معرفی کامل سهام شپنا: آیا پالایش نفت اصفهان ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

معرفی کامل سهام شپنا: آیا پالایش نفت اصفهان ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

نماد شپنا برای شرکت پالایش نفت اصفهان یکی از برترین شرکت‌های فعال در حوزه پالایش و فرآورده‌های نفتی است؛ تحلیل بنیادی شپنا را در سهام بین بخوانید.

شرکت پالایش نفت اصفهان از نظر تولید گاز مایع در جایگاه اول کشور قرار دارد. این شرکت درحال حاضر با نماد شپنا در بورس فعالیت می‌کند و در چند سال اخیر به عنوان یکی از پرسودترین شرکت‌های بورسی معرفی شده است؛ به گونه‌ای که در یک سال اخیر 81 درصد سود نصیب سهامداران خود کرده است. با توجه به سوددهی بالای این شرکت، آیا ارزش سرمایه گذاری دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید به بررسی ارزش ذاتی و تحلیل بنیادی شرکت بپردازیم.

شرکت پالایش نفت اصفهان

پالایش نفت اصفهان، یکی از شرکت‌های مهم در حوزه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در کشور به شمار می‌رود که در سال 1358 احداث و در سال 1370 به عنوان یک شرکت سهامی خاص به ثبت رسید. شپنا با ظرفیت 375 هزار بشکه در روز، بیش از 20 درصد نیاز کشور را تامین می‌کند. از جمله فرآورده‌های آن می‌توان به تولید گاز مایع، نفت گاز، بنزین، سوخت هواپیما، انواع حلال، نفت سفید، گوگرد، روغن خام و نفت کوره اشاره کرد.

شپنا یکی از 10 شرکت فعال در زمینه تولیدات نفتی است که در مقایسه با 9 شرکت دیگر از نظر خوراک و میعانات گازی در جایگاه سوم قرار دارد. همچنین از نظر تولید نفت گاز در جایگاه اول، تولید گاز مایع در جایگاه دوم، تولید نفت کوره در جایگاه سوم، تولید بنزین در جایگاه چهارم و نفت سفید در جایگاه پنجم قرار دارد. این شرکت به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به حساب می‌آید.

تولیدات شرکت پالایش نفت اصفهان

شپنا دارای فرآورده‌های زیادی چون نفت سفید، بنزین، نفت کوره، نفت گاز و گاز مایع است که تمام محصولات خود را به طور مستقیم به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارسال می‌کند. فرآورده‌های دیگر چون آیزوریسایکل، انواع حلال‌ها و لوبکات سنگین نیز در گروه خوراکی‌ها قرار می‌گیرند و توسط بورس انرژی و بورس کالا عرضه می‌شوند.

شپنا، درحال حاضر تامین کننده خوراک پنج شرکت تولیدی بزرگ نفت جی، پتروشیمی اراک، سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران، نفت سپاهان و پتروشیمی اصفهان است که سهم بزرگی در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند. محصولات ویژه ای چون وکیوم باتوم، نفتا، هیدروکربورهای بدون شاخه، روغن پایه و مخلوط روماتیک‌های سبک، خوراک شرکت‌های فوق را تامین می‌کنند.

سهامداران عمده شپنا

به طور کلی به سهامداران بالای یک درصد، سهامدار عمده گفته می‌شود که در ارزش سهام نقش بسزایی دارند. بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سهامدار شپنا، شرکت آوای پردیس سلامت و توسعه سرمایه رفاه نام دارد که 15 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. همچنین، وزارت بهداشت، صندوق بازنشستگی نفت و سازمان تامین اجتماعی به صورت تلفیقی 40 درصد از این شرکت سهم دارند که شامل 15 درصد سهم وزارت بهداشت، 12.24 درصد سهم صندوق بازنشستگی نفت، 11.87 درصد سهم سازمان تامین اجتماعی و 1.60 درصد سهم زیرمجموعه‌های سهام عدالت است.

از جمله دیگر سهامداران بالای یک درصد نماد شپنا می‌توان به توسعه سرمایه رفاه با 11.45 درصد سهم، بانک صادرات با 4.78 درصد سهم، گروه پتروشیمی تابان فردا با 4.69 درصد سهم، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با 4.52 درصد سهم، بانک تجارت با 4.33 درصد سهم، گروه مالی ملت با 3.78 درصد سهم، صادرفر با 3.59 درصد سهم، نفت سپاهان با 3.52 درصد سهم، صندوق پالایش یکم با 2.45 درصد سهم، سرمایه گذاری اهداف با 1.65 درصد سهم، صندوق بازنشستگی بانک‌ها با 1.45 درصد سهم، گروه توسعه مالی مهر آیندگان با 1.32 درصد سهم، سرمایه گذاری استان تهران با 1.15 درصد سهم، سرمایه گذاری استان خراسان رضوی با 1.11 درصد سهم و صندوق بازگردانی خبرگان اهداف با 1.04 درصد سهم اشاره کرد.

دارایی‌های تحت تملک نماد شپنا

شرکت‌های زیرمجموعه شرکت پالایش نفت اصفهان جزو دارایی‌های آن حساب می‌شوند و تغییر در ارزش آنها می‌تواند قیمت نماد شپنا را تحت تاثیر قرار دهد. از جمله این شرکت‌ها که برخی از آنها خود سهامدار شپنا هستند، می‌توان به شرکت پتروشیمی اصفهان، شرکت پتروشیمی اراک، شرکت نفت سپاهان، شرکت پالایش نفت جی و صنایع شیمیایی ایران اشاره کرد.

