سهام‌داران خگستر بخوانند؛ تحلیل بنیادی خگستر

سهام‌داران خگستر بخوانند؛ تحلیل بنیادی خگستر

شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو با نماد "خگستر" در بورس عرضه می‌شود؛ سهام خگستر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های ایران‌خودرو، یکی از سهم‌های تاثیرگذار دسته خودرویی است.

شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو با نماد "خگستر" در بازار بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کند. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های سرمایه گذاری ایران خودرو است که در زمینه تامین و تولید قطعات، لیزینگ، بانکداری و سرمایه گذاری در بورس فعالیت می‌کند. این شرکت با سرمایه گذاری در پرتفوی بورسی و غیربورسی توانسته خود را به عنوان یکی از شرکت‌های سودده در بین دیگر شرکت‌های بورسی معرفی کند. اما آیا سهام خگستر ارزش سرمایه گذاری دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید با تحلیل بنیادی سهام به مطالعه ارزش واقعی آن بپردازیم.

درباره شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو

شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو در در ماه 1378 با هدف سامان بخشیدن به فعالیت‌های شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو و به منظور تامین قطعات و ظرفیت سازی و مجموعه‌های مورد نیاز خط تولید با رویکرد سرمایه گذاری تاسیس شد. سپس با توجه به لزوم حضور ایران خودرو در حوزه بازار پول و سرمایه و همچنین بسترسازی فعالیت‌های اقتصادی، این شرکت نام خود را در نیمه دوم 1382 از شرکت گسترش صنایع ایران خودرو (سهامی خاص) به شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (سهامی عام) تغییر داد.

درحال حاضر این شرکت به عنوان تنها هلدینگ معتبر سرمایه گذاری ایران خودرو، ضمن اعمال مدیریت در برخی شرکت‌های تولیدی قطعات صنعت خودرو، به سرمایه گذاری در صنعت لیزینگ و بانکداری پرداخته است و جهت تنوع پرتفوی سرمایه گذاری خود و با هدف کاهش ریسک‌های سرمایه گذاری تک صنعتی، بخشی از سرمایه خود را به بازار پول و سرمایه اختصاص داده است. به این ترتیب شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو با حضور در پرتفوی گردانی شرکت‌های بورسی، موجب افزایش قدرت نقدشوندگی سهام خگستر نیز گردیده است.

موضوع فعالیت خگستر

 شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو در حوزه‌های زیر فعالیت می‌کند.

قطعه سازی

در سال 1401، شرکت ایران خودرو 535 هزار خودرو سواری تولید کرد و در همین حوزه، شرکت‌های قطعه ساز تحت پوشش شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو سهمی از افزایش قطعات مورد نیاز را نصیب خود کردند. همچنین، این شرکت‌ها در سال 1401 به تامین قطعات مورد نیاز سایر خودرو سازان داخلی، صادرات و خدمات پس از فروش نیز پرداختند.

بیمه

شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو تحت عنوان کارگزاری رسمی بیمه نسیم صبح امید با ارایه خدمات مشاوره، مدیریت ریسک، شناسایی نیازها، طراحی و تعیین بیمه‌های مورد نیاز و تهیه انواع بیمه نامه‌ها فعالیت می‌کند.

بانک

سهم قابل توجهی از پرتفوی شرکت خگستر را سهام بانک پارسیان تشکیل داده است. این سرمایه گذاری در راستای ایجاد توازن و تنوع در پرتفوی شرکت با هدف حداکثر سازی بازدهی و کاهش ریسک انجام شده است. درآمد حاصل از این سرمایه گذاری تاثیر زیادی بر روند سوددهی شرکت در سال‌های اخیر داشته است.

سهام‌داران خگستر

سهام‌دار عمده خگستر، گروه صنعتی ایران خودرو است که 45.15 درصد از سهام خگستر را در اختیار دارد. از جمله دیگر سهام‌داران بالای یک درصد این شرکت می‌توان به شرکت سرمایه گذاری سمند با 2.78 درصد سهام و گروه مالی پارسیان با 2.03 درصد سهام اشاره کرد. ستاد اجرایی فرمان امام نیز 3.36 درصد در خگستر سهام دارد. البته لازم به ذکر است که این شرکت از زیرمجموعه‌های ایران خودرو بوده و سهام ایران خودرو را به میزان 47.93 درصد افزایش می‌دهد.

شرکت گروه مالی پارسیان نیز با 2.28 درصد سهام، یکی از سهام‌داران عمده بانکی خگستر محسوب می‌شود. همچنین، به تازگی دو صندوق سرمایه گذاری لوتوس پارسیان و صندوق سرمایه گذاری اندوخته توسعه صادرات آرمانی نیز با بیش از 600 میلیون سهام، به جمع سهام‌داران عمده خگستر پیوستند. بر این اساس، صندوق سرمایه گذاری لوتوس پارسیان 1.66 درصد و صندوق سرمایه گذاری اندوخته توسعه صادرات آرمانی 1.52 درصد در این شرکت سهم دارند.

