تفاوت‌های بازار خرسی با بازار اصلاحی را بدانید!

تفاوت‌های بازار خرسی با بازار اصلاحی را بدانید!

زمانی که قیمت سهام در بورس یا ارزهای دیجیتال کم می‌شود، همه این کاهش‌ها از یک نوع نیستند. گروهی از آن‌ها یک‌سری اصلاحات قیمتی و گروهی دیگر بازار خرسی را به نمایش می‌گذارند. آشنایی با ویژگی‌های این دو دسته باعث می‌شود تا بتوانید بر اساس نوع آن، بهترین واکنش را نشان داده، ضررهای خود را کاهش داده و سود خود را از بازار افزایش دهید. در این مقاله قصد داریم تا نگاه عمیق‌تری به ویژگی‌های یک بازار خرسی و همچنین اصلاح قیمتی در بازار ارز دیجیتال بیندازیم و با تفاوت‌های این دو آشنا شویم.

اصلاح بازار

اصلاح بازار به‌طور کلی یک‌سری کاهش قیمت بسیار سریع است که مدت‌زمان زیادی هم طول نمی‌کشد. این اتفاق زمانی می‌افتد که قیمت در فاز اشباع قرار گرفته باشد و بازار سعی دارد تا با یک‌سری اصلاح قیمتی، بهای خود را به سطح متعادلی بازگرداند و به‌اصطلاح زمان کافی برای هضم قیمت جدید داشته باشد و در نهایت به مسیر اصلی خود ادامه دهد.

اصلاح قیمتی زمانی رخ می‌دهد که اقتصاد در حال گسترش و انبساط باشد؛ بنابراین سرمایه‌گذاران بیشتری وارد بازار می‌شوند و قیمت دارایی را به مقدار زیادی افزایش می‌دهند؛ در نتیجه قیمت با یک‌سری اصلاح سعی می‌کند تا ارزش خود را به سطح منطقی‌تری برساند.

به طور کلی نمی‌توان گفت که از لحاظ درصدی، یک اصلاح قیمتی چه‌قدر می‌تواند ادامه‌دار باشد. یک اصلاح بازار ممکن است 3 درصد و اصلاحی دیگر تا 20 درصد باشد. اما در کل، اصلاحات قیمتی 5 تا 10 درصد در بازار ارز دیجیتال متداول‌تر است.

اصلاح بازار

سوال دیگری که پیش می‌آید این است که این اصلاحات بازار هر چند وقت یک‌بار رخ می‌دهد؟ در بازار سهام طبق گذشته‌ای که دارد می‌توان گفت که به طور معمول هر دو سال یک اصلاح بازار رخ می‌دهد. اما این موضوع در بازار ارز دیجیتال متفاوت است. بازار ارز دیجیتال به دلیل جدید بودن بازار، نوسانات قیمتی بیشتری دارد؛ بنابراین اصلاحات بازار بیشتری به نسبت بازار سهام دارد. همچنین باید گفت که زمان‌بندی مشخصی برای اصلاح بازار در بازار ارز دیجیتال وجود ندارد و این اصلاحات ممکن است در چند روز، هفته، ماه و یا حتی در چند ساعت رخ بدهد.

دلایل اصلاحات بازار ارز دیجیتال چیست؟

اصلاحاتی که در بازار ارز دیجیتال رخ می‌دهد بنا به دلایل مختلفی می‌تواند اتفاق بیفتد که اکنون نگاهی به متداول‌ترین آن‌ها می‌اندازیم.

یکی از دلایل اصلاح قیمت در بازار ارز دیجیتال، حدس و گمان‌هایی است که در بازار ایجاد می‌شود. این حدس و گمان‌ها باعث افزایش هیجان در سرمایه‌گذاران این بازار شده و در نتیجه شروع به سرمایه‌گذاری می‌کنند. این افزایش سرمایه‌گذاری، قیمت رمزارزها را بالا می‌برد و یک حباب قیمتی ایجاد می‌کند که در آینده احتمال ترکیدن این حباب قیمتی و کاهش قیمت‌ها وجود دارد.

دلیل بعدی اصطلاحی است که در بازار ارز دیجیتال به آن FOMO گفته می‌شود. اصطلاح FOMO به معنی ترس از دست دادن است. سرمایه‌گذاران بازار ارز دیجیتال گاهی اوقات با یک دارایی برخورد می‌کنند که قیمت آن با سرعت بالایی در حال بالارفتن است. زمانی که سرمایه‌گذار با این صحنه مواجه می‌شود، به دلیل اینکه دوست ندارد از سود بازار جا بماند، وارد معامله می‌شود بدون اینکه تحقیقی در مورد آن رمزارز کرده باشد؛ تنها به این دلیل وارد می‌شود معامله‌گران و سرمایه‌گذاران دیگر در حال سرمایه‌گذاری هستند؛ بنابراین قیمت دارایی به مقدار زیادی افزایش پیدا می‌کند و سرانجام این افزایش، اصلاح قیمتی خواهد بود.

هک شدن صرافی‌های ارز دیجیتال یکی دیگر از دلایل اصلاح قیمت بازار می‌تواند باشد. زمانی که یک صرافی هک شود، سرمایه بسیار زیادی از سرمایه‌گذاران از دسته می‌رود و بازار با فروش دسته‌جمعی مواجه خواهد شد.

