همه چیز درباره سهام وبرق: در بورس پرسود باشید!

همه چیز درباره سهام وبرق: در بورس پرسود باشید!

شرکت سرمایه گذاری کارکنان صنعت برق زنجان و قزوین با نماد وبرق در بورس فعالیت می‌کند و یکی از نمادهای پرسود اخیر در بورس شناخته شده است.

وبرق در یک سال اخیر 131 درصد سود نصیب سهامداران خود کرده و توجه بسیاری از سرمایه گذاران بورس را جلب کرده است. اما دلیل این سود بالا چیست و آیا این روند ادامه دار خواهد بود؟ اینها سوالاتی هستند که با بررسی تحلیل بنیادی و ارزش ذاتی سهام قابل ارزیابی است. اگر یک شرکت وضعیت سوددهی مناسبی داشته باشد، بنابراین ارزش ذاتی بالایی دارد و می‌تواند در آینده رشد کند.

شرکت سرمایه گذاری کارکنان صنعت برق زنجان و قزوین

شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان صنعت برق در سال 1373 تاسیس شد و در سال 1396 به عنوان نماد وبرق در بورس آغاز به فعالیت کرد. این شرکت 20 درصد از سهام توزیع برق زنجان و 20 درصد از سهام توزیع برق قزوین را در اختیار دارد، به گونه‌ای که این دو شرکت ارتباطی با یکدیگر ندارند. 80 درصد مابقی سهام توزیع برق زنجان و قزوین در اختیار توانیر و آب و برق صبا است.

شرکت وبرق در بخش سرمایه گذاری در سهام، واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌ها، سهام الشرکه، اوراق بهادار، مسکوکات، فلزات گرانبها، سپرده بانکی و سپرده‌های سرمایه گذاری بانک‌ها فعالیت می‌کند. از اهداف آینده شرکت می‌توان به تلاش برای پذیرفته شدن در فرابورس، افزایش سرمایه، اصلاح سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت و بلندمدت، ارتقای خدمات فنی مهندسی شرکت اندیشمند شمالغرب، عملیاتی نمودن خرده فروشی برق، افزایش بازدهی دارایی‌ها و سرمایه گذاری در شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کار اینترنتی اشاره کرد.

سهامداران عمده وبرق

بر اساس گزارش‌های رسیده، عمده‌ترین سهامداران وبرق از بخش شناور تشکیل شده که مالک 56 درصد از سهام وبرق هستند. 44 درصد معادل 155,751,530 سهم نیز در اختیار سهامداران عمده است. همچنین، شرکت توسعه فن آوری روی گستران زنجان با 34.17 درصد یکی از بزرگ ترین سهامداران نماد وبرق شناخته شده است.

از دیگر سهامداران این شرکت می‌توان به فرید آروین با 499 درصد سهم، محسن جلالی با 1.09 درصد سهم، حامد نعیمی مغانی با 1.01 درصد سهم، کارآفرینان ستاره بهارستان با 1.01 درصد سهم اشاره کرد. اشخاص حقیقی و حقوقی نیز هر کدام یک درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارند.

دارایی‌های تحت تملک

از جمله دارایی‌های مهم وبرق می‌توان به سرمایه گذاری در شرکت‌های توسعه فن آوری روی گستران، شرکت مهندسی اندیشمند شمالغرب و شرکت صانع روی زنجان اشاره کرد. شرکت‌های مرتبط با وبرق نیز شرکت توزیع برق استان زنجان، شرکت توزیع برق استان قزوین، شرکت تعاونی آبادگران صنعت برق زنجان، شرکت بازرگانی ایران ترانسفو، شرکت پالایش روغن‌های صنعتی زنجان، شرکت توسعه پست‌های ایران ترانسفو و شرکت آشنا راه سما هستند.

