معرفی و تحلیل بنیادی سهام فخوز

معرفی و تحلیل بنیادی سهام فخوز

سهام فخوز متعلق به شرکت فولاد خوزستان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات فولاد در کشور است. تحلیل بنیادی و پتانسیل رشد این نماد را در سهام بین بخوانید.

شرکت فولاد خوزستان با نماد فخوز یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات نیمه نهایی بازار فلزات است که سال 1386 در بازار بورس عرضه شد. این سهم از زمان عرضه اولیه تا به امروز سود کلانی نصیب سهام‌داران خود کرده است. اما قیمت فعلی سهام فخوز به زیر قیمت پایه سهام رسیده که باعث شده تا نظر سهامداران زیادی را به خود جلب کند. چراکه سهام به کف قیمت خود رسیده و ممکن است دوباره رشد خود را آغاز کند. اما چگونه می‌توان پتانسیل رشد این سهام را ارزیابی کرد. تحلیل تکنیکال روشی است که به بررسی ارزش ذاتی سهام می‌پردازد و به سرمایه گذاران می‌گوید که این سهام ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر.

از این رو، در این مقاله به بررسی شرکت فولاد خوزستان، جایگاه آن در صنعت، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سوددهی و پتانسیل رشد سهام می‌پردازیم.

شرکت فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان به عنوان اولین مجتمع تولیدکننده آهن و فولاد کشور با روش کوره قوس الکتریکی و احیای مستقیم در سال 1366 ثبت و سال 1368 تاسیس شد. این شرکت در زمینه ریخته گری، عملیات ذوب، نورد فلزات و آلیاژهای فولاد برای تولید انواع مفاطع هندسی فعالیت می‌کند. فخوز دارای سه واحد اصلی برای تولید محصولات میانی و نهایی است. این سه واحد شامل کارخانه احیاء مستقیم، کارخانه گندله سازی و بخش فولاد سازی است.

کارخانه احیاء مستقیم در زمینه احیای گندله‌های سنگ آهن به آهن اسنفجی فعالیت می‌کند. کارخانه گندله سازی نیز خود شامل دو مدل گنداله سازی، هر یک به ظرفیت 3.2 میلیون تن گنداله در سال است. این کارخانه سالانه 6 میلیون تن گنداله سنگ آهن از پودر تلغیظ شده تولید می‌کند. بخش فولاد سازی هم مخل تولید محصولات تهایی یعنی تختال و شمش از آهن اسفنجی است.

جایگاه فخوز در صنعت

شرکت فولاد خوزستان هم اکنون به عنوان بزرگ‌ترین عرضه کننده محصولات نیمه نهایی فولاد مانند بلوم، اسلب و بیلت در کشور و دومین تولیدکننده فولاد خام کشور است. این شرکت در عرصه‌های ملی و منطقه ای نیز حضور فعال دارد و به عنوان یکی از بنگاه‌های پیشروی اقتصادی شناخته شده است. در طول سه دهه، تولیدات فولاد خوزستان در فاز اول از ظرفیت 1.5 میلیون تن به 2.4 میلیون تن رسید و در فاز دوم به 3.2 میلیون تن افزایش یافت. تولیدات این شرکت هم اکنون بالغ بر 3.8 میلیون تن است.

ظرفیت اسمی تولید شرکت فولاد خوزستان شامل 3 میلیون و 800 هزار تن شمش طلا، 6 میلیون و 400 هزار تن گندله و 4 میلیون تن آهن اسفنجی در سال است. این شرکت هم اکنون با نام سهام فخوز در بورس فعالیت می‌کند.

سهامداران عمده فخوز

به سهامداران بالای یک درصد، سهام‌دار عمده گفته می‌شود. از جمله سهامداران اصلی فخوز می‌توان به گروه توسعه اقتصادی پایندگان اشاره کرد که با 46.26 درصد سهم، جزو اصلی‌ترین سهامداران است. بعد از آن، شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا در جایگاه دوم قرار دارد که 3.01 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد. این دو سهامدار بزرگ تاثیر زیادی بر میزان اعتبار و ارزش سهام فخوز دارند.

از دیگر سهامدارانی که بین 1 تا 2 درصد در این شرکت سهم دارند، می‌توان به شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران با 1.72 درصد سهم، شرکت سرمایه‌گذاری استان خراسان رضوی با 1.66 درصد سهم، شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد با 1.34 درصد سهم، شرکت سرمایه‌گذاری استان فارس با 1.25 درصد سهم، شرکت سرمایه‌گذاری استان خوزستان با 1.22 درصد سهم، شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران با  1.14 درصد سهم و شرکت سرمایه‌گذاری استان اصفهان با 1.10 درصد سهم اشاره کرد.

دارایی‌های تحت تملک فخوز

از جمله مهم‌ترین دارایی‌های فخوز می‌توان به سه کارخانه گندله سازی، کارخانه جات احیاء مستقیم و بخش فولادسازی اشاره کرد که هر کدام بخشی از تولیدات این شرکت را برعهده دارند. لیست دارایی‌های ملکی این شرکت که در کدال ثبت شده است شامل هتل کیان، آپارتمان‌های شمشک، ساختمان‌های کیانپارس، اسکله و بندر، تصفیه خانه آب پساب صنعتی و شکاره، بیمارستان 96 تخت خوابی، ساختمان‌های ورزشی و مسکونی هستند.