عدم قطعیت در سیاست‌های قانون‌گذاری در بازار ارز دیجیتال هم می‌تواند منجر به اصلاح بازار شود. بازار ارز دیجیتال به دلیل اینکه بازاری نو و جدید است. هنوز به طور کامل قانون‌گذاری نشده و این موضوع باعث می‌شود تا با انتشار هرگونه اخبار در مورد این مسائل، بازار ممکن است با اصلاحاتی مواجه شود.

اصلاح بازار ارز دیجیتال

نکته دیگری هم که باید بگوییم این است که اصلاحات بازار با پولبک (pullback) متفاوت است و این دو به یک معنی نیستند. پولبک‌ها در واقع یک سری مکث‌ها و یا بازگشت‌های موقت در حرکت اصلی قیمت دارایی‌ها هستند. این پولبک‌ها در بازار متداول هستند و ممکن است در یک روند کلی قیمت، چندین بار رخ دهد. بولپک‌ها در واقع جزوی از طبیعت بازار دارایی محسوب می‌شوند و برای هضم بهتر قیمت دارایی لازم هستند.

بازار خرسی سهام و ارز دیجیتال

در کنار اصلاح مارکت، بازار خرسی را داریم که این دو کاملا متفاوت هستند. یک بازار خرسی به کاهش طولانی‌مدت قیمت‌ها گفته می‌شود که معمولا همراه با یک‌سری بدبینی نسبت به بازار ایجاد می‌شوند. این نوع کاهش قیمت برای مدت بیشتری نسبت به اصلاحات طول می‌کشد و می‌تواند بسته به شرایط بازار، 20 درصد و یا بیشتر نسبت به سقف قیمتی قبلی کاهش پیدا کند.

همان‌طور که قبل‌تر گفتیم اصلاحات قیمتی در زمان انبساط اقتصادی رخ می‌دهد؛ اما بازار خرسی زمانی رخ می‌دهد که اقتصاد با رکود و یا سقوط مارکت سهام مواجه شود. بازار خرسی در بازار ارز دیجیتال هم می‌تواند بنا به همان دلایل رخداد اصلاحات بازار اتفاق بیفتد. همچنین بازار خرسی می‌تواند بنا به دلایلی از جمله آشفتگی سیاسی و بلایای طبیعی هم رخ دهد.

به طور دقیق نمی‌توانیم بگوییم که یک بازار خرسی برای چه مدت طول خواهد کشید. بعضی از آن‌ها ممکن است چند ماه و بعضی دیگر چند سال طول بکشد. گذشته بازار سرمایه ایالات متحده نشان می‌دهد که از سال 1947 تا 2022، 14 مرتبه بازار خرسی رخ داده است. همچنین طبق اطلاعات وب‌سایت Investopedia، یک بازار خرسی می‌تواند به طور میانگین یک ماه تا 1.7 سال طول بکشد.

بازار خرسی

در هنگام بازار خرسی چه کنیم؟

بازار خرسی زمانی است که قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند. اما با این حال کارهایی وجود دارد که می‌توان از طریق آن‌ها کسب سود کرد. فروش استقراضی یکی از این کارها است. با این روش، سرمایه‌گذاران اقدام به فروش یک دارایی که مالک آن نیستند می‌کنند و امیدوار هستند که آن را در آینده در قیمتی پایین‌تر بازخرید کنند. این روش مسلما تا حدودی با ریسک مواجه است و ضمانتی برای کاهش قیمت وجود ندارد.

خریدن آپشن پوت نوعی دیگر است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا یک دارایی را در قیمت و یک تایم فریم مشخص بفروشند. اگر قیمت دارایی به زیر قیمت مشخص برود، سرمایه‌گذار می‌تواند از اختلاف آن سود کند.

به طور کلی در بازار سرمایه، کاهش و افزایش قیمت وجود دارد. سرمایه‌گذاران بلندمدت می‌توانند از کاهش قیمت استفاده کنند و زمانی که قیمت به مقدار قابل‌توجهی کاهش پیدا کرد، وارد سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت خود شوند.

بازار خرسی زمان بسیار خوبی برای انجام تحقیق است. زمانی که قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند، سرمایه‌گذاران با فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار خوبی مواجه خواهند شد که اگر بتوانند این فرصت‌ها را شناسایی کنند، وارد سرمایه‌گذاری می‌شوند و سود خوبی از آن کسب می‌کنند.

ایجاد تنوع در سبد سرمایه‌گذاری یکی دیگر از کارهایی است که یک سرمایه‌گذاری هنگام رخ‌دادن بازار خرسی باید انجام دهد. این کار باعث می‌شود تا سرمایه‌گذار میزان ریسک و ضررهای خود را به حداقل برساند.

سخن پایانی

هنگامی که بازار خرسی رخ می‌دهد، سرمایه‌گذاران باید سعی کنند تا دید بلندمدتی داشته باشند و بهترین استراتژی را برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کنند. بازارهای خرسی ریسک بالایی دارند و می‌توانند باعث ازدست‌رفتن سرمایه شوند. از طرفی دیگر اصلاحات بازار از آنجایی که موقتی هستند، سرمایه‌گذاران بهتر است تا در سرمایه‌گذاری خود باقی بمانند تا دارایی به روند اصلی خود بازگردد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.