سهام‌داران پترول بخوانند: تحلیل بنیادی پترول

سهام‌داران پترول بخوانند: تحلیل بنیادی پترول

نماد پترول، سهام گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی خلیج فارس است که از سال 1395 در بورس عرضه شده؛ این نماد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سهم‌های دسته پتروشیمی محسوب می‌شود.

گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد "پترول" در بورس فعالیت می‌کند. این سهام از سال 1395 وارد بازار بورس شده است و قیمت آن در چند سال اخیر از 1,000 ریال به 20,000 ریال هم رسیده است اما قیمت فعلی سهام پترول درحال حاضر به نزدیکی قیمت عرضه اولیه خود رسیده است. آیا می‌توان این کاهش قیمت را نقطه‌ای برای ورود به سهام شناسایی کرد؟ برای پاسخ به این سوال، باید ارزش ذاتی سهام را محاسبه کرد. تحلیل بنیادی با بررسی فعالیت‌ها و دارایی‌های شرکت، میزان سود و زیان و پتانسیل رشد به محاسبه ارزش واقعی سهام می‌پردازد.

در این مقاله به معرفی گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سهامداران شرکت، دارایی‌های تحت تملک و میزان سودآوری شرکت می‌پردازیم. شما نیز با مطالعه این موارد می‌توانید برای سرمایه‌گذاری در این سهام تصمیم گیری کنید. با ما همراه باشد.

درباره گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی خلیج فارس

گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی خلیج فارس از سال 1389 تاسیس شد و از همان ابتدا در زمینه صنایع پتروشیمی فعالیت می‌کند. این شرکت از جمله معدود هلدینگ‌هایی است که از همان ابتدا کار خود را تحت عنوان یک شرکت سهامی عام آغاز کرد. پترول به عنوان یک هلدینگ تخصصی، تحت نظارت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است.

 

سهامداران پترول

از جمله مهم ترین سهامداران پترول می‌توان به صنایع پتروشیمی خلیج فارس اشاره کرد که بیش از 70 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد. زیرمجموعه‌های این شرکت نیز مقداری از سهام پترول را تحت تملک خود دارند که جمعا سهم شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس حدود 77 درصد می‌شود.

باقی سهامداران این شرکت شامل شرکت سرمایه‌گذاری مدیران اقتصاد با 3.07 درصد سهام، صندوق بازگردانی خلیج فارس با 2.02 درصد سهام، شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانیان با 1.25 درصد سهام و بانک ملت با 0.88 درصد سهام هستند.

دارایی‌های تحت تملک سهام پترول

در پرتفوی بورسی پترول شرکت‌های مهمی چون پتروشیمی جم، شرکت کود شیمیایی اوره لردگان، پتروشیمی ممسنی، پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی کازرون و شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه وجود دارند. پرتفوی غیر بورسی این شرکت نیز شامل سهم 58 درصدی از پتروشیمی ایلام، سهم 98 درصدی از پتروشیمی صدف خلیج فارس، سهم 97 درصدی از شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی، سهم 4 درصدی از گروه اختصاصی بازگردانی خلیج فارس و سهم 55 درصد از پتروشیمی ارغوان گستر ایلام است.

شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانیان نیز در تاریخ 29 اسفندماه 1401 بیش از 810 میلیارد تومان پرتفوی بورسی با بهای 200 میلیارد تومان داشته است. این شرکت همچنین مالک 7 درصد از شرکت کیمیای پارس خاورمیانه است که ارزش روز آن به میزان 1400 میلیارد تومان برآورد شده است. بنابراین، بر طبق تحلیل‌های انجام شده، ارزش پرتفوی غیر بورسی شرکت معادل 11 هزار و 693 هزار میلیارد تومان و ارزش پرتفوی بورسی آن معادل 13 هزار و 500 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

میزان سوددهی سهام پترول از زمان عرضه اولیه تا امروز

گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد "پترول" برای اولین بار سهام خود را در اردیبهشت 1395 در بازار دوم بورس ایران عرضه کرد. این سهام در ابتدا با قیمت 1,000 ریال به فروش رسید و پس از حدود یک ماه قیمت آن به 1,500 ریال رسید. قیمت سهام پترول تا سال 1398 بین قیمت 1,200 تا 1,500 ریال در نوسان بود، اما در سال 1399 با رشد شارپی قله 10,000 ریال را فتح کرد.

معاملات پترول از خرداد 99 تا تیر همان سال متوقف بود و در مدت کمی بعد از بازگشایی، قیمت آن به 20,000 ریال هم رسید. در سال 1400 قیمت سهام با ریزش شدیدی همراه شد و در قیمت 2,000 ریال نوسان کرد تا به امروز که قیمت سهام به 1,860 ریال رسیده است. بازدهی یکماهه این سهام منفی 5 درصد و بازدهی یکساله آن 20.4 درصد است.

