 1,477 ریال، سود نقدی آن 170 ریال و درصد تقسیم سود آن 13.5 درصد برآورد شده است.

در سال مالی منتهی به اسفند 1401، سود خالص شرکت 905 ریال، سود نقدی آن 230 ریال و درصد تقسیم سود آن 25 درصد محاسبه شده است.

میزان EPS

EPS میزان سود هر سهم را نشان می‌دهد که یکی از فاکتورهای مهم در تحلیل بنیادی است. در محاسبه میزان EPS سهام شتران، مقدار تورم 30 درصد و میانگین قیمت دلار 40 هزار تومان درنظر گرفته شده است. بر این اساس، EPS این سهام برای سال مالی 1402 برابر با 854 ریال محاسبه شده و نسبت P/E آن برابر با 6 است.

آیا سهام شتران ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

شرکت پالایش نفت تهران با نماد شتران، یکی از رکوردداران قیمت در تاریخ بورس ایران بوده است که توانسته سود خوبی را عاید سهامداران خود کند. اما آیا امکان دارد تا این میزان سود دوباره محقق شود؟ این پاسخی است که با تحلیل دقیق بنیادی سهم می‌توان به آن پاسخ داد. در کنار آن، هیجانات بازار نیز تاثیر زیادی بر روی قیمت این سهام خواهد داشت. به همین جهت توصیه می‌شود قبل از سرمایه‌گذاری در این حوزه، با مطالعه دقیق سهم، از میزان ریسک و بازده آن مطلع شوید و بعد از آن اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.