معرفی کامل سهام خپارس؛ تحلیل بنیادی نماد خپارس

معرفی کامل سهام خپارس؛ تحلیل بنیادی نماد خپارس

شرکت پارس خودرو یکی از اولین کارخانه‌های تولید و مونتاژ خودرو در ایران و حتی خاورمیانه است که درحال حاضر انواع خودرو از جمله نیسان، کوییک، سهند و غیره را تولید می‌کند. این شرکت از سال 1382 میزان 22 میلیارد و 720 میلیون سهام خود را در بازار بورس با نماد خپارس عرضه کرد. با فراز و فرودهای قیمتی این نماد، در حال حاضر خساپا با چندین سال فعالیت در بورس به یک ششم قیمت اولیه خود رسیده است. اما دلیل این افت قیمت چیست؟

نوسانات دلار و تحریم‌های اقتصادی و سیاسی از دلایل ریزش مداوم سهام خساپا هستند. اما حال که قیمت سهام به کف رسیده است، آیا زمان مناسبی برای ورود به خپارس است؟ برای پاسخ به این سوال باید به بررسی تحلیل بنیادی سهام بپردازیم تا ارزش ذاتی آن را ارزیابی کنیم. تحلیل بنیادی به ما می‌گوید که آیا سهام مورد نظر ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر.

شرکت پارس خودرو

پارس خودرو در سال 1335 توسط شخصی به نام جعفر اخوان تاسیس شد. این شرکت در ابتدا با نام شرکت بازرگانی جیپ تهران آغاز به کار کرد و اولین کارخانه در ایران و حتی خاورمیانه بود که نسبت به واردات خودرو به ایران، مونتاژ و تولید آن قدمی نهاد. تاسیس شرکت خپارس دقیقا زمانی بود که صنعت خودروسازی نه تنها در ایران، بلکه در خاورمیانه نیز بوجود نیامده بود. اولین خودرو ایرانی در سال 1338 به نام جیپ شهباز توسط این شرکت به بازار عرضه شد.

درحال حاضر، موضوع اصلی فعالیت پارس خودرو مونتاژ و تولید انواع خودروهای سایپا مانند سهند، کوئیک، آمبولانس و... است. از تولیدات قدیمی خپارس که در حال حاضر تولید آنها متوقف شده است می‌توان به نیسان پاترول، رنو P.K و ساندرو، محصولات برلیانس و نیسان اشاره کرد. این شرکت در بازار بورس تحت عنوان نماد خپارس فعالیت می‌کند.

سهامدارن عمده خپارس

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین سهامداران عمده خپارس شرکت سایپا است که در سال 2000 مقدار 42 درصد از سهام این شرکت را خریداری کرد. همچنین شرکت نیوان ابتکار که 100 درصد سهام آن متعلق به شرکت سایپا است، سهامدار 32 درصد از شرکت خپارس بوده که جمعا سهم شرکت سایپا را به 74 درصد می‌رساند. از طرف دیگر، 6 درصد از خپارس متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رناست که سایپا سهامدار عمده آن است. بنابراین به نوعی می‌توان گفت مزیت فروش 80 درصد از سهام خپارس تحت تاثیر شرکت سایپا قرار دارد.

ترکیب هیات مدیره شرکت پارس خودرو با نماد خپارس شامل شرکت مهندسی و مشاوره سازه گستر سایپا، شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار، گروه سرمایه‌گذاری سایپا، شرکت سایپا و مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا هستند. آقای مصطفی مدیر نیز مدیرعامل شرکت پارس خودرو می‌باشد.

دارایی‌های تحت تملک

یکی از اصلی‌ترین دارایی‌های ملکی پارس خودرو، کارخانه اصلی آن به مساحت 590 هزار مترمربع با امکاناتی چون ماشین آلات پرس و قطعات، تجهیزات اتاق سازی، خطوط تزئینات، خطوط رنگ، آزمایشگاه و غیره است. ظرفیت اسمی تولید در این کارخانه چیزی بالغ بر 300 هزار دستگاه خودرو در سال است.

از آنجایی که 80 درصد از شرکت پارس خودرو، تحت تملک سایپا قرار دارد، بنابراین دارایی‌های شرکت سایپا تاثیر مستقیمی بر ارزش دارایی‌های خپارس می‌گذارد. به گونه‌ای که افزایش ارزش دارایی‌های خساپا و دیگر شرکت‌های زیرمجموعه آن باعث افزایش قیمت نماد خپارس می‌شود.

