مهم‌ترین نشانه‌ها برای صعودی ‌شدن بازار سرمایه را بشناسید!

مهم‌ترین نشانه‌ها برای صعودی ‌شدن بازار سرمایه را بشناسید!

با توجه به اینکه کلیت بازار بورس در روندهای صعودی، مثبت است، تشخیص روند صعودی بازار بورس می‌تواند یک نشانه برای زمان خرید مناسب باشد.

تشخیص روند صعودی بازار بورس یکی از مهم‌ترین بخش‌های تحلیلی بازار سرمایه است که می‌تواند بازدهی سرمایه گذاری را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. به همین جهت تمام کسانی که در این بازار سرمایه گذاری کرده‌اند، برای تشخیص زمان ورود خود، به دنبال نشانه‌هایی هستند. نشانه‌هایی که ضامن سودآوری آن‌ها در آینده شود. برای دستیابی به این نشانه‌ها باید از ابزارهای تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بهره جست تا بتوان به راحتی روند بازار را پیش بینی کرد. چراکه ویژگی اصلی بازار سرمایه، تکرارپذیری آن است.

اما چگونه می توان روند صعودی بازار را شناسایی کرد؟ در این مقاله به تعریف خط روند و ابزارهایی می‌پردازیم تا با کمک آنها بتوان روند صعودی بازار را در زمان مناسب پیش بینی کرد.

روند چیست؟

روند یا Trend، جهت کلی بازار را در یک بازه زمانی مشخص می‌کند. درواقع، روندها از افت و خیز قیمت‌ها شکل می‌گیرند که هرچه بازه زمانی خط روند طولانی‌تر باشد، Trend ایجاد شده اعتبار بیشتری دارد. می‌توان گفت که روندها نوعی خطوط حمایت و مقاومت هستند که با توجه به میزان عرضه و تقاضا، شکل مورب به خود می‌گیرند. این خطوط هرچه افقی‌تر و یا عمودی‌تر باشند، ناپایدارترند و هرچه شیب آن‌ها به زاویه 45 درجه نزدیک‌تر باشد، پایدارتر هستند. خط روند به سه شکل صعودی، نزولی و یا خنثی مشاهده می‌شود.

زمانی که در نمودار تکنیکال، قیمت سقف بالاتر از سقف قبلی و قیمت کف بالاتر از کف قبلی باشد، روند صعودی شکل می‌گیرد. در روند نزولی، قیمت سقف‌ها پایین‌تر از سقف قبلی و کف‌ها پایین‌تر از کف قبلی هستند. در روند خنثی نیز قیمت به هیچ سمت مشخصی نمی‌رود و پیش بینی صعودی و یا نزولی بودن حرکت بعدی امکان پذیر نیست. در روند خنثی، قیمت در بیت چند کف و سقف درحال نوسان است.

تشخیص روند صعودی بازار بورس

اگر مدت زیادی در بازارهای مالی مشغول فعالیت هستید، با نگاه چشمی به راحتی می‌توانید روند صعودی را شناسایی کنید. اما تا زمان حرفه‌ای شدن باید از از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال، الگوهای قیمتی و تحلیل بنیادی کمک بگیرید. در ادامه به معرفی ابزارهایی برای تشخیص روند صعودی بورس می‌پردازیم. این ابزارهای به شما سیگنال‌هایی در مورد ورود و خروج به بازار ارائه می‌دهند.

خطوط حمایت و مقاومت

یکی از روش‌های بسیار ساده در تشخیص روند صعودی بازار بورس، استفاده از خطوط حمایت و مقاومت است. حمایت به سطحی از قیمت گفته می‌شود که انتظار می‌رود تقاضا در آن به قدری قوی باشد که از کاهش بیشتر قیمت جلوگیری کند. در مقابل، مقاومت به سطحی از قیمت گفته می‌شود که در آن عرضه بیشتر و یا تقاضای کم‌تر، از افزایش بیشتر قیمت جلوگیری می‌کند. درصورت رسیدن به سطح حمایت، میزان تقاضا بر عرضه غلبه می‌کند که نتیجه آن ادامه روند صعودی و افزایش قیمت‌ها خواهد بود. بنابراین با کمک این ابزار می‌توان به راحتی نقطه ورود به بازار را شناسایی کرد.

