همه چیز درباره سهام لپارس؛ تحلیل بنیادی و پتانسیل رشد پارس الکتریک

همه چیز درباره سهام لپارس؛ تحلیل بنیادی و پتانسیل رشد پارس الکتریک

سهام لپارس با نماد پارس الکتریک یکی از تولیدکنندگان اصلی تلویزیون LED در ایران است؛ بررسی وضعیت بنیادی سهام لپارس می‌تواند راهنمای خوبی برای سرمایه گذاری روی آن باشد.

پارس الکتریک یکی از تولیدکنندگان اصلی تلویزیون LED در ایران است که سهم 2.6 درصدی از تولیدات کل کشور را برعهده دارد. محصولات این شرکت تحت برند پارس در بازار به فروش می‌رسند، که به علت افزایش تحریم واردات محصولات خارجی، با استقبال بیشتری نسبت به سال‌های گذشته مواجه شده است. این شرکت با نماد "سهام لپارس" در بورس فعالیت می‌کند و در چند سال اخیر سود خوبی را به سرمایه گذاران خود رسانده است. اما افرادی که قصد سرمایه گذاری در این سهام را دارند باید قبل از هر چیزی به بررسی عملکرد و در اصل تحلیل بنیادی سهام بپردازند.

درباره شرکت پارس الکتریک

شرکت پارس الکتریک در حال حاضر با نماد "لپارس" در بورس فعالیت می‌کند و از همان ابتدای عرضه با مشارکت بالای مردم مواجه شد. این شرکت در اسفند 1341 تاسیس و در ابتدا مونتاژ تلویزیون و رادیوهای گروندیک را انجام می‌داد. اما پس از انقلاب 57، مدیریت این شرکت تحت نظارت سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت و فعالیت‌های خود را در جهت تولید ملی گسترش داد.

درحال حاضر شرکت پارس الکتریک در صنعت تهیه، ساخت، توزیع و فروش انواع لوازم برقی، صنعتی، الکترونیکی، قطعات مربوطه و واردات مواد اولیه مورد نیاز فعالیت می‌کند. پارس الکتریک یکی از شرکت‌های صنایع عمومی تامین به شمار می‌رود و لوازمی چون نمایشگرهای ال ای دی، رادیو پخش خودرو، دستگاه گیرنده دیجیتالی تلویزیون، ویدئووال و انواع نمایشگر صنعتی را تولید می‌کند.

دارایی‌های تحت تملک سهام لپارس

از جمله دارایی‌های تحت تملک شرکت پارس الکتریک می‌توان به تعدادی ساختمان در تهران و قزوین اشاره کرد که شامل سالن‌های تولید، سوله، انبار و اداری هستند. همچنین تعدادی ملک در تهرانپارس، نورآباد لرستان، کیانشهر ، خیابان امین حضور و مطهری نیز متعلق به این شرکت هستند. میزان قدرالسهم شرکت از کل متراژ این زمین‌ها و ارزش هر کدام از آنها در سایت کدال افشا شده است.

از شرکت‌های زیرمجموعه پارس الکتریک می‌توان به شرکت خدمات پارس، شرکت مهندسی و بازرگانی پارس، گروه صنعتی عالم آرا، شرکت کارتن البرز و شرکت ساخت و تولید قطعات الکترونیک سیرجان اشاره کرد. اما متاسفانه تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه پارس الکتریک مانند شرکت‌های پرسا رایانه، پیوند جامع، پارس گالری، پارس نیک و پارس گروندیک در حال حاضر به حالت تعلیق درآمده‌اند و فعالیت آن‌ها بیش از یکسال است که متوقف شده است.

سهام‌داران اصلی شرکت پارس الکتریک

از جمله اصلی‌ترین سهام‌داران پارس الکتریک، شرکت سرمایه گذاری صنایع عمومی تامین است که مالکیت بیش از 37 درصد از سهام شرکت را به عهده دارد. بعد از آن شرکت خدمات ارتباطی رایتل با 13.19 درصد، به عنوان دومین سهام‌دار این شرکت شناخته می‌شود. بانک سپه نیز 1.67 درصد در این شرکت سهم دارد. باقی سهامداران پارس الکتریک را سرمایه گذاران حقیقی تشکیل می‌دهند.

بخشی از سهام لپارس در سال 71 به گروه سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد "شستا" واگذار شد. سپس در سال 84 با واگذاری 7.7 درصد دیگر از سهام، مالکیت شستا به 55 درصد رسید. شستا نیز با تصاحب چهار کرسی مدیریتی پارس الکتریک، شروع به فروش دارایی‌های ثابت شرکت به زیرمجموعه‌های تامین اجتماعی کرد. شرکت سرمایه گذاری ملی نیز مالک 15 درصد دیگر از سهام این شرکت است.

