حمله شاخص به حمایت 2 میلیونی؛ افت شاخص کل و حجم معاملات بورس تا کی ادامه خواهد داشت؟

حمله شاخص به حمایت 2 میلیونی؛ افت شاخص کل و حجم معاملات بورس تا کی ادامه خواهد داشت؟

بورس پس از سیر صعودی اوایل سال جاری، مجددا روند نزولی و بعضا بی رمقی را تجربه می‌کند؛ طوری‌که شاخص پس از عقب نشینی از کانال 2.5 میلیونی، هم اکنون حمایت 2 میلیونی را هدف گرفته است.

بازار بورس در تاریخ 22 مهر 1402 روز پرفشاری را پشت سر گذاشت. به گونه‌ای که شاخص کل بورس به مرز دو میلیون واحدی نزدیک شد. البته یکشنبه هفته گذشته نیز یک بار دیگر شاخص به سطح دو میلیون واحدی رسیده بود و دوباره از این سطح حمایت شد. اما این بار خبری از صف خرید در معاملات نیست. آیا بورس با ریزش بیشتری همراه خواهد بود؟ این سوالی است که تحلیلگران بنیادی به آن پاسخ منفی می‌دهند، اما شاخص‌های تحلیل تکنیکال هشدارهایی در خصوص ریزش بیشتر بورس می‌دهند.

در این میان شاخص کل از دیروز 0.89 درصد، خالص ورود پول حقیقی 574.73 درصد، ارزش کل معاملات 21.55 درصد و ارزش صفوف خرید بازار 46.98 درصد کاهش داشته است. نرخ سکه نیز 0.21 درصد و نرخ دلار آزاد 1.35 درصد با کاهش همراه بوده است. در مجموع هفته اخیر شاهد دو هزار و 292 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس بودیم که ناشی از تحولات منطقه ای و فرامنطقه‌ای بوده است.

افزایش 138 درصدی خروج سرمایه حقیقی

بعد از 16 روز متوالی خروج پول حقیقی از بازار بورس، هفته گذشته شاهد خروج دو هزار و 292 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بورس بودیم. بر این اساس، میانگین خروج روزانه پول حقیقی 458 میلیارد تومان بود که در کل با افزایش 138 درصدی همراه بوده است. همچنین، ارزش معاملات الگوریتمی از ابتدای سال 1402 معادل 22,157 میلیارد ریال بوده، اما در هفته گذشته به 5,359 میلیارد ریال رسیده است. این جریان موجب ریزش معاملات سهام و کاهش عرضه و تقاضا شده است.

میانگین ارزش معاملات در هفته گذشته 60 هزار و 148 میلیارد تومان بوده که نسبت به هفته قبل با 10 درصد کاهش همراه بوده است. میانگین ارزش معاملات خرد نیر 4 هزار و 185 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با هفته پیش 5 درصد کاهش داشته است. همچنین، میانگین ارزش فروش با رشد 10 درصدی به میزان 496 میلیارد تومان در هفته اخیر رسید. میانگین ارزش صفوف خرید هم 30 درصد در هفته گذشته افت داشته است.

برترین نمادهای هفته گذشته

با وجود ریزش شدید بورس، در این میان نمادهایی هم بودند که رشد داشتند. در اولین روز هفته گذشته، نماد فملی بیشترین ارزش و حجم معاملات را داشت. روز یکشنبه نیز نمادهای وبملت، خگستر، ذوب، خودرو و فملی بیشترین ارزش معاملات و نمادهای شستا، وتجارت، وپاسار، خگستر و خودرو، بیشترین حجم معاملات روز را داشتند.

روز دوشنبه هم نماد وبملت در صدر جدول ارزش معاملات بود و بیشترین حجم معاملات را سهام دی، حفارس، شستا، وبملت و خودرو داشتند. در روز سه شنبه نماد دی دارای بیشترین ارزش و حجم معاملات روز بود. در آخرین روز معاملاتی هفته نیز نمادهای خگستر، وبملت، ثفارس، شستا و ثامن بیشترین ارزش معاملات و بیشترین حجم معاملات به نمادهای کرمان، دی، وبملت، شستا و خودرو تعلق داشت.

تحولات منطقه‌ای

از دلایل اصلی ریزش بورس در هفته گذشته، تنش و درگیری میان نیروهای حماس و اسرائیل بود. ریزش 51 هزار واحدی بورس در روز یکشنبه، درست زمانی که حماس به شهرک‌های صهیونیست نشین حمله کرد، نشان از تاثیر شدید تحولات بین المللی بر بازار بورس داشت. این شرایط موجب کاهش امنیت اقتصادی و افزایش ریسک در ایران شده و سبب گردید تا خروج نقدینگی از بازار سهام با سرعت بیشتری انجام شود.

وضع تحریم علیه نفت کش‌های روسیه، اعمال افزایش نرخ 20 درصدی لاستیک برای تایرسازان، کاهش 6 درصدی میانگین کرک اسپرد، تایید رشد 38 درصدی قیمت خودرو، تردید سرمایه گذاران در سایه قیمت گذاری‌های دستوری صنایع خودرو، تصمیمات دولت و عدم اعتماد سهامداران باعث شده تا روزهای بی رمق بازار سرمایه همچنان ادامه دار باشد. از طرف دیگر،  در دو روز گذشته نیز با انتشار خبر کاهش تولید نفت در اوپک و پیش بینی افزایش قیمت نفت خام در سال 2024، یک شوک دیگر به بازار سهام وارد شد تا دوباره شاخص بورس به مرز 2 میلیون واحدی برسد.

چشم انداز شاخص کل بورس

بورس طی یک ماه گذشته با چاشنی اخبار منفی سیاسی و اقتصادی همراه بوده و ریسک‌های جنگ موجب ریزش شدید شاخص کل بورس شده است. تقریبا هر روز با خروج نقدینگی مواجه بودیم به گونه‌ای که ارزش معاملات به شدت کاهش یافته است. گروه‌های بانکی، فلزات، خودرویی، نرم افزاری و انبوه سازی بیشترین خروج پول را در انتهای هفته پیش داشتند.

ارزش معاملات که در اردیبهشت ماه 1402 به بالاترین سطح خود رسیده بود، از هفته دوم اردیبهشت و همزمان با مصوبه افزایش قیمت نرخ خوراک صنایع پتروشیمی با ریزش قابل توجهی همراه بود و از 25000 میلیارد تومان به 3350 میلیارد کاهش یافت. ارزش دلاری بازار در بورس و همچنین فرابورس به 160 میلیارد دلار در هفته اخیر رسیده، این درحالیست که اردیبهشت 205 میلیارد دلار بوده است.

در طول 10 روز گذشته، روش‌های تحریک به سمت خرید بازگردانان با استفاده از حمایت جواب نداده و به نظر می‌رسد بازار بدون افزایش سودآوری شرکت‌ها، تمایلی برای خرید ندارد. همچنین، بازه نوسانگیری در این شرایط به قدری کوچک شده که توصیه نمی شود نوسانگیری کرد. اما برای تصمیم گیری نهایی فعلا باید در حوالی حمایت، قدرت خرید و حجم تقاضا منتظر باشیم تا ببینیم شاخص کل کدام سناریو را پیش می‌گیرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.