همچنین پالایشگاه نفت اصفهان در یک سال گذشته 48 درصد از سهام پتروشیمی اصفهان و 17 درصد از سهام شرکت نفت سپاهان را خریداری کرده است. به گفته هیات مدیره شپنا، این سرمایه گذاری در راستای تبدیل شدن به هولدینگ پتروشیمی شپنا صورت گرفته است که می‌تواند تاثیر بسزایی در قیمت نماد شپنا بگذارد.

سوددهی نماد شپنا از زمان عرضه اولیه تا امروز

شرکت پالایش نفت اصفهان، سهام خود را در سال 1387 با سهام شپنا و قیمت اولیه 5,800 ریال عرضه کرد. این نماد در عرض چند ماه به قیمت 7,333 ریال رسید و سود خوبی نصیب سهامداران خود کرد. اما بعد از آن روند نزولی خود را آغاز کرد و به زیر قیمت عرضه اولیه خود رسید. پایین‌ترین قیمت ثبت شده این سهام مربوط به سال 1394 است که به 1,910 ریال رسید. همچنین، بالاترین قیمت این سهام مربوط به مرداد 1399 است که رکورد قیمت 50,600 ریال را ثبت کرده است.

قیمت فعلی شپنا برابر با 8,180 ریال با بازدهی 81 درصد یک ساله و منفی 8 درصد یک ماهه است. بالاترین قیمت ثبت شده این سهام در سال 1402 در تاریخ 19 اردیبهشت است که به 9,460 ریال رسید. سهام شپنا در مرداد 1402 تا 6,140 ریال سقوط کرد، اما دوباره در نقطه حمایت قرار گرفت و قیمتش افزایش یافت.

پتانسیل رشد نماد شپنا

 

درآمد حاصل از فروش

حجم فروش شپنا در سال مالی منتهی به اسفند 1401، معادل 20 میلیون متر مکعب بوده است که نسبت به سال گذشته به میزان 5 درصد افزایش داشته است. همچنین، مبلغ حاصل از فروش محصولات این شرکت در سال 1401 در حدود 340 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته با افزایش 50 درصدی همراه بوده است. این افزایش فروش ناشی از افزایش نرخ تسعیر ارز و نرم فرآورده‌ها بوده است. پیش بینی می‌شود درآمد حاصل از فروش این شرکت تا آخر سال 1402 به 404 هزار میلیارد تومان برسد.

روند کرک اسپرد

یکی دیگر از عواملی که بر روند سوددهی شرکت پالایشگاه نفت اصفهان تاثیر می‌گذارد، روند کرک اسپرد است. کرک اسپرد به اختلاف قیمت میان یک بشکه نفت خام و یک بشکه فرآورده آن گفته می‌شود که در یک سال اخیر به 24 دلار رسیده است. افت کرک اسپرد بنزین، نفت گاز و نفت سفید در یک سال اخیر باعث شده تا با وجود افزایش تولیدات، شرکت‌های پالایشی نتوانند سود خوبی از فروش خود داشته باشند.

هزینه‌های شرکت

ماده اولیه اصلی پالایشگاه‌ها، نفت خام است. مبلغ هزینه شده برای تامین مواد اولیه شرکت در سال 1401 معادل با 293 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. هزینه‌های دیگر شامل حقوق، مزایا و استهلاک می‌شود که در سال مالی 1401 معادل 4,893 میلیارد تومان برآورد شده است. پیش بینی می‌شود این مقدار تا پایان سال 1402 به 6,338 میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان

درآمدهای عملیاتی این شرکت در سال مالی 1401 معادل با 339 هزار میلیارد تومان برآورد شده و پیش بینی می‌شود این مقدار تا پایان سال 1402 به 404 هزار میلیارد تومان برسد. سود و زیان خالص شرکت نیز در سال 1401 به 38 هزار میلیارد تومان رسیده است که بر این اساس، سود هر سهم معادل با 1,682 ریال محاسبه می‌شود.

سود نقدی نماد شپنا

شپنا در پایان سال مالی 1401 معادل 22,700 میلیارد تومان افزایش سرمایه داشته است. با توجه به اینکه سود خالص هر سهم شرکت در سال 1400، برابر با 874 ریال بوده، شرکت حدود 74 درصد از سود خود را به صورت نقدی پرداخت کرده است. بر این اساس، 650 ریال سود هر سهم به حساب سهامداران واریز شد.

نسبت‌های مالی نماد شپنا

نسبت‌های مالی یکی از مهم‌ترین شاخصه‌هایی است که میزان سوددهی نماد را به ما نشان می‌دهد. با کمک این ابزار می‌توانیم میزان بنیادی بودن یک سهم را ارزیابی کنیم. EPS این سهم برابر با 1350 و نسبت P/E آن معادل 6.04 است. P/E گروه نیز برابر با 5.23 است.

آیا نماد شپنا ارزش سرمایه گذاری دارد؟

شرکت پالایش نفت اصفهان یکی از سه شرکت تولیدکننده نفت و فرآورده‌های آن است که بیش از 20 درصد از نیاز کشور را فراهم می‌کند. این شرکت درحال حاضر با نام سهام شپنا در بورس معامله می‌شود. با توجه به بررسی‌های انجام شده، این سهام از نظر میزان سوددهی و پتانسیل رشد در وضعیت مناسبی قرار دارد و می‌تواند به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری طولانی مدت در نظر گرفته شود. اما پیشنهاد می‌شود قبل از سرمایه گذاری با بررسی تحلیل تکنیکال و بنیادی، بهترین زمان ورود به سهام را شناسایی و سپس در آن سرمایه گذاری کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.