میانگین متحرک

میانگین متحرک نوعی شاخص فنی است که تعدادی از سرمایه گذاران از آن برای تشخیص روند صودی بازار بورس استفاده می‌کنند. با کمک این اندیکاتور، در یک بازه زمانی خاص، نقاط مختلف قیمت با هم جمع و از آن‌ها میانگین گرفته می‌شود. سپس نقاط حمایت و مقاومت تعیین و از طریق آنها روند صعودی را پیش بینی می‌شود. به طور کلی، شیب به سمت بالا، روند صعودی را نشان می‌دهد و می‌تواند نقطه مناسبی برای ورود به بازار باشد.

اندیکاتور مکدی

اندیکاتور مکدی رابطه میان دو میانگین متحرک نمایی را نشان می‌دهد که شامل میانگین متحرک های 9، 12 و 26 روزه است. با کمک این اندیکاتور به راحتی می‌توان موقعیت‌های اشباع خرید و فروش را تشخیص داد. معامله گران بهتر است زمانی که خط مکدی در بالای سیگنال قرار می‌گیرد، خرید و زمانی که خط مکدی در پایین سیگنال قرار می‌گیرد، اقدام به فروش کنند. با کمک اندیکاتور مکدی به راحتی می‌توان به تشخیص روند صعودی بازار بورس پرداخت.

اندیکاتور RSI

اندیکاتور RSI یا شاخص قدرت نسبی، یک اسیلاتور است که کار اندازه گیری میزان سرعت و تغییر قیمت‌ها را می‌کند. شاخص قدرت نسبی بین اعداد صفر تا صد حرکت می‌کند که از بین آن‌ها اعداد 30 و 70 از اهمیت ویژه ای برخوردارند. از سطح 30 به عنوان سطح حمایتی و از خط 70 به عنوان سطح مقاومت یاد می‌شود. درواقع عدد بالای 70 موقعیت خوبی برای خرید است، چراکه در این نقطه پیش بینی می‌شود که روند صعودی ادامه داشته باشد. اما در اعداد پایین تر از 30، روند نزولی است و بهتر است سهام فروخته شود.

اندیکاتور ایچیموکو

اندیکاتور ایچیموکو نیز یکی دیگر از ابزارهای تشخیص روند صعودی بازار بورس است که نسبت به باقی ابزارها کمی پیچیده‌تر است. ایچیموکو دارای 5 خط است که 2 خط آن، ابر ایچیموکو را تشکیل می‌دهد. زمانی که خط آبی، خط قرمز را به سمت بالا قطع کند، شاهد صعودی‌شدن روند خواهیم بود. همچنین، اگر خط قرمز بالای خط آبی قرار بگیرد و هم زمان هر دو خط در بالای ابر کومو قرار بگیرند، می‌توانیم در سهام مورد نظر سرمایه گذاری کنیم. چراکه روند صعودی خواهد بود.

اندیکاتور استوکاستیک

اندیکاتور استوکاستیک یکی از مهم‌ترین ابزارها برای شناسایی اتمام روند نزولی و شروع روند صعودی است. این اندیکاتور معمولا از دو خط تشکیل شده است. خط K که مقدار استوکاستیک هر دوره و خط D که میانگین متحرک 3 دوره را نشان می‌دهد. در محاسبه فرمول اندیکاتور ممکن است از دوره‌های 5، 9 و 14 دوره استفاده شود. سیگنال‌های معاملاتی زمانی به وجود می‌آیند که خط K از خط D عبور کند. درواقع نقطه تقاطع این دو خط به عنوان سیگنال معکوس شدن قیمت درنظر گرفته می‌شود که یکی از راه‌های شناسایی روند صعودی بازار بورس است. همچنین بهتر است زمانی که اندیکاتور سطوح کم تر از 20 را نشان داد، معامله گر سهام را خریداری و در سطوح بالاتر از 80 آن را بفروشد.

