همه چیز درباره مجمع شستا و اقدام حقوقی شستا علیه آستان قدس

همه چیز درباره مجمع شستا و اقدام حقوقی شستا علیه آستان قدس

مجمع اخیر سهام شستا پر از خبر بوده و ضمن تعیین سود مجمع به هر سهامدار، ماجرای شکایت شستا از آستان قدس به منظور دریافت بدهی قابل توجه از این مجموعه مطرح شد.

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا (مطابق با سال مالی 31 خرداد 1402) در تاریخ 29 مهر 1402 برگزار شد. در این مجمع که با حضور 90 درصد از صاحبان سهام و همچنین نمایندگان قانونی برگزار شد، موضوعات مهمی چون مقدار سود سهام، اهداف راهبردی شرکت و اقدام حقوقی شستا علیه آستان قدس مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی شستا، این مجمع با تاکید بر اهمیت سوددهی و حفظ حقوق ذی‌نفعان برگزار شد که با توجه به افزایش سوددهی این شرکت در یک سال گذشته و رشد 59 درصدی سود سهام، دست سهامداران پرسود خواهد بود.

اگر می‌خواهید بیشتر در مورد این شرکت بدانید، باید گفت که موضوع فعالیت آن مدیریت منابع مالی تخصیص یافته با رویکرد سودآوری حداکثری در بازارهای مالی داخلی و خارجی از طریق فعالیت های خدماتی، بازرگانی و تولیدی ‌است که 10 درصد از سهام آن در بورس معامله ‌می‌شود. این شرکت در قالب 9 هلدینگ تابعه شستا، 6 هلدینگ تاپیکو، صبا تامین، تاصیکو، حکشتی، سیمان تامین و 3 هلدینگ صنایع عمومی تامین، خدمات ارتباطی رایتل فعالیت ‌می‌کند.

سود 188 ریالی به ازای هر سهم

مجمع شستا در تاریخ 29 مهر 1402 برگزار شد که در آن موضوعاتی چون انحلال 18 شرکت تابعه، عرضه اولیه 15 شرکت شستا، سرمایه گذاری در 84 پروژه به ارزش 105 هزار همت، بورسی کردن کل پرتفوی، تامین مالی 50 همتی از بورس، درآمد 163 میلیارد تومانی از تولید 137 محصول جدید، افزایش سرمایه شرکت زملارد، مطالبه 5 همتی بیمه تکمیلی بازنشستگان و افزایش سرمایه 16 همتی در شرکت‌های زیرمجموعه مطرح شدند.

به علاوه، شستا قصد دارد تا ظرفیت شرکتهای دانش بنیان پروژه بیستون را افزایش دهد که باعث کاهش 20 میلیون دلار از هزینه‌ها می‌شود. در کنار این موارد نیز امسال شرکت ستاره نفت خلیج فارس در بازار سرمایه عرضه خواهد شد که 50 درصد از نیاز بنزین کشور را تامین می‌کند. در خصوص سیمان فارس نیز بحث کمیسیون ماده 5 مطرح شده و ارزش زمین‌های این شرکت معادل 5 همت محاسبه و درحال انجام موارد قانونی است.

به گفته مدیران شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، در مجموعه شستا اقدامات مختلفی برای افزایش ارزش سهام صورت گرفته که از جمله آنها می‌توان به افزایش سرمایه و تامین مالی 70 همتی در سال گذشته اشاره کرد که امسال از طریق بازار سرمایه دو برابر این رقم تامین مالی خواهد داشت. امروز این شرکت مفتخر است که 105 همت پروژه فعال در این مجموعه دارد.

بر اساس دارایی‌های اعلام شده، درآمد عملیاتی شرکت اصلی 55 درصد، درآمد عملیاتی صورت‌های تلفیقی 54 درصد، سود خالص شرکت اصلی 54 درصد و سود خالص تلفیقی 41 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. ارزش سهام شستا نیز 200 ریال است. در مجمع به ازای هر سهم 188 ریال سود تقسیمی به تصویب رسید که معادل 90 درصد از سود کل سهام است.

ماجرای شکایت شستا از آستان قدس

یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در مجمع 29 مهر 1402، اقدام حقوقی شستا علیه آستان قدس است. اما ماجرا چیست؟ بررسی‌های صورت مالی شستا نشان می‌دهد که میزان طلب این شرکت از آستان قدس رضوی از سال 1394 تاکنون به میزان 74.4 میلیارد تومان است. اگرچه صورت‌های مالی نشان می‌داد که این طلب از سال 1394 وصول نشده، اما در مجمع عمومی اعلام شد که این طلب از سال 1385 بوده و مربوط به انتقال سهام آستان در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است. اما این موضوع از سال 1385 تا قبل از امسال نه پیگیری شده و نه اقدام قانونی برای آن انجام شده است.

در مجمع شستا اعلام شد که پیگیری‌های قانونی در حال اجراست و اظهار نامه توسط امور مدیریت شستا در جهت وصول مطالبات ارسال شده است. همچنین اعلام شد که شستا برای حفظ منافع سهامداران تمام تلاش خود را می‌کند تا ارزش روز این طلب دریافت شود. اولین شکایت شستا از آستان قدس مربوط به سال جاری می‌شود و چند جلسه نیز با دوستان آستان قدس برگزار شده است. همزمان با مذاکرات، اقدامات قانونی نیز درحال انجام است تا اگر صحبت‌ها نتیجه ندهد، شرکت از طریق قانون در جهت دریافت مطالبات خود و دیگر سهامداران اقدام نماید. با این تفاسیر و با توجه به مبلغ قابل توجه این بدهی، چنان‌چه این قضیه نتیجه دهد و به‌خصوص اگر معادل‌سازی صحیحی برای مبلغ صورت گیرد، شاهد رشد چشمگیر ارزش سهام شستا خواهیم بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.