سوددهی نماد خپارس از زمان عرضه اولیه تا امروز

سهام خپارس در تاریخ 17 اردیبهشت 1382 مقدار 22 میلیارد و 720 میلیون سهام خود را با قیمت 6,000 ریال در بازار بورس عرضه کرد. این سهام در مدت 2 ماه به قیمت 9,000 ریال رسید و سود خوبی نصیب سهامداران خود کرد. در مقطعی از سال 1399 این سهام به قیمت 24,800 ریال هم رسید و گاهی هم زیر قیمت اولیه خود فروخته شد.

قیمت فعلی نماد خپارس در تاریخ 21 مهر 1402 برابر با 1,156 ریال است که تقریبا به یک ششم قیمت اولیه خود رسیده است. این سهم بازدهی یکساله مثبت 11 درصد و بازدهی یک ماهه منفی 6 درصد داشته که در مقایسه با بقیه نمادهای خودرویی در وضعیت مناسبی قرار ندارد. اوج قیمت این سهام در یک سال گذشته 2,277 ریال مورخ 17 اردیبهشت بوده است.

پتانسیل رشد نماد خپارس

 

دارایی‌های نماد خپارس

برای ارزیابی ارزش یک سهام به بررسی دارایی‌های ثابت، جاری، نامشهود و میزان سرمایه آن می‌پردازیم. بر اساس ارزش گذاری‌های انجام شده در سال 1401، میزان دارایی‌های کل خپارس 148,005,976 میلیون ریال برآورد شده که از این میان، 45,745,055 میلیون ریال آن دارایی جاری و 857 هزار میلیون ریال آن دارایی نامشهود است. کل سرمایه خپارس نیز معادل 113,568,281 میلیون ریال برآورد شده است.

سود و زیان خپارس

سود خالص این شرکت در سال 1401 معادل 14,365,311 میلیون ریال محاسبه شده است. سود عملیاتی شرکت نیز برابر با 11,492,311 میلیون ریال است. سود خالص 6 ماهه ابتدایی سال 1402 نیز برابر با 48,532,976 میلیون ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش چشمگیری همراه بوده است.

سود مجمع نماد خپارس

آخرین سود نقدی خپارس در سال 1401 به حساب سهامداران واریز شد. براین اساس، از میزان 724 ریال سود انباشته هر سهم، 200 ریال از آن به سهامداران تعلق می‌گیرد. این میزان معادل 27 درصد از سود خالص هر سهم بوده است.

افزایش سرمایه خپارس

سرمایه شرکت پارس خودرو در بدو تاسیس معادل 160 میلیون ریال بوده که طی 14 مرحله افزایش سرمایه به 22.3 هزار میلیارد رسیده است. آخرین افزایش سرمایه این شرکت در تاریخ فروردین 1400 تصویب شد. بر این اساس، خپارس برای اصلاح ساختار مالی خود و خروج از مشمولیت ماده 141، سرمایه خود را از 2.2 هزار میلیارد به 11.3 هزار میلیارد رساند.

نسبت‌های مالی نماد خپارس

میزان EPS سهام خپارس معادل منفی 736 و نسبت P/E آن برابر با منفی 1.59 است. EPS منفی به معنای زیان ده بودن شرکت است. به عبارتی سهام با ارزش، EPS بالا و P/E پایینی نسبت به همگروهی‌های خود دارند. بنابراین قبل از خرید سهام ابتدا به بررسی نسبت‌های مالی آن بپردازید.

آیا نماد خپارس ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

شرکت پارس خودرو که با نام سهام خپارس در بورس فعالیت می‌کند، یکی از اولین کارخانه‌های تولید و مونتاژ خودرو در ایران و خاورمیانه بوده است. قیمت این سهام بعد از چند دهه فعالیت در عرصه بورس به یک ششم قیمت عرضه اولیه رسیده است که نظر سهامداران زیادی را به خود جلب کرده است. اما با وجود اینکه این خپارس به کف قیمتی خود رسیده، آیا می‌توان پیش بینی کرد که این سهام در آینده نزدیک رشد شارپی خود را آغاز کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


ناشناس

فقط قیمت خودرو پارس بالا میاره به سهامدارش هم یه چیزی بدید جای دوری نمیره بعداز چندسال سهامداری 40/توضررم

22 روز قبل

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.