معرفی کامل سهام شستا؛ شرکت‌های زیرمجموعه و دارایی‌ها

معرفی کامل سهام شستا؛ شرکت‌های زیرمجموعه و دارایی‌ها

سهام شستاکه متعلق به شرکت سرمایه‌گذارای تامین اجتماعی است، با سرمایه گذاری در صنایع مختلف، یک سبد سهامی متنوع دارد و یکی از نمادهای پر سر و صدای بورس محسوب می‌شود.

سهام شستا از جمله سهم‌هایی است که حتی اگر سرمایه گذار بازار بورس هم نباشید، نام و نشانش را بسیار شنیده‌اید. این سهام متعلق به شرکت سرمایه‌گذارای تامین اجتماعی است که وظیفه مدیریت سرمایه‌گذارای و منابع مالی سازمان تامین اجتماعی را برعهده دارد. شستا در زمینه‌های مختلف دارویی، سیمان، پتروشیمی، فلز، کشتیرانی، ارتباطات و غیره سرمایه‌گذارای کرده و یک پرتفوی متنوع در همه زمنیه‌های صنعتی برای خود ایجاد کرده است. این سهام در ابتدای ورود با رشد قابل توجهی کار خود را آغاز کرد و سهام‌دارانش را به سود خوبی رساند اما بعد از یک سال، ریزش آن شروع شد و تا به امروز هم نتوانسته رضایت صاحبان سهم خود را جلب کند.

اما آیا این سهام دوباره می‌تواند به نقطه اوج خود بازگردد؟ با توجه به اینکه این سهام پرتفوی قوی دارد، سرمایه‌گذارای در آن می‌تواند با رشد خوبی در آینده همراه باشد؟ این‌ها سوالاتی هستند که با بررسی ارزش ذاتی سهم و تحلیل تکنیکال آن می‌توان به آنها پاسخ داد. به همین جهت در این مقاله به معرفی شرکت سرمایه‌گذارای تامین اجتماعی، دارایی‌های تحت تملک آن، تاریخچه قیمت سهام و میزان سودآوری آن در آینده پرداختیم.

شرکت سرمایه‌گذارای تامین اجتماعی

شرکت سرمایه‌گذارای سازمان تامین اجتماعی یک سازمان متعلق به تامین اجتماعی است که در زمینه تجارت، مدیریت سرمایه‌گذارای، بازرگانی، مبادلات و به طور کلی مدیریت مالی فعالیت می‌کند. این شرکت در سال 1365 در قالب شرکت سهامی خاص با سرمایه اولیه 2 میلیون تومان تاسیس شد. سازمان تامین اجتماعی و زیر مجموعه‌های آن به صورت تلفیقی 90 درصد از سهام این شرکت را دراختیار دارند. 

هدف اصلی شستا مدیریت کارآمد منابع مالی با رویکرد سودآوری حداکثری در بازارهای سرمایه داخلی و خارجی است که این کار را از طریق فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و بازرگانی به انجام می‌رساند. این شرکت به واسطه دراختیار داشتن 175 شرکت مدیریتی و 90 شرکت غیرمدیریتی در طیف وسیعی از حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، معدنی، فلزی، دارویی، کشت و دارمداری، سیمان، کشتیرانی و ارتباطات فعالیت می‌کند. درحال حاضر معادل 10 درصد از مجموع ارزش بازار بورس متعلق به سهام شستا و زیر مجموعه‌های آن است.

دارایی‌های تحت تملک شستا

 شرکت سرمایه‌گذارای تامین اجتماعی (سهام شستا) مالک تعداد زیادی از شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف صنعتی است. از حمله دارایی‌های غیر بورسی این شرکت می‌توان به شرکت کارخانجات داروپخش، داروسازی فارابی، داروسازی اکسیر، داروسازی ابوریحان، داروسازی زهراوی، داروسازی کاسپین تامین، لابراتوارهای رازک، شرکت ژلاتین کپسول، پارس دارو و شرکت کشت و دامداری فکا اشاره کرد.

همچنین این شرکت در هلدینگ‌های نفت، گاز و پتروشیمی، دارویی تامین، صدرتامین، صنایع عمومی تامین، سیمان تامین، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مدیریت توسعه انرژی، صبا تامین و خدمات ارتباطی رایتل فعال است و در آنها سرمایه‌گذارای کرده است. از میان این 9 هلدینگ، 6 هلدینگ تاپیکو، ناصیکو، تیپیکو، صبا تامین، سیمان تامین، و کشتیرانی جزو پرتفوی بورسی این شرکت هستند.

میزان سودآوری سهام شستا از زمان عرضه اولیه تا امروز

شستا در سال 1399 با قیمت اولیه 8,600 ریال در بازار بورس تهران عرضه شد. این سهام از همان ابتدا با رشد قابل توجهی کار خود را آغاز کرد و درعرض چند ماه به بالاترین قیمت یعنی 62,670  ریال رسید. البته می‌توان گفت که در آن زمان شاخص کل بورس با افزایش قابل توجهی همراه بود که تاثیر آن بر سهام شستا غیرقابل انکار است.

اما از مرداد 1399 این سهام ریزش خود را آغاز کرد و حتی در آبان 1401 به زیر قیمت عرضه اولیه خود معامله شد. کم‌ترین قیمتی که در طی این چند سال برای این سهام ثبت شده است در حدود 744 ریال است. قیمت فعلی سهام شستا برابر با 1,336 ریال است که می‌توان گفت هنوز زیر قیمت عرضه اولیه خود معامله می‌شود.

