وضعیت بلاتکلیف بورس در مورد عرضه سیمان و فولاد

وضعیت بلاتکلیف بورس در مورد عرضه سیمان و فولاد

چند وقتی است که از لغو عرضه سیمان در بورس کالا صحبت می‌شود؛ اما در حال حاضر این موضوع قطعی نشده و مسئولین مختلف، نظرات متفاوتی در باب این موضوع داشته‌اند.

در چند روز گذشته خبرهایی در رابطه با لغو عرضه سیمان در بورس کالا مطرح شد، اما بر اساس گفته‌های رئیس هیات مدیره انجمن سیمان، احتمال اجرایی شدن این تصمیم خیلی ضعیف است؛ چراکه عرضه سیمان در بورس کالا به نفع دولت، کارخانه‌ها و مصرف کننده نهایی است و درصورت لغو عرضه آن، هر دو طرف تولید کننده و مصرف کننده ضرر خواهند کرد.

در روزهای گذشته، ابراهیم رئیسی، دستور داد تا برای کاهش قیمت مسکن، قیمت سیمان و فولاد کاهش یابد. لغو عرضه سیمان در بورس کالا پیشنهادی است که توسط تیم اقتصادی او مطرح شده است. این صحبت‌ها می‌تواند مقدمه‌ای بر توقف عرضه سیمان در بورس باشد؛ چراکه روز گذشته هم به دستور وی جلسه‌ای برای کارشناسی عرضه سیمان و فولاد در راستای کاهش قیمت ساخت نهضت ملی مسکن برگزار شد.

در این میان، وزیر راه و شهرسازی نیز عامل اصلی گرانی مصالح ساختمانی را بورس کالا می‌داند. به گفته وی، عرضه مصالح ساختمانی در بورس کالا کار اشتباهی است و بورسی‌ها نباید روی آن اصرار ورزند. چراکه در غیر این‌صورت، باید قیمت پایه عرضه تغییر کند.

درمقابل این تصمیمات، برخی بورسی‌ها بازخورد خوبی نسبت به این اخبار نداشته‌اند. کارشناس بازار سرمایه، همایون دارایی، اخیرا در مصاحبه خبری خود گفته که لغو عرضه سیمان در بورس کالا، هدف رانت خواران است. چراکه این رانت خواران هستند که خواهان بازگشت سیستم حواله ای برای دست یابی به اهداف مالی خود هستند.

به طور کلی محیط شفاف بورس کالا، دست دلالان و رانت خواران را کوتاه کرده است. دلالانی که در گذشته محصولات را با قیمت پایین می‌خریدند و با سود چند برابری به مصرف کننده می‌فروختند. در مقاطعی هم شاهد کمبود سیمان در بازار بوده‌ایم و این بورس کالاست که منجر به کاهش قیمت سیمان و فولاد شده و محصولات را با شفافیت به مصرف کننده عرضه کرده است.

اما آیا عرضه سیمان و فولاد در بورس ادامه می‌یابد؟ احسان خاندوزی، وزیر در پاسخ به این سوال گفت: با توجه به اینکه بورس کالا به عنوان بستری شفاف برای توزیع کالاهای پایه انجام می‌شود و یکی از دست آوردهایی برای کوتاه کردن دست دلالان است، فعلا دولت تصمیم قطعی در زمینه لغو عرضه سیمان در بورس کالا اتخاذ نکرده است.

اما مهرداد بذرباش، وزیر راه و شهرسازی همچنان بر ایده خود اصرار می‌ورزد و با اشاره به انتقادات بورسی‌ها گفت: نقدهایی که از سوی برخی کانال‌ها ارایه می‌شود، هزینه‌ای ندارد، اما ما هم می‌توانستیم مانند دولت قبل توجهی به بخش مسکن نداشته باشیم. دولت آقای رئیسی به شجاعت در بخش مسکن به میدان آمد تا با تولید و عرضه مسکن، تورم را مدیریت کند.

وی همچنین اظهار داشت که مصالح ساختمانی یکی از عوامل کنترل کننده قیمت مسکن است و افراد نباید تعصب خاصی نسبت به راه‌های کاهش قیمت فولاد و سیمان داشته باشند. بذرپاش گفت: ما مصر هستیم تا قیمت سیمان و فولاد را کاهش دهیم و این کاهش قیمت فرقی ندارد که از طریق بورس کالا باشد یا هر مسیر دیگری.

مهرداد بذرپاش در مورد قیمت فولاد و سیمان گفت: کارشناسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که یکی از دلایل افزایش قیمت سیمان و فولاد خود بورس کالا است و در برخی مقاطع قیمت فولاد تا 40 درصد افزایش داشته است. بنابراین قیمت پایه در بورس کالا باید مدیریت شود و از الگوی مناسبی تبعیت کند. بنابراین نقدهایی که به سخنان من وارد شده، موضوعیت ندارد و ما تنها به دنبال کاهش قیمت تمام شده مسکن و افزایش تولیدات هستیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.