از جمله دارایی‌های دیگر این شرکت می‌توان به سرمایه گذاری 3 درصدی در بخش صنعت و معدن، سرمایه گذاری 1 درصدی در صنعت نفت و سرمایه گذاری 54 درصدی در بخش بورس انرژی ایران اشاره کرد. لازم به ذکر است که این نماد هیچ سرمایه گذاری در نمادهای بورسی دیگر نکرده و پرتفوی بورسی آن خالی است.

میزان سوددهی نماد وبرق از زمان عرضه اولیه تا به امروز

همانطور که گفتیم، سهام وبرق در سال 1395 در بورس با قیمت اولیه 1,000 ریال عرضه شد و بعد از یکسال قیمت آن 4 برابر افزایش یافت. اما چرا این سهام را به عنوان یکی از پرسودترین نمادهای بازار می‌شناسند؟ چراکه در سال 1399 به بالاترین قیمت 249,000 ریال رسید و سود خوبی عاید سهامداران خود کرد.

قیمت این سهام در اوایل پاییز 1402 برابر با 104,400 ریال است که از اوایل سال روند سوددهی خود را آغاز کرده است. بازدهی یک ماهه این سهام 36 درصد و بازدهی 1 ساله آن 131 درصد است. این سهام از تیر سال جاری بی وقفه درحال رشد است.

پتانسیل رشد نماد وبرق

هرچه ارزش ذاتی سهام و شرکت بالاتر باشد، آن سهم امکان رشد بالاتری خواهد داشت و می‌توان گفت که ارزش سرمایه گذاری دارد.

میزان سود خالص

طبق آخرین صورت مالی حسابرسی شده شرکت سرمایه گذاری کارکنان صنعت برق زنجان و قزوین، میزان سود خالص 156 میلیارد ریال به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 52 درصد کاهش داشته است. همچنین سود خالصی که به ازای هر سهم اعلام شده برابر 446 ریال بوده که با افت 84 درصدی همراه بوده است.

میزان درآمد شرکت

وبرق در پایان دوره سالیانه خود 352 میلیارد ریال سرمایه به جای گذاشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 200 درصد تغییر داشته است. میزان درآمد ثبت شده شرکت در سال مالی منتهی به شهریور 1400 برابر با 172 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل با افت 49 درصدی همراه بوده است.

سود مجمع نماد وبرق

میزان سود نقدی یکی از عوامل موثر بر پتانسیل رشد سهام است. وبرق با سرمایه 351,750 میلیارد ریال در شش ماه منتهی به شهریور 1400 مبلغ 6,871 میلیارد ریال سود محقق کرده است. در سال مالی 1400 نیز به ازای هر سهم 20 ریال سود نقدی محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 96 درصد کاهش داشته است.

نسبت‌های مالی نماد وبرق

تعداد کل سهام عرضه شده نماد وبرق معادل 352,75 میلیون سهم است و EPS آن برابر با 22,157 است. نسبت P/E این سهم برابر با 4.71 و نسبت P/S آن برابر با 199.62 است. SPS سهام نیز 523 و نسبت P/B آن معادل 60.24 است. با کمک این نسبت‌های مهم مالی می‌توانید ارزش ذاتی سهام را ارزیابی کنید.

آیا نماد وبرق ارزش سرمایه گذاری دارد؟

سهام وبرق که متعلق به شرکت سرمایه گذاری کارکنان صنعت برق در زنجان و قزوین است، از نظر بنیادی در وضعیت مناسبی قرار دارد و بازدهی بالایی در سال 1402 داشته است. به گونه‌ای که سهامداران آن در چند ماه اخیر به سود قابل توجهی دست یافتند. اما سوددهی این سهام تا کجا ادامه خواهد داشت؟ با بررسی ترازهای مالی این شرکت و تحلیل تکنیکال می‌توان تا حدودی آینده این سهام را پیش بینی کرد. بنابراین به افرادی که قصد سرمایه گذاری در این سهام را دارند، پیشنهاد می‌شود تا با بررسی تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی به بررسی سهام بپردازند و نقطه ورود مناسب را پیدا کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.