همه چیز درباره ی سهام سبزوا؛ اطلاعات و دارایی‌ها تا پتانسیل رشد

همه چیز درباره ی سهام سبزوا؛ اطلاعات و دارایی‌ها تا پتانسیل رشد

نماد سبزوا متعلق به شرکت سیمان لار سبزوا، یکی از بزرگترین واحدهای تولید سیمان در کشور است؛ تحلیل بنیادی سهام سبزوا را اینجا بخوانید.

شرکت سیمان لار سبزوار با ظرفیت تولید 1200000 تن سیمان، علاوه بر تامین سیمان داخلی، توانسته محصولات خود را به استان‌های مازندران، سمنان، خراسان و دیگر استان‌های همجوار عرضه کند. این شرکت حتی محصولات خود را به کشورهای ازبکستان و افغانستان نیز صادر می‌کند. شرکت سیمان لار سبزوار در حال حاضر با نام سهام سبزوا در فرابورس معامله می‌شود. اما برای اینکه بفهمیم سبزوا ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، باید به بررسی ارزش ذاتی و تحلیل بنیادی سهام بپردازیم.

در ادامه به معرفی شرکت سیمان لار سبزوار، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد نماد سبزوا می‌پردازیم.

شرکت سیمان لار سبزوار

شرکت سیمان لار سبزوار در تاریخ 1382 با سرمایه اولیه 135,895 میلیون ریال و تحت عنوان شرکت سهامی عام تاسیس شد. مرکز اصلی این شرکت در 70 کیلومتری شهرستان سبزوار و در دشت پروند قرار دارد. موضوع اصلی فعالیت سیمان لار سبزوار در حوزه احداث و اداره کارخانه‌های مختلف جهت تولید سیمان و صدور یا فروش محصولات به داخل و خارج کشور است. در کنار این‌ها، سبزوا در زمینه‌های تاسیس هرگونه شرکت با مشارکت سهامداران داخلی یا خارجی، اخذ نمایندگی، خرید کارخانجات یا سهام آنها، ایجاد شعبه یا نمایندگی در داخل و خارج کشور و یا هر نوع سرمایه‌گذاری در جهت گسترش تولید و عرضه سیمان، فعالیت می‌کند.

کارخانه سیمان لار سبزوار در ابتدای تاسیس با ظرفیت 3400 تن کلینکر کار خود را شروع کرد که این ظرفیت تا به امروز به میزان 1200000 تن سیمان افزایش یافته است. همچنین، این کارخانه روزانه 3400 تن کلینکر تولید می‌کند. سبزوا به دلیل استقرار در نزدیکی معادن و تامین مواد اولیه با کیفیت از جمله مارن، آلومینیوم و سنگ آهک و غیره و همچنین به کارگیری از تکنولوژی روز، توانسته انواع سیمان تیپ 325-1، سیمان تیپ 425-1 و سیمان تیپ 2 را مطابق با استانداردهای بین‌المللی تولید کند. محصولات این کارخانه به دو کشور ازبکستان و افغانستان صادر می‌شوند.

سهامداران عمده

به سهامداران بالای یک درصد، سهامدار عمده می‌گویند. یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سهامداران شرکت سیمان لار سبزوار، شرکت سنجش سهام سیمان سبزوار است که بیش از 45 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد. این شرکت یکی از بازوهای اصلی سهام سبزوا است که در زمینه‌های سرمایه‌گذاری در سهام، صندوق‌ها و اوراق بهادار فعالیت می‌کند.

از دیگر سهامداران عمده سبزوا می‌توان به شرکت آسان پرداخت پرشین با 2.42 درصد سهم، شرکت توسعه سرمایه پینار با 1.66 درصد سهم، صندوق سرمایه‌گذاری BFM با 1.28 سهم و تعدادی شخص حقیقی اشاره کرد. تغییر در ارزش دارایی‌های هر یک از این سهامداران می‌تواند قیمت نماد سبزوا را تحت تاثیر قرار دهد.

دارایی‌های تحت تملک

از دارایی‌های تحت تملک شرکت سیمان لار سبزوار می‌توان به سرمایه‌گذاری در شرکت داروسازی طاها با 20 درصد سهم( 17.5 درصد متعلق به سیمان لار سبزوار و 2.5 درصد متعلق به شرکت فرعی سنجش سهام سیمان سبزوار) و شرکت نیروسرمایه با 8.56 درصد سهم (تعداد 11,655,000) اشاره کرد. شرکت سنجش سهام سیمان سبزوار نیز که یکی از اصلی‌ترین سهامداران سهام سبزوا محسوب می‌شود، با سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف، ارزش دارایی‌های سیمان لار سبزوار را افزایش می‌دهد.