پتانسیل رشد سهام پترول

میزان سودآوری و پتانسیل رشد سهام با درنظر گرفتن صورت سود و زیان، قیمت ناو، مقدار سرمایه شرکت و EPS سهام سنجیده می‌شود.

صورت سود و زیان پترول

بر اساس محاسبات انجام شده در 12 ماهه منتهی به اسفند 1401، درآمد سود سهام برابر با 934 میلیارد تومان بوده است. همچنین درآمدهای مالیاتی این شرکت در یکسال اخیر به هزار و 257 میلیارد تومان و درآمدهای عملیاتی آن به هزار و 224 میلیارد تومان رسیده است. سود و زیان خالص شرکت هزار و 343 ریال و سود هر سهم برابر با 192 ریال است.

میزان سوددهی سهام پترول

سود نقدی پترول از پرتفوی غیربورسی آن برابر با 734 میلیارد تومان محاسبه شده است. از این مقدار، 432 میلیارد تومان حاصل از 95 درصد تقسیم سود پیش بینی شده شرکت جم می‌باشد. 82 میلیارد از آن نیز مربوط به شرکت پتروشیمی ارومیه و 142 میلیارد مربوط به صنایع پتروشیمی ارومیه است. مجموع سود حاصل از شرکت‌های پرتفوی غیر بورسی این شرکت برابر با 90 میلیارد تومان است.

سود نقدی DPS سهام پترول

پترول در سال 1401 به میزان 10 درصد از سود محقق شده خود معادل با 20 ریال در هر سهم را بین سهامداران خود تقسیم کرده است. همچنین، این شرکت در سال 1400 معادل 10 درصد و سال 1399 معادل 38 درصد از سود خود را به عنوان DPS به سهامداران خود پرداخت کرد. آخرین سود نقدی شرکت در سال 1401 در چند مرحله تا اردیبهشت 1402 پرداخت شده است.

قیمت NAV سهام پترول

ناو پترول با بررسی حقوق صاحبان سهام متناسب با جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها، سود تقسیمی و افزایش سرمایه تعدیل و 14 هزار و 874 میلیارد تومان محاسبه شده است. ناو هر سهم نیز با تقسیم این مقدار بر تعداد سهم برآورد شده و مقدار آن برابر با 4,012 است.

سرمایه شرکت پترول

این شرکت طی چندین مرحله افزایش سرمایه، مقدار سرمایه خود را از 2.5 هزار میلیارد به 7 هزار میلیارد رسانده است. آخرین افزایش سرمایه 43 درصدی از محل اندوخته شرکت در تاریخ فروردین 1402 بوده است. پیش بینی می‌شود سرمایه شرکت تا سال 1403 به 12 هزار میلیارد برسد.

EPS سهام پترول

EPS به معنای سود به دست آمده هر سهم است. با توجه به اینکه سود خالص شرکت برابر با هزار و 343 میلیارد ریال است، با تقسیم این مقدار بر تعداد کل سهام، سود هر سهم پترول در 12 ماه اخیر برابر با 192 ریال می‌شود. همچنین نسبت P/E شرکت برابر با 8.61 است. با توجه به این اعداد و ارقام می‌توان پیش بینی کرد که این سهام می‌تواند در آینده سودآوری مناسبی داشته باشد.

افزایش درآمد پترول در سال جاری

با توجه به حل برخی مشکلات تولیدی گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، می‌توان پیش بینی کرد که سال طلایی پترول در راه باشد و درآمد آن در آینده به 700 میلیون دلار برسد. بر اساس گزارش‌های رسیده، 8 طرح تولیدی در گروه پترول در حال اجراست که 4 طرح آن پیشرفت پروژه بهتری دارند. همچنین، تا یک سال آینده شرکت پتروشیمی ارومیه در زمینه تولید "پلی آلومینیوم کلرید" به خودکفایی خواهد رسید که باعث افزایش درآمد کلی شرکت خواهد شد.

آیا سهام پترول ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد "پترول" در بازار بورس فعالیت می‌کند. این سهام از نظر سوددهی در وضعیت مناسبی قرار دارد و می‌تواند در آینده نزدیک با رشد قیمت سهام همراه باشد. میزان ریسک خرید پترول 6 درصد در نظر گرفته شده و با توجه به اینکه سهام به کف قیمت خود رسیده است، زمان مناسبی برای ورود است. بنابراین افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در پترول را دارند، می‌توانند با بررسی تحلیل تکنیکال و بنیادی سهم، نسبت به سرمایه‌گذاری در آن اقدام کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.