پتانسیل رشد سهام شستا

برای ارزیابی میزان سودآوری و پتانسیل رشد شستا باید فاکتورهای مختلفی را بررسی کنیم که شامل ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی، سود و زیان شرکت، نسبت‌های مالی مهم، سود مجمع و سود نقدی هستند.

ارزش پرتفوی بورسی شستا

مازاد ارزش پرتفوی بورسی شستا در مرداد 1402 برابر با 70 هزار و 909 میلیارد تومان محاسبه شده است. بر این اساس سود خالص سهام تاپیکو با 70 درصد سهم برابر با 366,563 هزار میلیارد ریال، سود خالص کشتیرانی جمهوری اسلامی (24 درصد سهم) برابر با 158،695 هزار میلیارد ریال، سود خالص سرمایه‌گذارای سیمان تامین (89 درصد سهم) برابر با 76,543 هزار میلیارد ریال، سود خالص سود خالص سرمایه‌گذارای دارویی تامین (35 درصد سهم) برابر با 63,944 هزار میلیارد ریال و سود خالص صدر تامین (32 درصد سهم) برابر با 9,619 هزار میلیارد ریال برآورد شده است. تنها سهام زیرمجموعه که در سال گذشته زیان‌ده بوده، سرمایه‌گذارای صبا تامین (85 درصد سهم) است که معادل 7,206 هزار میلیارد ریال ضرر داده است.

ارزش پرتفوی غیربورسی شستا

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی شستا در مرداد 1402 برابر با 31 هزار و 794 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. بر این اساس مازاد ارزش شرکت خدمات ارتباطی رایتل با 100 درصد سهم برابر با 69,307 میلیارد ریال، ارزش مازاد توسعه تامین انرژی با 90 درصد سهم برابر با 81,403 هزار میلیارد ریال، ارزش مازاد صنایع عمومی تامین با 100 درصد سهم برابر با 32,298 هزار میلیارد ریال و ملی نفتکش ایران با 30 درصد سهم برابر با 118,583 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

سود و زیان شستا

مجموع درآمدهای عملیاتی شستا در 9 ماهه منتهی به اسفند 1401، 8 هزار میلیارد ریال برآورد شده که به دلیل هزینه‌های بالا ممکن است سود خالص را کاهش دهد. سود خالص این شرکت در دوره یکساله منتهی به خرداد 1401 برابر با 212 هزار میلیارد است که پیش بینی می‌شود در سال 1403 به 277 هزار میلیارد ریال برسد.

نسبت‌های مالی شستا

سود سهام شستا به ازای هر سهم در دوره 12 ماهه منتهی به شهریور 1402 برابر با 126 ریال برآورد شده است. بر این اساس، نسبت p/e سهم برابر با 10.6، نسبت p/s آن برابر با 9.5 و نسبت p/b آن برابر با 1.3 ارزیابی شده است. حاشیه سود ناخالص سهام در این مدت برابر با 93 بوده و P/e گروه نیز 7.7 درنظر گرفته شده است.

سود مجمع سهام شستا

آخرین مجمع شستا در مهر ماه 1401 برگزار شد. بر این اساس، سود نقدی این سهان برابر با 135 ریال تصویب شد که آن را از محل سود انباشته میان سهامداران تقسیم کردند. این سود در آبان 1401 به حساب سهامداران حقیقی و آذر 1401 به حساب سهامداران حقوقی واریز شد. EPS سهام در آن تاریخ برابر با 130 ریال بود.

سود نقدی شستا

سود نقدی شستا از دو منبع پرتفوی بورسی و غیربورسی تامین می‌شود. به طور کلی پیش بینی می‌شود سود سهام شستا از پرتفوی بورسی 29 هزار میلیارد تومان و از پرتفوی غیر بورسی 630 میلیارد تومان باشد. ازجمله زیرمجموعه‌های پرسود شستا می‌توان به شرکت سرمایه‌گذارای نفت و گاز تامین اشاره کرد که سود هر سهم آن در سال آینده 2.628 ریال پیش بینی می‌شود. سهم شستا از این سود معادل 16,829 میلیارد تومان خواهد بود.

آیا سهام شستا ارزش سرمایه‌گذارای دارد؟

شستا یکی از هلدینگ‌های سرمایه‌گذارای متعلق به سازمان تامین اجتماعی است که وظیفه مدیریت مالی و سرمایه‌گذارای بهینه را برعهده دارد. این شرکت در حوزه‌های دارویی، پتروشیمی، کشتیرانی، ارتباطی، سیمان، معادن و فلزات سرمایه‌گذارای کرده و دارای پرتفوی بورسی و غیربورسی قوی و متنوعی است. در سال گذشته اکثر زیرمجموعه‌های این شرکت سودده بوده‌اند و می‌توان سوددهی متناسبی را از این سهام در درازمدت انتظار داشت. اما این شرکت در میزان سوددهی خود با چالش افزایش هزینه‌ها مواجه است که موجب کاهش سود آن در چند سال اخیر شده است. افرادی که قصد سرمایه‌گذارای در این سهام را دارند با بررسی‌های بنیادی و تکنیکی می‌توانند زمان مناسب ورود به این سهم را پیدا کنند و در دراز مدت به سود مناسبی دست یابند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.