قیمت فعلی سهام لپارس

سهام لپارس اولین بار سال 1385 با قیمت 11 تومان به بازار عرضه شد و تا سال 1388 با رشد چشمگیری همراه بود، به گونه ای که قیمت آن تا 60 تومان افزایش پیدا کرد. لپارس از سال 1398 تا 1399 مانند دیگر نماد‌ها رشد زیادی داشت و به مرز 55 هزار تومان رسید! سپس ریزش آن شروع شد و تا قیمت 36 هزار تومان سقوط کرد که سهامداران آن زیان زیادی کردند.

قیمت فعلی نماد لپارس برابر با 103,810 ریال است. قیمت این سهام در 12 ماه اخیر، تا 56,086 ریال کاهش داشته و سپس از فروردین تا اردیبهشت سال 1402 با رشد چشمگیری همراه بوده، به گونه ای که قیمت آن در 16 اردیبهشت تا 165,597 ریال افزایش یافت. اما قیمت آن دوباره روند کاهشی خود را آغاز کرده و با 60000 ریال کاهش، به قیمت فعلی رسیده است.

پتانسیل رشد سهام لپارس

 

میزان فروش محصولات

شرکت پارس الکتریک در سال 1401 موفق به فروش 11,921 دستگاه تلویزیون LED شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 87 درصد افزایش داشته است. پیش بینی می‌شود لپارس با فروش همین مقدار تلوزیون در سال 1402 میزان درآمد خود را از 90 میلیارد به 117 میلیارد تومان برساند.

هزینه‌های تولید

هزینه‌های مربوط به تامین مواد اولیه این شرکت در سال 1401 نسبت به سال قبل 124 درصد افزایش داشته است. با توجه به افزایش 30 درصدی هزینه‌های حقوق و مزایای کارکنان، پیش بینی می‌شود هزینه‌های شرکت در سال 1402 از 4 میلیارد به 5 میلیارد تومان برسد.

ظرفیت تولید

شرکت پارس الکتریک (سهام لپارس) یکی از تولیدکنندگان اصلی تلویزیون‌های 32 تا 65 اینچ ال‌ای‌دی است که سهم 2.6 درصد از تولیدات کشور را دارد. این شرکت ظرفیت تولید 66 هزار نمایشگر ال‌ای‌دی، 200 هزار رادیو پخش خودرو، 100 هزار گیرنده دیجیتال تلویزیونی، 500 دستگاه ویدیو وال و 1000 دستگاه نمایشگر صنعتی را داراست.

سرمایه لپارس

سرمایه شرکت پارس الکتریک در زمان تاسیس 5 میلیون ریال بوده که در چند مرحله افزایش سرمایه درحال حاضر به 300 میلیون ریال رسیده است. آخرین افزایش سرمایه شرکت در تاریخ 1378 بوده که از طریق آورده نقدی به میزان 100 درصد افزایش داشته است.

صورت سود و زیان

بر اساس برآوردهای انجام شده، درآمدهای مالیاتی سال 1401 در مقایسه با سال 1400 به میزان 133 درصد افزایش یافته است. همچنین، بهای تمام شده تولیدات به میزان 79 میلیارد تومان بوده که با کسر هزینه‌ها، سود ناخالص 11 میلیارد تومان برآورد می‌شود. سود و زیان خالص شرکت در 12 ماه منتهی به اسفند 1401 برابر با 44 میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 میلیارد تومان افزایش داشته است.

سود نقدی DPS

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در مجمع عمومی عادی سهام لپارس در 18 تیر 1402، شرکت تصمیم دارد تا از 1,478 ریال سود ناخالص هر سهم، مبلغ 1,715 ریال را میان سهامداران خود تقسیم کند. این سود نقدی در تاریخ 10 آبان 1402 از طریق سامانه سجام میان سهام‌داران حقیقی و حقوقی تقسیم خواهد شد.

EPS سهام

در تحلیل بنیادی سهام، یکی از مهم‌ترین فاکتورها که تاثیر زیادی بر قیمت آینده سهم می‌گذارد، آگاهی از مقدار EPS سهام است. EPS تحلیلی سهام لپارس برابر با 1,856 ریال و نسبت P/E آن بر اساس محاسبات انجام شده در 12 ماه اخیر برابر با 64.4 است. این میزان بر اساس تورم 30 درصد و نرخ سود 5 هزار ریال در هر مترمکعب سنجیده شده است. میزان P/S این شرکت نیز برابر با 1.68 است.

آیا سهام لپارس ارزش سرمایه گذاری دارد؟

این شرکت از لحاظ نماد، صنعت، میزان سرمایه و سهام‌داران در وضعیت مناسبی قرار دارد و می‌توان گفت لپارس در وضعیت سودده با ارزش ذاتی مناسبی است. همچنین با بررسی‌های سود و زیان شرکت می‌توان پیش بینی کرد که سهام لپارس در سال 1402 با افزایش قیمت همراه باشد. بنابراین اگر قصد سرمایه گذاری در این سهام را دارید، می‌توانید با بررسی اطلاعات بنیادی و تحلیل تکنیکال زمان مناسب ورود را برای سرمایه گذاری پیدا کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.