جنگ اسرائیل و فلسطین چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت؟

جنگ اسرائیل و فلسطین چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت؟

با توجه به واکنش‌پذیری بالای بازار بورس ایران از اخبار، خیلی از سهام‌داران نگران اثرپذیری بلند مدت بازار سرمایه به‌واسطه درگیری‌های جدید هستند؛ بررسی تاثیر جنگ روی بورس را در سهام بین بخوانید.

روز شنبه، درست هم زمان با شروع جنگ اسرائیل و فلسطین، بازارهای داخلی دچار التهاب شد و با ریزش چشم گیر بورس در روز یکشنبه مواجه شدیم. این درحالی است که قیمت سکه با افزایش 2.5 میلیونی و عبور دلار از کانال 53 هزار تومانی همراه بود. روز دوشنبه نیز همزمان با بازگشایی بازارهای بین المللی، نفت برنت به میزان 3.34 درصد افزایش یافت و بنزین با نرخ 2.257 به فروش رسید.

شاخص کل بورس در روز شنبه 15 مهر، روی کانال دو میلیون و 52 هزار و 885 واحد قرار گرفته بود که در روز یکشنبه با حمله ناگهانی حماس به اسرائیل، آن را با کاهش 51 هزار واحدی همراه کرد. به گونه‌ای که در حال حاضر بر روی کانال دو میلیونی متوقف شده است. این درحالی است که اگر حمایت روانی دو میلیون واحد از بین برود، به احتمال زیاد شاخص بورس تا یک میلیون و 930 هزار واحد خواهد رسید. حمایت‌ها یکی بعد از دیگری درحال از دست رفتن است و به خاطر امنیت اقتصادی، بازار سرمایه ممکن است وارد حالت بحرانی شود. افزایش قیمت جهانی نفت نیز می‌تواند تاثیر بالقوه خود را بر بازار سرمایه و صادرات نفتی ایران بگذارد.

ریزش شدید بورس در دو روز گذشته این ترس را در میان سهام داران به وجود آورده که تداوم جنگ چه تاثیری می‌تواند روی شاخص بورس بگذارد؟ سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی درباره تاثیر جنگ روی بورس گفت: ریزش 51 هزار واحدی بورس در روز یکشنبه این هراس را در میان سرمایه گذاران به وجود آورده که جنگ غزه می‌تواند بر روی بازارهای داخلی و بین المللی تاثیر بگذارد.

وی افزود: جنگ غزه در منطقه کوچکی رخ داده است و تا زمانی که تبدیل به یک جنگ فرامنطقه‌ای نشده، نمی‌تواند تاثیر چشمگیری بر روی بازارهای مالی داخلی و خارجی بگذارد. اما آنچه که روز یکشنبه در بازار بورس اتفاق افتاد، ناشی از یک هیجان و واکنش مقطعی بود.

سابقه تاثیر جنگ و نا امنی‌های قبلی روی بازار بورس ایران

اما بهتر است یادآور شویم که از گذشته تا به امروز تاثیر جنگ روی بورس همیشه قابل توجه بوده است. به گونه ای که در سال 1385، به محض اعلان جنگ بین اسرائیل و لبنان، شاخص کل با یک کندل نزولی پرقدرت به این اخبار واکنش داد. ترور سردار سلیمانی نیز به محض مخابره، شاخص کل بورس را طی چهار روز به میزان 6 درصد کاهش داد. البته بعد از فروکش کردن هیجانات، بورس دوباره بر روی ریل صعود قرار گرفت.

اما در جنگ اوکراین و روسیه، از آنجایی که ایران یکی از متحدان روسیه بود، تاثیر منفی آن بر روی بورس کمی غیرمنطقی به نظر می‌رسید. اما نمی توان سایه ناامنی اقتصادی و تاثیر بازارهای بین المللی را در بورس ایران نادیده گرفت.

تاریخچه تاثیر جنگ روی بورس نشان می‌دهد که ناامنی می‌تواند یک شلیک به قلب بازار بورس و سرمایه باشد. حال در فضایی که جنگ غزه آغاز شده، نمی توان پیش بینی کرد که دامنه جنگ به کجا ختم می‌شود. این جنگ باعث شده تا بار دیگر در کنار عوامل درونی، بازار سرمایه دچار شک شود. در شرایط کنونی، اثر حوادث بین المللی، یک ریسک جدی برای بورس شناخته می‌شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.