همه چیز درباره نماد ذوب: آیا سهم ذوب ارزش سرمایه گذاری دارد؟

همه چیز درباره نماد ذوب: آیا سهم ذوب ارزش سرمایه گذاری دارد؟

نماد ذوب متعلق به شرکت ذوب آهن اصفهان، یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین نمادهای گروه فلزات بورس ایران است؛ تحلیل بنیادی و پتانسیل رشد سهام ذوب را در سهام بین بخوانید.

نماد ذوب متعلق به شرکت ذوب آهن اصفهان، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده فولاد در خاورمیانه است. این شرکت با محصولات و ظرفیت تولید بالایی که دارد بیشترین سهم را در تولیدات ریل، تیرآهن، میلگرد و شمش فولاد در سطح کشور داراست. اما قیمت سهام این شرکت در بازار بورس در طول این سال‌ها با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده که ناشی از عملکرد مالی شرکت بوده است. در این مقاله به بررسی ارزش ذاتی این شرکت می‌پردازیم تا بتوانیم پتانسیل رشد آن را ارزیابی کنیم.

در ادامه به معرفی شرکت ذوب آهن اصفهان، تولیدات شرکت، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد ذوب می‌پردازیم.

شرکت ذوب آهن اصفهان

ذوب آهن اصفهان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های محصولات طویل در منطقه خاورمیانه است که در سال 1350 در جنوب غربی اصفهان به بهره برداری رسید. این شرکت با ظرفیت 3 میلیون و 600 هزار تن فولاد، انواع مقاطع فولادی صنعتی و ساختمانی را تولید می‌کند. به همین علت هم لقب مادر صنعت فولاد به آن نسبت داده شده است.

انجام عملیات ریخته گری، ذوب، نورد فولادهای آلیاژی و فلزات آهنی جهت تولید انواع مقاطع هندسی از فعالیت‌های اصلی این کارخانه است. محصولات این شرکت به بیش از 23 کشور اروپایی، آفریقایی و آسیایی صادر می‌شود و در بازار داخل نیز محصولات آن در پروژه‌های بزرگی مانند نیروگاه هسته‌ای بوشهر، برج میلاد، سدهای بزرگ، ریل ملی و مترو مورد استفاده قرار گرفته است.

تولیدات شرکت ذوب آهن اصفهان

ذوب آهن اصفهان دارای سهم 13 درصدی از تولید شمش فولادی، 6 درصدی از تولیدات میلگرد و 66 درصدی در تولید تیرآهن در کشور است. از جمله محصولات تولیدی این شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تیرآهن

ذوب آهن اصفهان برای اولین بار در کشور اقدام به طراحی و ساخت انواع تیرآهن سایز بالای بال پهن کرده است. از انواع تولیدات آن می‌توان به تیرآهن بال پهن موازی و تیرآهن نیم بال پهن موازی اشاره کرد.

ریل

ذوب آهن با هدف تامین نیازهای ریلی کشور، اقدام به تولید ریل‌های U33 و UIC60 کرده است و همچنین ریل‌های مترو و سوزن ریل E1A160 از تولیدات این کارخانه است.

میل گرد

از دیگر فرآورده‌های تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان با نماد ذوب در بورس می‌توان به میلگرد آجدار و ساده اشاره کرد.

سایر محصولات

انواع کلاف‌های صنعتی با فولادهای RSD7 ،CK45 ،CK35 و USD7 و همچنین تولید انواع نبشی، ناودانی، ورق سازه‌های فلزی و شمش فولادی از دیگر محصولات ذوب آهن اصفهان است.

سهام‌داران عمده نماد ذوب

از جمله بزرگ‌ترین سهام‌داران ذوب می‌توان به شرکت‌های سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد که 56 درصد از سهام این شرکت را تحت مالکیت خود درآورده است و به صورت تلفیقی با زیر مجموعه‌های خود 73.35 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد. همچنین 17 درصد از سهام ذوب در اختیار شرکت پویش بازرگانان ذوب آهن اصفهان است.

از دیگر سهام‌داران بالای یک درصد این شرکت می‌توان به سازمان خصوصی سازی وکالتی با 2 درصد سهم و سرمایه‌گذاری سامان فرهنگیان با 1.18 درصد سهم اشاره کرد. در ادامه به بررسی تحلیل بنیادی این سهم می‌پردازیم.

