چه چیزی باعث ایجاد بازار گاوی می‌شود؟

چه چیزی باعث ایجاد بازار گاوی می‌شود؟

از قرن 18، سرمایه گذاران از اصطلاح "بازار گاوی" برای توصیف قیمت سهام در حال افزایش استفاده می‌کنند. آن‌ها این نماد را چنان جشن می‌گیرند که یک مجسمه گاو نر واقعی در نزدیکی وال استریت در شهر نیویورک وجود دارد!

بازار گاوی چیست؟

بازار صعودی معمولا به عنوان دوره‌ای تعریف می‌شود که شاخص‌های اصلی بازار سهام به طور کلی در حال افزایش هستند و شاخص‌های بازار در نهایت به بالاترین حد خود می‌رسند.

گفته می‌شود، بازار صعودی ممکن است به روش‌های مختلفی تعریف شود و کارشناسان شاید در مورد اینکه دقیقا چه چیزی به عنوان یک بازار صعودی محسوب می‌شود، اختلاف نظر داشته باشند. ممکن است برخی منابع را ببینید، به عنوان مثال، می‌گویند بازار صعودی، 20 درصد افزایش نسبت به پایین‌ترین سطح اخیر محسوب می‌شود در حالی که برخی دیگر، آستانه دقیقی را ارائه نمی‌کنند. همه این‌ها به این معنی است که شاید همیشه مشخص نباشد که آیا در بازار صعودی هستیم یا خیر.

بازارهای صعودی (خرسی) در مقابل بازارهای نزولی قرار دارند که نشان دهنده کاهش حداقل 20 درصدی نسبت به اوج‌های اخیر بازار است.

حال معنی این نمادهای حیوانی چیست؟ برخی فکر می‌کنند این استعاره‌ای است از نحوه رفتار گاوها و خرس‌ها با طعمه! گاو نر با خم کردن شاخ‌های خود به سمت بالا حمله می‌کند که نمادی از افزایش قیمت است. هنگامی که خرس‌ها حمله می کنند، پنجه‌های خود را به سمت پایین می‌کشند، که می تواند نشان دهنده کاهش قیمت سهام باشد.

چه چیزی باعث ایجاد بازار گاوی می‌شود؟

گاهی اوقات به دلیل اینکه سایر شاخص‌های اقتصادی در همین راستا حرکت می‌کنند، قیمت سهام افزایش می‌یابد.

این مثال ساده شده را در نظر بگیرید: تولید ناخالص داخلی (GDP)، یا ارزش کل کالاها و خدمات یک کشور، ممکن است زمانی افزایش یابد که تقاضا برای آن کالاها و خدمات بیشتر باشد. این امر فروش و سود را برای شرکت‌ها افزایش می‌دهد. سپس، برای رسیدگی به تقاضای بیشتر، شرکت‌ها ممکن است کارگران بیشتری را استخدام کنند که می‌تواند بیکاری را کاهش دهد. و همانطور که شرکت‌ها تقاضای خود را برای کارگران افزایش می‌دهند، کارگران تمایل دارند حقوق بیشتری دریافت کنند، که به آن‌ها امکان می‌دهد بیشتر هزینه کنند و تقاضاهای خود را برای کالاها و خدمات افزایش دهند و این چرخه ادامه دارد.

هنگامی که اقتصاد در حال رشد است، سرمایه گذاران ممکن است به آینده اعتماد بیشتری داشته باشند، که باعث می‌شود آن‌ها مشتاق‌تر به خرید سهام و سایر سرمایه‌گذاری‌هایی که تمایل دارند از دوره‌های رشد منتفع شوند، بخرند. با این حال، به همین دلیل، سرمایه‌گذاران ممکن است تمایل بیشتری به فروش نداشته باشند، زیرا می‌خواهند سرمایه‌گذاری خود را حفظ کنند و ببینند قیمت‌ها چگونه بالا می‌آیند، که می‌تواند عرضه موجود سرمایه‌گذاری را کاهش دهد. این کمبود عرضه در مقایسه با تقاضا می‌تواند باعث افزایش قیمت سهام شود، تا زمانی که به آستانه 20 درصد برای بازار گاوی برسند.

بازارهای گاوی هر چند وقت یک بار اتفاق می‌افتند و چقدر دوام دارند؟

از سال 1877، 26 بازار گاوی در بورس آمریکا وجود داشته است. این بازارهای صعودی به طور متوسط 42 ماه دوام آورده‌اند و ارزش‌های بازار سهام (همانطور که توسط شاخص سهام S&P 500 نشان داده شده است) با میانگین 87 درصد در طول دوره خود افزایش یافته است. در چندین بازار صعودی، S&P 500 بیش از حد رشد کرد و سهام داران شاهد دو برابر شدن ارزش پورتفوی خودشان شدند.

مهم است که به خاطر داشته باشید که بازارهای صعودی تنها زمانی اتفاق نمی‌افتند که شرایط خوب باشد. بازارهای صعودی همچنین ممکن است زمانی ظهور کنند که یک کشور از رکود اقتصادی، مانند بازار صعودی که پس از بحران مالی 2008 اتفاق افتاد، خارج می‌شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.