به علاوه این شرکت اواخر سال 1400 با ورود به یک شرکت معدنی، راه خود را برای ورود به حوزه‌های دیگر معدن نیز هموار کرد. بنابراین می‌توان گفت دارایی‌های این شرکت درحال افزایش است و می‌تواند بر میزان سودآوری شرکت تاثیر مستقیمی بگذارد. بر اساس محاسبات انجام شده در تیر 1402، جمع کل دارایی‌های شرکت معادل 8,59 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

سودآوری سهام سبزوا از زمان عرضه اولیه تا امروز

نماد سبزوا از دی ماه 1389 با قیمت اولیه 1,124 ریال وارد فرابورس شد. اما متاسفانه قیمت این سهام از همان ابتدا با کاهش همراه بود و حتی در مقاطعی از زمان به 700 ریال رسید. بالاترین قیمت ثبت شده این نماد مربوط به خرداد 1399 است که قیمت سهم تا 72,000 ریال افزایش یافته بود.

قیمت فعلی نماد سبزوا معادل 4,720 ریال است که نسبت به قیمت پایه، رشد قابل توجهی داشته است. بازدهی سالانه این سهام 19 درصد و بازدهی یک ماهه آن منفی 6 درصد است. نمودار سالانه سهام نشان می‌دهد که قیمت سبزوا در اردیبهشت 1402 معادل 7,980 ریال بوده که از آن زمان تا به امروز، شبیه خیلی از نمادهای دیگر، یک روند کلی نزولی را طی کرده است.

پتانسیل رشد سهام سبزوا

 

میزان سودآوری شرکت

عملکرد سه ماهه اول 1401 این شرکت معادل 121,374 میلیون ریال بوده که سود شرکت در این مدت 107 درصد افزایش یافت. عملکرد سه ماهه دوم نیز 11,020 میلیون ریال بوده که سود شرکت در این مدت 108 درصد افت داشته است. درصد پیشرفت سود این شرکت در سه ماهه سوم 1401 نیز منفی 52 درصد بوده است.

درآمد حاصل از فروش

میزان فروش ماهانه سبزوا در خرداد 1401 معادل 269,640 میلیون ریال بود که نسبت به سال قبل افزایش داشته است. اما میزان فروش در شهریور 1401 با کاهش همراه بود و به میزان 214,241 میلیون ریال رسید. اما به طور میانگین میزان فروش محصولات در سال 1401 در مقایسه با سال 1400 کم تر شده است.

سود مجمع

آخرین سود نقدی این شرکت در مجمع مورخ 31 شهریور 1401 تصویب شد. بر این اساس، سود خالص هر سهم این شرکت معادل 133 ریال بود که برای هر سهم 20 ریال سود نقدی در نظر گرفته شد. ابن سود به حساب سهامداران حقیقی و حقوقی واریز شد.

نسبت‌های مالی سهام سبزوا

از مهم‌ترین نسبت‌های مالی که بر پیش بینی قیمت سهام در آینده کمک می‌کنند می‌توان به EPS و نسبت P/E اشاره کرد. براساس ارزیابی‌های انجام شده در مهر 1402، EPS سهام معادل با 161 و نسبت P/E سهم برابر با 28.20 است. با توجه به اینکه P/E گروه معادل 6.88 است، احتمال می‌رود که سهام برای رسیدن به P/E گروه، روند کاهشی داشته باشد.

آیا سهام سبزوا ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

شرکت سیمان لار سبزوار درحال حاضر با نماد سبزوا در بورس فعالیت می‌کند. قیمت این سهام از زمان عرضه اولیه تا به امروز فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. با توجه به اینکه روند سوددهی این شرکت با افزایش و کاهش مداوم همراه است، می‌توان گفت این شرکت از نظر بنیادی در وضعیت متوسطی قرار دارد. اما اگر می‌خواهید در این نماد سرمایه‌گذاری کنید، پیشنهاد می‌شود با بررسی شاخص‌های تحلیل بنیادی و تکنیکال زمان مناسب ورود را ارزیابی کنید تا به سود برسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.