صندوق قابل معامله یا ETF بیت‌ کوین چیست؟

صندوق قابل معامله یا ETF بیت‌ کوین چیست؟

بسیاری از معامله‌گران بازار ارز دیجیتال ترجیح می‌دهند تا به سرمایه‌گذاری خود تنوع داده و از این طریق میزان ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهند. صندوق‌ قابل معامله یا ETF بیت کوین می‌تواند یک گزینه مناسب برای این کار باشد. با این روش، سرمایه‌گذار می‌تواند بدون اینکه به طور مستقیم در معرض ارزهای دیجیتال قرار بگیرد، روی آن سرمایه‌گذاری کند. در این مقاله نگاه عمیق‌تری به مفهوم صندوق های قابل معامله بیت کوین می‌اندازیم.

ETF بیت کوین چیست؟

سهام صندوق قابل معامله دقیقا مثل دیگر سهم‌ها در طول روز و بر طبق عرضه و تقاضا در بازار معامله می‌شود. به همین صورت، ETF بیت کوین هم قیمت بیت‌کوین را نظارت کرده و بر اساس آن معامله می‌شود؛ اما با این تفاوت که صندوق قابل معامله یا ETF بیت‌کوین به‌جای اینکه در صرافی‌های ارز دیجیتال معامله شود، در بازار سهام معامله می‌شود. همچنین این روش به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا بدون اینکه درگیر مسائل مربوط به صرافی‌های ارز دیجیتال شوند، روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنند.

نکته دیگر اینکه بسیاری از ETFهای بیت کوین برای شبیه‌سازی عملکرد ارزهای دیجیتال، از فیوچرز (Futures) استفاده می‌کنند. فیوچرز به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا بتوانند از نوسانات بازار با خرید یا فروش در قیمتی مشخص در آینده جلوگیری کنند. یک ETF یا صندوق قابل معامله، قیمت دارایی مورد نظر را دنبال می‌کند. یک ETF بیت کوین به طور مشابه قیمت یک سهم از این صندوق قابل معامله با نوسانات قیمت بیت‌کوین تغییر می‌کند. اگر قیمت بیت‌کوین افزایش پیدا کند، ETF بیت کوین هم افزایش پیدا می‌کند و برعکس.

ETF بیت کوین

ETF اسپات و فیوچرز بیت کوین

اگر در بازار ارز دیجیتال فعالیت داشته باشید، با دو مفهوم اسپات (spot) و فیوچرز (futures) آشنا هستید. در معامله فیوچرز، شما مالک ارز دیجیتال نخواهید شد، بلکه تنها مالک یک قراردادی می‌شوید که این قرارداد به شما وعده خریدوفروش ارز دیجیتال در یک زمان مشخص در آینده را می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود تا از ناپایداری و نوسانات جاری قیمت در امان بمانید. اما در این روش همان‌طور که گفتیم شما مالک ارز دیجیتال نخواهید بود؛ بنابراین حق رای‌دهی هم نخواهید داشت. از طرفی دیگر در معامله اسپات، شما با خرید ارز دیجیتال، مالک آن می‌شوید و یا ارز دیجیتال خود که مالک آن بوده‌اید را به فروش می‌رسانید.

تفاوت اصلی ETF اسپات و فیوچرز بیت کوین هم همین است؛ به این صورت که ETF فیوچرز بیت کوین توسط قرارداد فیوچرز بیت کوین پشتیبانی شده و پشتوانه آن خواهد بود. اما پشتوانه ETF اسپات بیت کوین، بیت کوین‌های واقعی خواهند بود.

مزایا و معایب ETF بیت کوین

یک ETF یا صندوق قابل معامله از اوراق بهادار مختلفی تشکیل شده است. این موضوع باعث افزایش پراکندگی و تنوع در سرمایه‌گذاری می‌شود که در نتیجه میزان ریسک سرمایه‌گذاری کاهش پیدا می‌کند.

به‌علاوه، سرمایه‌گذاری در ETF بیت کوین به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید بدون درگیرشدن با صرافی‌های ارز دیجیتال، روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنید. با این روش دیگر شما نیازی ندارید تا با نحوه کارکرد بیت‌کوین، صرافی ارز دیجیتال، کیف پول ارز دیجیتال آشنا شده و نگران گم‌شدن رمز عبور کیف پول خود باشید.

از طرفی دیگر ETF بیت کوین به دلیل اینکه توسط اشخاص متخصص مدیریت و اداره می‌شوند، میزان کارمزد بالایی دارد. همچنین در یک ETF بیت کوین، افزایش یا کاهش قیمت بیت‌کوین ممکن است منجر به عدم دقت در قیمت شود. به علاوه از آنجایی که ETF بیت کوین یک ارز دیجیتال محسوب نمی‌شود، نمی‌توان آن را به‌ازای یک ارز دیجیتال دیگر معامله کرد.

سخن پایانی

صندوق قابل معامله یا ETF بیت کوین یکی از موضوعات داغ در حوزه رمزارزها است که افزایش و گسترش آن می‌تواند منجر به افزایش قیمت رمزارزها و توسعه این حوزه شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.