همه چیز درباره‌ی نماد فملی؛ سهامداران فملی بخوانند

همه چیز درباره‌ی نماد فملی؛ سهامداران فملی بخوانند

سهام فملی برای یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده مس در خاورمیانه یعنی شرکت ملی صنایع مس ایران است؛ تحلیل بنیادی نماد فملی را در سهام بین بخوانید.

شرکت ملی صنایع مس ایران با نام سهام فملی در بازار بورس فعال است و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده مس در خاورمیانه شناخته می‌شود. این شرکت سهم زیادی در تولیدات مس کشور دارد و محصولات خود را به کشورهای دیگر نیز صادر می‌کند. به همین جهت قیمت محصولات فملی تحت تاثیر نرخ دلار قرار دارد. قیمت سهام این شرکت نیز با توجه به میزان سود و زیان شرکت افزایش یا کاهش می‌یابد. به همین جهت در این مقاله به بررسی ارزش ذاتی نماد فملی پرداختیم تا بفهمیم این سهام ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر.

در ادامه به معرفی شرکت ملی صنایع مس ایران، محصولات تولیدی شرکت، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد آن می‌پردازیم.

شرکت ملی صنایع مس ایران

شرکت فملی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده مس در آسیا و خاورمیانه است که در سال 1351 به عنوان شرکت سهامی معادن مس سرچشمه افتتاح شد و در سال 1355 با نام شرکت ملی صنایع مس ایران، کلیه فعالیت‌های معادن مس کشور را در برگرفت. این شرکت که در ابتدا به صورت سهامی خاص فعالیت می‌کرد، در سال 1385 سهام آن به سهامی عام تبدیل شد.

شرکت ملی صنایع مس ایران در حوزه استخراج، بهره برداری از معادن مس و تولید محصولات پرعیار سنگ معدن و محصولات مس فعالیت می‌کند. فملی دارای معادن مهمی چون مس سرچشمه کرمان، مس سنگون و معدن مس میدوک است. این شرکت به عنوان چهارصد و سی و چهارمین شرکت با نام سهام فملی در بورس فعالیت می‌کند.

محصولات شرکت فملی

سهم تولید شرکت فملی در سال 2021 از تولید مس محتوای معدنی به میزان 295 تن و سهم آن در تولید مس کاتدی کشور به بیش از 289 تن رسیده است. ظرفیت اسمی یکی از معادن این شرکت با نام مس سرچشمه، تولید 158 هزار تن کاتد در سال است که با اجرای فاز دوم توسعه به 260 هزار تن در سال خواهد رسید. دیگر واحدهای تولیدکننده کاتد در مس سرچشمه، کارخانه لیچینگ است که با ظرفیتی برابر با 12 هزار تن مس کاتد در سال فعالیت می‌کند. خلوص کاتد تولید شده در این مجتمع برابر با 99/99 درصد است.

از دیگر محصولات مسی این شرکت می‌توان به اسلب، مفتول هشت میلی متری و بیلت اشاره کرد. فملی به همراه مس 700 تن کنسانتره نقره و طلا در سال تولید می‌کند که به صورت خام فروخته می‌شود و هیچ گاه مدیران این شرکت به فکر تولید شمش خالص طلا نبوده‌اند.

سهامداران عمده فملی

یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سهامداران فملی، شرکت توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران است که 12 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. صندوق بازنشستگی ملی صنایع مس ایران نیز 7.88 درصد از سهام این شرکت را از آن خود کرده است. از جمله دیگر سهامداران بالای یک درصد فملی می‌توان به شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین با 5.59 درصد سهم، صندوق بازنشستگی بانک‌ها با 3.35 درصد سهم، شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی کیمیا مس ایرانیان با 3.15 درصد سهم و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با 3.08 درصد سهم اشاره کرد.

شرکت‌های دیگر نیز که بین یک تا دو درصد سهم از این شرکت دارند شامل شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران، شرکت سرمایه‌گذاری استان خراسان رضوی، واسطه مالی آذر چهارم، شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا، شرکت سرمایه‌گذاری استان فارس، شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان، توسعه و مدیریت سرمایه صبا، شرکت سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس و سرمایه‌گذاری استان خراسان هستند. از طرف دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در قالب سهام عدالت 18.41 درصد از سهام فملی را در اختیار دارند.

دارایی‌های تحت تملک فملی

از جمله مهم‌ترین دارایی‌های سهام فملی که روی قیمت نماد آن در بورس تاثیرگذار است، می‌توان به شرکت‌های زیرمجموعه اشاره کرد. این شرکت‌های زیرمجموعه شامل شرکت مهندسی، ساخت و فرآوری صنایع غیرآهنی، مجتمع مس سرچشمه، مجتمع مس شهربابک، مجتمع مس آذربایجان، موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت مس کرمان هستند.