شرکت‌های وابسته به سهام فخوز نیز شامل گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان، باشکاه فوتبال فولاد خوزستان، مهندسی مشاور پیشگامان شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد فولاد لجستیک شرکت علی جاویدان و شرکت یاوران فولاد جنوب هستند. ارزش هر یک از این دارایی‌ها می‌تواند ارزش نماد فخوز را تا اندازه ای بالا ببرد.

سوددهی سهام فخوز از زمان عرضه اولیه تا امروز

شرکت فولادخوزستان با نماد فخوز در سال 1386 و با قیمت اولیه 3,350 ریال عرضه شد. این سهام در عرض 6 ماه به قیمت 6,000 ریال رسید و سود خوبی نصیب سهامداران خود کرد. فخوز در سال 1399 و زمان اوج گیری قیمت‌ها تا 40,000 ریال هم بالا رفت.

قیمت فعلی فخوز برابر با 3,242 ریال بوده که از قیمت عرضه اولیه سهام هم پایین‌تر رفته است. این نماد بازدهی یکساله 59 درصد داشته اما در یک ماه اخیر 4 درصد کاهش را تجربه کرده است. قیمت این سهام در اردیبهشت ماه 1402 معادل با 4,578 ریال بوده که از آن زمان تا به امروز روند کاهشی خود را ادامه داده است.

پتانسیل رشد سهام فخوز

 

بازارهای داخلی و خارجی

محصولات شرکت فولاد خوزستان عمدتا از طریق بورس کالا به مشتریان عرضه می‌شود. مشتریان این محصولات شامل شرکت‌های گروه ملی صنعتی فولاد ایران، شرکت الگو تجارت آتیه، شرکت فولاد اکسین خوزستان، شرکت مجتمع فولاد روهینا، فولاد گیلان، شرکت فولاد کاوه اروند، شرکت فولاد آتیه خاورمیانه و تعدادی دیگر هستند. محصولات این شرکت عمدتا به کشورهای منطقه منا و خاور دور صادر می‌شود.

درآمد سرانه

شرکت فولاد خوزستان در دوره نه ماهه ابتدایی سال 1401، از فروش محصولات خود بیش از 36 هزار میلیارد تومان کسب درآمد کرده است. این درحالیست که پیش بینی می‌شود درآمد این شرکت به 70 هزار میلیارد تومان تا انتهای سال 1402 برسد. افزایش درآمد سرانه می‌تواند باعث افزایش قیمت سهام فخوز شود.

هزینه‌ها

فخوز برای تامین مواد اولیه خود در 9 ماه ابتدایی سال 1401، بیش از 20 میلیارد تومان هزینه کرده است. هزینه‌های دیگر مانند حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت، هزینه مواد مصرفی و هزینه حمل و نقل نیز 10 هزار و 714 میلیارد تومان برای شرکت هزینه داشته است.

صورت سود و زیان

سود خالص شرکت در 9 ماهه ابتدایی سال 1401 معادل 38 هزار میلیارد ریال بوده که پیش بینی می‌شود این مقدار تا پایان سال 1402 به 125 هزار میلیارد ریال برسد.

سود نقدی سهام فخوز

شرکت فولاد خوزستان در سال 1400 به ازای هر سهم 1,045 ریال سود خالص داشته که 330 ریال از آن به عنوان سود مجمع بین سهامداران تقسیم شد. این مبلغ به حساب سجام سهامداران حقیقی و حقوقی واریز گردید.

افزایش سرمایه

فخوز در ابتدای تاسیس یک میلیون ریال سرمایه داشت که طی چندین مرجله افزایش سرمایه، این مبلغ به 190 هزار میلیارد ریال رسید. 219 درصد از این افزایش سرمایه مربوط به تجدید ارزیابی داده‌ها و باقی از طریق اندوخته و سود انباشته بوده است.

نسبت‌های مالی سهام فخوز

در مهرماه 1402 میزان EPS سهام 431 واحد و نسبت P/E آن 7.54 برآورد شده است. میزان P/E گروه 8.03 است که احتمال بالا رفتن P/E فخوز را بالا می‌برد.

آیا سهام فخوز ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

شرکت فولاد خوزستان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات فولاد در کشور است که با نماد فخوز در بازار بورس فعالیت می‌کند. این شرکت با ظرفیت بالای تولیدی که دارد، بیشتر نیاز کشور را تامین کرده و در این میان سود کلانی از آن خود کرده است. ارزش دارایی‌های این شرکت در مقطعی باعث افزایش قیمت آن شد و سود خوبی عاید سهامداران خود کرد. اما آیا در این زمان که قیکت سهام به کف رسیده است، می‌توان پیش بینی کرد که سهام رشد شارپی خود را از سر بگیرد؟ برای پاسخ به این سوال به بررسی ارزش ذاتی سهام در این مقاله پرداختیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.