اندیکاتور بولینگر باند

اندیکاتور بولینگر باند دارای 3 خط میانگین متحرک ساده، باند بالایی (میانگین متحرک به اضافه چند برابر انحراف استاندارد) و باند پایینی (میانگین متحرک منهای چند برابر انحراف استاندارد) است. برای تشخیص روند صعودی بازار بورس می‌توان زمانی که باند میانی در این اندیکاتور شیب زیادی دارد و قیمت بین باند میانی و پایینی قرار دارد، اقدام به خرید کرد. چراکه زمانی که قیمت به کف برخورد می‌کند، احتمال بازگشت قیمت به میانگین متحرک زیاد است. همچنین این اندیکاتور براساس نواسانات بازار پهن و باریک می‌شود. زمانی که بولینگر باند در یک ناحیه فشرده شود باید منتظر نوسان بزرگی در بازار بود.

الگوهای قیمتی

فارق از اندیکاتورها، الگوهای قیمتی می‌توانند یکی از روش‌های تشخیص روند صعودی بازار بورس باشند. یکی از بارزترین ویژگی‌های این ابزار تکنیکال، تکرار پذیری آن‌هاست. از جمله این الگوها می‌توان به سر و شانه، مستطیل کف و سقف دوقلو، کف و سقف سه قلو و پرچم اشاره کرد. این الگوها به دو دسته ادامه دهنده و بازگشتی تقسیم می‌شوند. الگوهای سر و شانه، کف دو قلو و سه قلو جزء الگوهای بازگشتی هستند و پرچم و مستطیل در گروه ادامه دهنده‌ها قرار می‌گیرند. هرکدام از این الگوها شکل خاصی در نمودار تشکیل می‌دهند. برای مثال، الگوی سر و شانه به شکل سه قله است که قله وسطی نسبت به قله‌های اطراف کوتاه تر است که بعد از قله سوم انتظار می‌رود روند صعودی شود.

تحلیل بنیادی

اندیکاتورهایی که تا اینجا برای شناسایی روند صعودی بازار بورس معرفی کردیم مربوط به تحلیل تکنیکال بودند. اما تنها بررسی تحلیل تکنیکال نمی تواند برای پیدا کردن سیگنال خرید راه گشا باشد. در یک بازار مالی درصورتی که ارزش ذاتی یک دارایی از قیمت فعلی آن بالاتر باشد، می‌توان انتظار یک جهش صعودی داشت. برای سنجش ارزش ذاتی یک سهام باید به مواردی چون سود و زیان شرکت، میزان درآمدهای عملیاتی، جایگاه شرکت در اقتصاد کشور، حوزه فعالیت، سهام داران، دارایی ها و موارد دیگر توجه کرد.

چگونه روند صعودی بازار بورس را پیش بینی کنیم؟

یکی از مهم ترین ارکان تحلیل بازار سرمایه، تشخیص روند صعودی بازار بورس است که می‌تواند بازدهی سرمایه گذاری را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این روند با ویژگی تکرارپذیری که دارد می‌تواند زمان مناسب ورود و خروج از سهم را به ما نشان دهد. این نشانه‌ها با کمک ابزارهای تحلیلی به راحتی قابل شناسایی هستند اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که هیچ گاه نمی‌توان پیش بینی 100 درصدی در مورد بازار سرمایه داشت و هرچیزی می‌تواند در یک لحظه تمام فرمول‌های تحلیلی را تغییر دهد. به همین جهت، قبل از سرمایه گذاری در این بازار، احتمال خطای احتمالی و ریسک های بازار سرمایه را درنظر بگیرید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.