دارایی‌های تحت تملک ذوب

بیش از 63 درصد از دارایی‌های شرکت ذوب آهن اصفهان را دارایی‌های ثابت مشهود تشکیل داده است. از این میان، دارایی‌های ذوب در بخش زمین به متراژ 255 میلیون و 604 هزار و 466 متر مربع و در بخش ساختمان به متراژ یک میلیون و 163 هزار و 151 متر مربع به ارزش دفتری 4060 میلیارد و 268 میلیون ریال در سایت کدال به ثبت رسیده است.

از جمله شرکت‌های وابسته ذوب می‌توان به کارخانه قطران اصفهان، شرکت پویش بازرگان ذوب آهن، شرکت پویش معادن ذوب آهن و باشگاه فرهنگی ورزشی ذوب آهن اصفهان اشاره کرد. کارخانه‌های زیرمجموعه ذوب نیز شامل معادن زغال سنگ البرز شرقی، شرکت تارابگین، شرکت پالایش قطران زغال سنگ، شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن و شرکت پویش معادن ذوب آهن هستند.

میزان سودآوری نماد ذوب از زمان عرضه اولیه تا امروز

سهام ذوب در بهمن 1390 با قیمت 1,304 ریال در بازار بورس عرضه شد و بعد از مدت سه ماه در فروردین 1391 به 2083 ریال رسید که باعث شد در این مدت کوتاه 60 درصد سود به دارندگان این سهام تعلق بگیرد. این سهام در سال 1399 به اوج رسید و با قیمت 27,000 ریال به فروش رسید و با رشد 422 درصدی از زمان عرضه اولیه مواجه شد.

قیمت فعلی سهام ذوب در مهر ماه 1402 برابر با 3,607 ریال است که 6 درصد یک ماهه و 73 درصد یک ساله به سهامداران خود سود داده است. این سهام در اردیبهشت امسال به قیمت 5,520 ریال رسید و از آن زمان تا به امروز با ریزش قابل توجهی همراه بوده است. اما آیا الان زمان خرید ذوب است؟ با بررسی اطلاعات بنیادی و پتانسیل رشد این سهام می‌توانیم به این سوال پاسخ دهیم.

پتانسیل رشد نماد ذوب

 

میزان درآمد

شرکت ذوب آهن اصفهان در دوره یکساله منتهی به اسفند 1401، مقدار 2 میلیون و 692 هزار تن از محصولات خود را به فروش رسانده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد افزایش داشته است. مبلغ حاصل از فروش این محصولات در همین مدت به میزان 45,191 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل با 28 درصد افزایش همراه بوده است.

هزینه‌های شرکت ذوب

شرکت ذوب در پایان سال مالی 1401 برای تامین مواد اولیه خود مبلغ 35,633 میلیارد تومان هزینه کرده که نسبت به سال قبل 30 درصد افزایش داشته است. از جمله هزینه‌های دیگر این شرکت می‌توان به تامین سوخت، حقوق، مزایا و میزان استهلاک تجهیزات اشاره کرد که 11 میلیارد و 424 میلیارد تومان برای شرکت هزینه داشته است.

صورت سود و زیان نماد ذوب

در دوره یک ساله منتهی به اسفند 1401، سود خالص شرکت به میزان 20 میلیارد و 190 میلیون و 443 هزار ریال و سود عملیاتی آن معادل با 22 میلیارد و 770 هزار و 570 هزار ریال برآورد شده است. میزان سود خالص شرکت با سرمایه 70,775,539 میلیون ریال در آخر سال 1402 با افزایش همراه خواهد بود.

سود نقدی نماد ذوب

آخرین سود نقدی توزیع شده میان سهام‌داران ذوب برابر با 18 درصد از کل سود شرکت معادل 60 ریال برای هر سهم بوده است. این سود در تاریخ اسفند 1401 به حساب سهامداران حقیقی و حقوقی واریز شده است.

نسبت‌های مالی نماد ذوب

میزان EPS سهام ذوب برابر با 764 و نسبت P/E آن نیز برابر با 4.72 است. لازم به ذکر است که P/E گروه 8.13 است که پتانسیل رشد بالای ذوب را نشان می‌دهد. نسبت P/S شرکت نیز برابر با 0.48 است که وضعیت نسبتا خوبی را نشان می‌دهد.

آیا سهام ذوب ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

شرکت ذوب آهن اصفهان با نماد ذوب بیش از 2 دهه است که در بازار بورس فعالیت می‌کند. این شرکت که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در خاورمیانه و سطح کشور است که با عملکرد مالی مناسب توانسته سود خوبی را عاید سهامداران خود کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.