از جمله مهم‌ترین دارایی‌های فملی، شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه است که خود دارای شرکت‌های زیرمجموعه آرین ماهتاب گستر، شرکت سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس، شرکت صنایع افق کرمان و شرکت سرمایه‌گذاری راهیان سهام است.

سودآوری سهام فملی از زمان عرضه اولیه تا امروز

نماد فملی در بهمن ماه 1385 برای اولین بار با قیمت 4,000 ریال عرضه شد. این نماد از همان ابتدا صعود خود را شروع کرد و در عرض 9 ماه به قیمت 8,000 ریال رسید. بالاترین قیمت ثبت شده برای این نماد 37,200 ریال است که مربوط به تیر 1399 است.

قیمت فعلی سهام فملی برابر با 6,970 ریال با بازدهی 132 درصد سالانه است. این سهام در تاریخ اسفند 1401 به قیمت 10,300 رسیده بود و از آن زمان تا امروز روند کاهشی داشته است. اما اگر می‌خواهید دلیل این روند کاهشی را در یک سال اخیر بدانید با ما همراه باشید تا به ارزیابی سود و زیان این شرکت بپردازیم.

پتانسیل رشد سهام فملی

 

درآمد حاصل از فروش فملی

محصولات شرکت ملی صنایع مس ایران شامل سنگ سولفور، کاتد، انواع کنسانتره‌ها، اسید مولپیدن و اسید سولفوریک است. قیمت گذاری محصولات این شرکت در بورس کالا انجام می‌شود. در دوره 9 ماهه ابتدای سال 1401، فروش محصولات تحت تاثیر افزایش میزان فروش و صادرات کاتدی و نرخ ارز قرار گرفت. بر این اساس، در این دوره 9 ماهه مجموع فروش شرکت بیش از 57 هزار میلیارد تومان بوده است.

هزینه‌های فملی

از مهم‌ترین مواد اولیه شرکت فملی، سیلیس خرد شده، درشت و نرمه، کنسانتره مس و آهک پخته هستند. پیش بینی می‌شود این شرکت تا آخر سال 1402 مبلغ 4 هزار و 800 میلیارد تومان بابت تهیه مواد اولیه بپردازد. همچنین هزینه سوخت، حقوق و مزایا و استهلاک، در سال 1401 برابر با 185,264,712 میلیارد تومان بوده که برآورد می‌شود این مقدار تا پایان سال 1402 به 33 هزار و 600 میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان فملی

در دوره 9 ماهه ابتدایی 1401، درآمدهای عملیاتی فملی معادل 575 هزار میلیارد تومان برآورده شده است. سود خالص این شرکت نیز در همین مدت برابر با 310 هزار میلیارد تومان است که پیش بینی می‌شود تا آخر سال 1402 به 595 هزار میلیارد تومان برسد.

سود نقدی سهام فملی

آخرین سود نقدی تقسیم شده فملی میان سهامداران در تاریخ 29 اسفند ماه 1400 انجام شده که در آن تاریخ به ازای هر سهم 700 ریال پرداخت شده است. سود کلی این شرکت به ازای هر سهم برابر با 1,252 ریال بوده که بر این اساس 56 درصد از کل سود به حساب سهامداران واریز شده است.

افزایش سرمایه فملی

در تاریخ 29 اسفند 1401 اعضای هیات مدیره شرکت فملی تصمیم به افزایش سرمایه گرفتند و براین اساس سرمایه شرکت از 40 هزار میلیارد تومان به 60 هزار میلیارد تومان رسید. با افزایش سرمایه 50 درصدی این شرکت، سود خالص به میزان سه برابر افزایش خواهد یافت.

نسبت‌های مالی فملی

میزان EPS شرکت فملی برابر با 880 و نسبت P/E آن برابر با 7.95 است. اما P/E گروه برابر با 8.12 است که شاید P/E فملی را به پایین سوق دهد. میزان P/S نیز معادل 3.96 است.

آیا سهام فملی ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

شرکت ملی صنایع مس ایران از سال 1385 تا کنون با نماد فملی در بورس فعالیت می‌کند. قیمت این سهام در طول این سال‌ها با فراز و فرودهایی همراه بوده که متاثر از ارزش ذاتی شرکت می‌باشد. به این معنا که اگر صورت سود و زیان شرکت، افزایش سود خالص را نشان دهد، قیمت سهام نیز بالا می‌رود. به همین جهت پیشنهاد می‌شود تا افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در نماد فملی را دارند، قبل از ورود به بازار، تحلیل بنیادی سهام را به خوبی دنبال کنند تا به سود برسند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.