هر آنچه که درباره نماد فولاد باید بدانید

هر آنچه که درباره نماد فولاد باید بدانید

شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی کشور با نماد فولاد در بازار بورس فعالیت دارد؛ در این مقاله به بررسی دارایی‌های تحت تملک و ارزش ذاتی سهام فولاد، پرداخته‌ایم.

فولاد مبارکه اصفهان یکی از شرکت‌های پیشروی ایرانی است که با نماد "فولاد" در بورس تهران فعالیت می‌کند. از محصولات اصلی این شرکت می‌توان به تولید ورقه‌های فولادی اشاره کرد که سهم قابل توجهی در تامین نیازهای کشور دارد، به گونه ای که از زمان تاسیس توانسته نیاز به واردات را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. اما عملکرد سهام فولاد در بورس تا به امروز چگونه بوده است؟ آیا این سهام ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوالات دست یابیم.

در این مقاله به معرفی صنعت فولاد مبارکه اصفهان، سهام‌داران اصلی این شرکت، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری از زمان عرضه اولیه تا به امروز و پتانسیل رشد سهام می‌پردازیم.

فولاد مبارکه اصفهان

شرکت فولاد مبارکه اصفهان درحال حاضر یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی کشور محسوب می‌شود که در زمینه تولید ورقه‌های فولادی فعالیت می‌کند. عملیات اجرایی این واحد صنعتی در سال 1360 آغاز و اولین کوره قوس الکتریکی فولادسازی این مجتمع در سال 1370 راه اندازی شد و خط تولید آن در سال 1371 افتتاح گردید. در آن زمان با ورود محصولات فولادی این شرکت به بازار تا سقف ظرفیت 2.4 میلیون تن، عمده‌ای از نیاز کشور به این محصولات تامین شد.

در شرکت فولاد مبارکه اصفهان محصولاتی چون آهن اسفنجی، گندله، تختال، کلاف سخت سرد، کلاف گرم، کلاف قلع اندود، کلاف رنگی و کلاف گالوانیزه تولید می‌شود. بر اساس گزارش وزارت خزانه داری آمریکا، این فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگ‌ترین شرکت فولاد خاورمیانه شناخته می‌شود و سهم یک درصدی در تولید ناخالص داخلی ایران را دارد. این واحد صنعتی در زمینی به مساحت 35 کیلومتری در نزدیکی شهر مبارکه و 75 کیلومتری جنوب غربی اصفهان واقع شده است.

سهامداران اصلی فولاد

به طور کلی به سهامداران بالای یک درصد، سهامداران عمده گفته می‌شود. از مهم‌ترین سهامداران فولاد می‌توان به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع با 17.20 درصد سهم و شرکت توسعه سرمایه رفاه با 10.27 درصد سهم اشاره کرد. 14.65 درصد از سهام این شرکت نیز متعلق به سرمایه‌گذاری‌های استانی است که به عنوان سهام عدالت توزیع شده است. 13.25 درصد از سهام فولاد نیز جزو دارایی‌های سازمان تامین اجتماعی محسوب می‌شود.

از جمله دیگر سهامداران بالای یک درصد نماد فولاد می‌توان به بانک تجارت (2.49 درصد)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (2.41 درصد)، صندوق بازنشستگی عشایر (2.39 درصد)، صندوق بازنشستگی بانک‌ها(2.30 درصد)، بهسازان تدبیر انرژی زنگان (1.89 درصد)، سرمایه‌گذاری استان تهران (1.73 درصد)، سرمایه‌گذاری استان خراسان رضوی (1.67 درصد)، سرمایه‌گذاری استان فارس (1.26 درصد)، سرمایه‌گذاری استان خوزستان (1.23 درصد)، صندوق بازگردانی توسعه فولاد مبارکه (1.17 درصد) و سرمایه‌گذاری استان اصفهان (1.11 درصد) اشاره کرد.

دارایی‌های تحت تملک سهام فولاد

از دارایی‌های تحت تملک سهام فولاد می‌توان به پرتفوی بورسی آن اشاره کرد که سهم زیادی در میزان سودآوری این شرکت دارد. این شرکت به میزان 95 درصد در نماد هرمز، 53 درصد در سهام فجر، 49 درصد در سهام ومعادن، 43 درصد در نماد وتوکا، 11 درصد در نماد کگل و 10 درصد در سهام کچاد سرمایه‌گذاری کرده است. این سرمایه‌گذاری باعث افزایش بازدهی و تنوع در پرتفوی این شرکت شده است.

شرکت‌های وابسته به فولاد مبارکه اصفهان نیز شامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان، ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، شرکت فولاد سفیددست چهارمحال و بختیاری، صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان، شرکت نوین الکترود ارکان، هلدینگ فولاد متیل و هلدینگ سرمایه‌گذاری توکا فولاد هستند. در ادامه به بررسی میزان سودآوری فولاد خواهیم پرداخت.