دارایی‌های تحت تملک سهام خگستر

همانطور که گفته شد، خگستر بخشی از سرمایه خود را به بازار پول و سرمایه اختصاص داده است. بر این اساس، این شرکت 10 درصد در ایران خودرو، 7 درصد در بانک پارسیان، 35 درصد در شرکت نیرومحرکه، 44 درصد در مهرکام پارس، 36 درصد در محورسازان ایران خودرو و 32 درصد در توسعه و عمران شهرستان نائین سرمایه گذاری کرده است.

ارزش پرتفوی غیربورسی خگستر بیش از 7 هزار و 300 میلیارد تومان برآورد شده است. دارایی‌های آن شامل 30 درصد از سهام سرمایه گذاری سمند، 100 درصد از سهام صنایع ریخته گری ایران خودرو، 100 درصد از سهام ریخته گری آلومینیوم ایران خودرو، 100 درصد از سهام خدمات بیمه ایران خودرو و 100 درصد از سهام شرکن مهندسی بازرگان ارزش آفرینان است.

لازم به ذکر است که شرکت سرمایه گذاری سمند در 31 اردیبهشت 1402 در حدود 21 هزار میلیارد تومان پرتفوی بورسی با بهای تمام شده 2,800 میلیارد تومان داشته است. با توجه به حقوق صاحبان سهام این شرکت می‌توان خالص ارزش دارایی‌های آن را معادل 19,000 میلیارد برآورد کرد. در ادامه به بررسی پتانسیل رشد و میزان سودآوری سهام خگستر خواهیم پرداخت.

میزان سوددهی سهام خگستر از زمان عرضه اولیه تا امروز

سهام خگستر اولین بار در دی ماه 1385 با قیمت 2,380 در بازار بورس و اوراق بهادار عرضه شد. در این عرضه اولیه 15 میلیون از سهام شرکت به سهام‌دارن خرد تخصیص داده شد. روند این سهام تا تاریخ 1388 کاهشی بوده و به قیمت 1,200 هم رسید. در زمان رونق بازار بورس در سال 1389، قیمت این سهام تا قیمت 21,700 ریال افزایش داشت.

قیمت فعلی سهام خگستر برابر با 5,138 ریال است که از اردیبهشت 1402 روند رو با کاهشی داشته است. قیمت این سهام در مدت مشابه سال قبل 3،166 ریال بوده که تا اردیبهشت سال جاری به 7,380 ریال رسید. بازدهی یک ماهه سهام برابر با 23 درصد و بازدهی یک ساله آن 51 درصد است.

پتانسیل رشد سهام خگستر

 

صورت سود و زیان

بر اساس برآوردهای انجام شده در صورت مالی سال 1401، سود عملیاتی این شرکت برابر با 132,281 میلیون ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است. اما سود حاصل از فروش این شرکت در سال 1400 برابر با 852,085 میلیون ریال بوده که در سال 1401 کاهش داشته و به 223,654 میلیون ریال رسیده است. سود خالص خگستر در سال 1401 برابر با 108,054 میلیون ریال برآورد شده است که روند آن همچنان افزایشی است.

سود نقدی سهام خگستر

سرمایه اولیه خگستر در زمان تاسیس برابر با 1 میلیون ریال بوده که طی 5 مرحله افزایش سرمایه به 309,605 میلیون تومان رسیده است. آخرین مجمع سالیانه خگستر در تاریخ 31 خرداد 1402 برگزار شد که بر اساس آن سود نقدی هر سهم 4 ریال تصویب شد. این شرکت از سال 1398 تا به امروز 10 درصد از سود خود را بین سهامداران خود تقسیم کرده است.

نسبت‌های مالی سهام خگستر

میزان EPS خگستر در سال 1401 برابر با 39 ریال بوده است. بر این اساس، نسبت‌های مالی شرکت به شرح زیر است. نسبت P/E برابر با 117.1، نسبت P/S برابر با 70.8، نسبت P/B برابر با 2.8، حاشیه سود خالص 60 و حاشیه سود ناخالص برابر با 78 است.

NAV (ارزش خالص دارایی‌های خگستر)

به ارزش خالص دارایی‌های یک شرکت ناو گفته می‌شود که برای محاسبه ارزش ذاتی سهام مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر این اساس، ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت در آذر 1401 برابر با 9,851 میلیارد تومان و ارزش افزوده بورسی شرکت به مبلغ 5,608 میلیارد تومان برآورد شده است. بدین ترتیب ناو هر سهم خگستر 3,811 ریال و نسبت P/NAV شرکت برابر با 77 درصد است.

آیا سهام خگستر ارزش سرمایه گذاری دارد؟

شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو با نماد خگستر از سال 1385 تا به امروز در بورس تهران فعالیت می‌کند. این سهام از نظر رفتار معامله گران، میزان ریسک و بازدهی از وضعیت قابل قبولی برخوردار است. از نظر تحلیل تکنیکال و بنیادی نیز سهام ارزشمندی است و می‌توان در آن سرمایه گذاری کرد. بر این اساس، افرادی که قصد سرمایه گذاری در این سهام را دارند با مطالعه مجموعه قعالیت‌های شرکت، سهامداران عمده، میزان دارایی، سوددهی و پتانسیل رشد سهام می‌توانند به ارزش ذاتی سهام پی ببرند و با انتخاب زمان مناسب ورود، در آن سرمایه گذاری کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.