افزایش قابل توجه قیمت 8 خودروی ایران خودور؛ نماد خودرو هفته را طوفانی آغاز می‌کند؟

افزایش قابل توجه قیمت 8 خودروی ایران خودور؛ نماد خودرو هفته را طوفانی آغاز می‌کند؟

قیمت خودروهای جدید هم نام با خودروهای قبلی که به نامشان مواردی چون "آپشنال"، "ارتقا یافته" و یا "عدد یا حروف انگلیسی" اضافه شده، به میزان 60 تا 164 میلیون تومان نسبت به خودروهای قبلی افزایش یافته است. بنابراین، حاشیه سود 8 محصول پرتیراژ ایران خودرو تا حد قابل توجهی افزایش یافته و این موضوع یقینا در صورت‌های مالی تاثیر زیادی خواهد گذاشت. گرچه اخبار افزایش قیمت از جانب شورای رقابت، صبح روز چهارشنبه 26 مهر، منتشر شد؛ اما شاهد روند مثبتی در معاملات این روز نبودیم. اما این افزایش قیمت می‌تواند تاثیر زیادی روی قیمت نمادهای گروه خودرویی و به ویژه ایران خودرو در بورس بگذارد.

بر اساس گزارش‌های رسیده، شورای رقابت در جلسه 611 به استناد ماده دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری، قیمت 8 خودرو جدید ایران خودرو را اعلام کرد. بر این اساس، قیمت خودروهای جدید هم نام با خودروهای قبلی که به نام آنها گزینه‌های "آپشنال"، "ارتقا یافته" یا "حروف یا عدد انگلیسی" اضافه شده بود، قیمت گذاری شدند. در این قیمت گذاری افزایش 60 الی 160 میلیون تومانی خودروها مشاهده می‌شود.

پیش از این برخی متقاضیان سامانه یکپارچه که این خودروها را انتخاب کرده بودند و با تعویق در دریافت دعوتنامه مواجه شده بودند، نگران افزایش قیمت‌ها بودند. اما، بر اساس گفته‌های سپهر دادجویی توکلی، مدیر کل روابط عمومی مرکز رقابت، این خودروها از نظر معاونت حمل و نقل وزارت صمت، جدید تشخیص داده شده اند و شورای رقابت باید آنها را قیمت گذاری می‌کرد.

بنابراین قیمت این 8 خودروی جدید ایران خودرو بر این اساس قیمت گذاری شدند. (قیمت‌ها بر اساس ریال اعلام شده‌اند)

نام خودروهای جدید ایران خودرو قیمت
دنا پلاس دستی با موتور EFYP با گیربکس MT6 4,686,251,201
دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال 5,892,968,225
تارا دستی P1V با گیربکس MT6 4,931,199,470
تارا اتوماتیک V4LX 5,800,845,932
سورن پلاس با موتور PYXU 3,892,555,837
پژو 207 دستی سقف شیشه ای ارتقا یافته 4,231,314,797
پژو 207 اتوماتیک سقف شیشه ای ارتقا یافته 5,125,313,755
رانا پلاس ارتقا یافته 3,827,450,913

بنابراین در مقایسه با قیمت‌های قبلی، دنا پلاس حدود 80 میلیون، سورن حدود 100 میلیون، رانا پلاس حدود 90 میلیون، پژو 207 حدود 80 میلیون، تارا با دنده دستی حدود 160 میلیون و تارا اتوماتیک حدود 170 میلیون تومان گران شده است.

خودروسازان بعد از احتکار خودروها به فکر تغییر آپشن آنها افتادند!

در طول ماه‌های گذشته، خودروسازان به دنبال بهانه‌هایی برای دریافت مجوز افزایش قیمت محصولات خود برای جبران ضرر و زیان‌های خود داشتند. این درحالی بود که کارخانه‌ها با احتکار خودروهای خود به دنبال امتیازگیری از وزارت صمت برای افزایش قیمت محصولات خود بودند. اما با توجه به اینکه وزارت صمت با تغییرات قیمتی موافقت نکرد، کارخانه‌های خودروسازی به فکر تغییر آپشن خودروهای قبلی خود افتادند تا هزینه بیشتری از مشتری دریافت کنند.

درحال حاضر اطلاعات جدیدی در مورد این 8 محصول جدید ایران خودرو منتشر نشده است، اما به نظر می‌رسد این کارخانه قصد دارد تا به بهانه رنگ و لعاب دادن به محصولات قدیمی خود و گران تر فروختن محصولات، ضررهای خود را جبران کند. با این رویکرد باید منتظر محصولات قبلی به شکل آپشن دار و ارتقا یافته باشیم و خبری از محصول جدید نیست.

تاثیر افزایش قیمت محصولات ایران خودرو بر نماد خودرو

با وجود انتشار خبر گران شدن 8 محصول ایران خودرو، باز هم گروه خودرو هفته معاملاتی خود را منفی به پایان رساند. اما منفی شدن نمادهای خودرویی در پایان هفته در واکنش به حمله اسرائیل به بیمارستان غزه بود. درواقع در چند هفته اخیر، تمام تحولات بازار بورس مربوط به ناآرامی‌های منطقه می‌باشد. اما اگر بار دیگر شاهد آرامش در منطقه باشیم، بازار متعادل و مثبت خواهد شد.

بر این اساس، شاخص بورس تهران در تاریخ 26 مهر با افت بیش از 7,698 واحدی به کار روزانه خود پایان داد و در نقطه دو میلیون و 23 واحدی آرام گرفت. ارزش معاملات نیز بیشتر از 5,701 تومان بود و شاخص کل هم وزن نیز با کاهش 6,954 واحدی به رقم 682 هزار و 449 واحدی رسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.