میزان سوددهی سهام فولاد از زمان عرضه اولیه تا امروز

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در آخرین روزهای سال 1385 سهام خود را با نماد "فولاد" در بازار بورس تهران عرضه کرد. این شرکت 316 میلیون معادل با 2 درصد سهام خود را با قیمت 1,900 ریال بین سهامداران توزیع کرد. سپس درپی استقبال گسترده از این سهام، 1 درصد دیگر از سهام این شرکت با قیمت 1,938 ریال عرضه شد. در نهایت معامله 474 سهم از این شرکت به ارزش کل 90 میلیارد تومان صورت گرفت.

قیمت فعلی سهام فولاد 5,610 ریال با بازدهی 14 درصد یک ماهه و 82 درصد یک ساله است. اواخر سال 1401 قیمت فولاد برابر با 8،450 ریال بود که تا به امروز روند رو به کاهشی داشته است. بالاترین قیمت ثبت شده برای این نماد 23,000 ریال است که در پی افزایش شاخص بورس در مرداد ماه 1399 صورت گرفت.

پتانسیل رشد سهام فولاد

از جمله مواردی که تاثیر زیادی بر میزان سودآوری فولاد دارد می‌توان به میزان فروش، درآمد حاصل از فروش، برآورد هزینه‌ها، صورت سود و زیان، سود نقدی و دیگر نسبت‌های مالی اشاره کرد که در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

میزان فروش فولاد

شرکت فولاد مبارکه اصفهان حدود 80 درصد از محصولات خود را در بورس کالا، 7 درصد خارج از بورس و 13 درصد را در خارج کشور به فروش می‌رساند. از بازارهای خارجی فروش این شرکت می‌توان به آفریقا، اروپا، آسیای میانه، آمریکا و مناطق خاورمیانه اشاره کرد. میزان صادرات فولاد در 12 ماه منتهی به اسفند 1401، نسبت به مدت مشابه سال قبل 12 درصد کاهش داشته است.

درآمد حاصل از فروش فولاد

درآمد حاصل از فروش محصولات فولاد مبارکه اصفهان در 12 ماه منتهی به سال 1401 معادل 160 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 هزار میلیارد تومان معادل 10 درصد افزایش داشته است. بر اساس گزارش‌های ارائه شده، در سال مالی 1401 حدود 143 هزار میلیارد تومان از فروش شرکت داخلی و 18 هزار میلیارد تومان از طریق صادرات بوده است.

هزینه‌های سهام فولاد

از جمله چالش‌های پیش روی فولاد در سال 1401، تامین مواد اولیه چون کنسانتره سنگ آهن، آهن اسفنجی و گندله است که منجر به کاهش تولید و افزایش هزینه‌ها شد. هزینه‌های دیگر این شرکت شامل حقوق کارمندان، استهلاک، هزینه‌های حمل و نقل و سوخت است که در سال 1401 حدود 34 هزار میلیارد تومان برآورد شد. با توجه به افزایش سوخت، مواد اولیه و حقوق در سال 1402، پیش بینی می‌شود که هزینه‌های شرکت به بیش از 46 هزار و 500 میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان سهام فولاد

درآمدهای عملیاتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در پایان سال 1401 معادل با 103 هزار میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 47 درصد افزایش یافته است. سود خالص نماد فولاد در سال 1401 معادل 54 میلیارد و 730 میلیون تومان است که پیش بینی می‌شود در سال 1402 روند افزایشی داشته باشد.

سود نقدی فولاد

سرمایه فعلی شرکت فولاد مبلغ 80 هزار میلیارد تومان می‌باشد که طی چند مرحله افزایش سرمایه به این مقدار رسیده است. آخرین سود نقدی این شرکت در سال 1400 توزیع شده است. بر این اساس، سود خالص هر سهم معادل 2,868 ریال بوده که 1,700 ریال معادل 59 درصد آن میان سهامداران به صورت نقدی توزیع شد.

نسبت‌های مالی سهام فولاد

با درنظر گرفتن نرخ تورم 30 درصدی و افزایش هزینه‌ها در سال 1402، میزان EPS هر سهم 1,126 ریال پیش بینی شده است. EPS این سهام درحال حاضر برابر با 926 ریال و نسبت P/E آن برابر با 6.08 است. P/E گروه نیز 8.44 درصد است. با توجه به اینکه نسبت P به E این سهام از میانگین گروه پایین‌تر است می‌توان انتظار داشت که این مقدار در آینده رشد داشته باشد.

آیا سهام فولاد ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در تحلیل فولاد، می‌توان نتیجه گیری کرد که این سهام از نظر ظرفیت تولید، میزان سودآوری و سودخالص، در وضعیت مساعدی قرار دارد و می‌تواند در سال 1402 با رشد همراه باشد. افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این سهام را دارند، قبل از هر چیزی با بررسی تحلیل بنیادی و تکنیکال، به بررسی سهام بپردازند و با تشخیص بهترین نقطه ورود، در آن سرمایه‌گذاری کنند. چراکه تشخیص ارزش واقعی سهام می‌تواند نکات مهمی ‌در زمینه پیش بینی قیمت سهام در آینده به ما بدهد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.