همه چیز درباره سهام کرمان؛ اطلاعات و دارایی‌ها تا پتانسیل رشد

همه چیز درباره سهام کرمان؛ اطلاعات و دارایی‌ها تا پتانسیل رشد

سهام کرمان یکی از نمادهای گروه ساختمانی بازار بورس است که با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، نماد جذابی برای سهام‌دارن محسوب می‌شود. 

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان با نماد کرمان یکی از شرکت‌های سرمایه گذار در حوزه‌های مختلف است که با پرتفوی بورسی و غیر بورسی، ارزش سهام خود را بالا می‎‌برد. با توجه به اینکه قیمت سهام کرمان درحال حاضر به قیمت اولیه خود رسیده است، آیا می‎‌توان انتظار داشت که سهام رشد شارپی خود را در آینده نزدیک آغاز کند؟ برای پاسخ به این سوال باید به بررسی ارزش ذاتی سهام بپردازیم که تحلیل بنیادی سهام می‎‌تواند اطلاعات خوبی در این مورد در اختیار ما بگذارد.

به همین جهت در این مقاله به معرفی شرکت توسعه و عمران استان کرمان، حوزه‌های سرمایه‌گذاری، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سوددهی و پتانسیل رشد نماد کرمان می‎‌پردازیم.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان در سال 1375 با سرمایه اولیه 145 میلیارد ریال تاسیس شد. همانطور که از نام شرکت پیداست، توسعه و عمران استان کرمان عمده خدمات خود را بر پایه تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های سودمند بنانهاده است. بنابراین خدمات قابل ارایه توسط این شرکت مربوط به سرمایه‌گذاری و مدیریت آن‌ها خلاصه می‎‌شود.

هدف اصلی این شرکت کمک به امر توسعه، بازسازی، نوسازی، تکمیل، راه اندازی و بهره برداری از طرح‌ها و انجام فعالیت‌های اقتصادی است. هم اکنون شرکت کرمان فعالیت‌های خود را در زمینه‌های مختلف چون تولید انرژی، گردشگری و ساخت و ساز ادامه می‎‌دهد.

شرکت‌های زیر مجموعه کرمان

شرکت کرمان در حوزه‌های صنعت برق، راه و ساختمان، معدن، خودرو، میکروبیولوژی و سایر نهادهای مالی سرمایه‌گذاری کرده است که در ادامه به بررسی جزئیات هر مورد می‎‌پردازیم.

بخش صنعت برق

شرکت کرمان 22.2 درصد از سهم شرکت آرین مهتاب گستر که یکی از بزرگ ترین شرکت‌های فعال نیروگاهی و انرژی برق محسوب می‌شود را در اختیار دارد.

صنعت راه و ساختمان

فعالیت‌های ساختمانی شرکت کرمان از طریق شرکت فرعی برح هزار کرمان انجام می‎‌شود که 98 درصد از سهام آن به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان تعلق دارد.

صنعت معدن

صنایع روی کرمان نیز فعالیت‌های معدنی شرکت را انجام می‎‌دهد و 99.3 درصد از سهام آن متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان است.

صنعت خودرو

فعالیت‌های تولید، فروش، توزیع، واردات و صادرات چرخ و رینگ خودرو از طریق شرکت رینگ مارال ارگ انجام می‎‌شود که تمام سهام آن را شرکت کرمان دراختیار دارد.

صنعت میکروبیولوژی

از دیگر فعالیت‌های شرکت، تاسیس و راه اندازی آزمایشگاه و مطالعه پلاسمای خونی است که تحت نظر شرکت صنعت و توسعه پلسمای نوین انجام می‎‌گیرد. 10 درصد این شرکت نیز به سهام کرمان تعلق دارد.

دیگر نهادهای مالی

شرکت کرمان در سال 1397 شرکت بین الملی پارس تجارت را با هدف تمرکز بر روی فعالیت‌های سرمایه‌گذاری بازار سرمایه بنا نهاده است.

سهامداران عمده

شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران و شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان نوین از مهم ترین سهامداران کرمان هستند که هر کدام به ترتیب 3.85 و 2.54 درصد در شرکت سهم دارند. شرکت سرمایه‌گذاری نماد سبحان (سهامی عام) نیز به میزان 1.06 درصد در این شرکت سهام دارد.

شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران که یک شرکت مادر است با زیرمجموعه‌های خود به صورت تلفیقی 6.46 درصد از سهام شرکت کرمان را دراختیار دارد. باقی سهام این شرکت مربوط به افراد حقیقی و حقوقی است. به گونه ای که 91,704,443 سهم آن متعلق به افراد حقیقی و 53,295,557 سهم آن متعلق به شرکت‌های حقوقی است.

دارایی‌های تحت تملک

دارایی‌های تحت تملک شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان را ابتدا با بررسی پرتفوی بورسی آن آغاز می‎‌کنیم. نهادهای مالی بورس انرژی یکی از بخش‌های سرمایه‌گذاری این شرکت است که حدود 5 هزار میلیون تومان مازاد ارزش برای سهام کرمان در پی داشته است. سهام عدالت استان کرمان نیز یکی دیگر از دارایی‌های بورسی این شرکت است که متاسفانه هم اکنون زیان ده است.

در بخش پرتفوی غیر بورسی شرکت کرمان شرکت‌های آرین ماهتاب گستر با 22.2 درصد سهم، ساختمان برج هزار کرمان با 98 درصد سهم، رینگ مارال ارگ با سهم 100 درصدی، شرکت صنایع روی کرمان با 99.3 درصد سهم، شرکت صنعت و توسعه پلاسمای نوین با 10 درصد سهم و شرکت بین المللی پارس تجارت حضور دارند.

میزان سودآوری سهام کرمان از زمان عرضه اولیه تا امروز

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان در تاریخ 31 خرداد 1391 سهام خود را با قیمت 1,200 ریال در بازار بورس عرضه کرد. اما این سهام از ابتدا با ریزش همراه بود و در قیمت 700 الی 800 ریال نوسان داشت. با این حال، در سال 1392 این شرکت سود خوبی نصیب سهامداران خود کرد و به قیمت 11,000 ریال رسید. بالاترین قیمت ثبت شده برای این سهام مربوط به مرداد 1399 است که به 140,000 ریال رسیده بود.

قیمت فعلی نماد کرمان معادل 1,083 ریال با بازدهی 54 درصد یک ساله و منفی 13 درصد یک ماهه است. قیمت این سهام در اردیبهشت 1402 برابر با 1,932 ریال بوده که از آن زمان تا به امروز روند کاهشی خود را ادامه داده است.

پتانسیل رشد

در این بخش به بررسی صورت سود و زیان شرکت کرمان، سود نقدی نماد، میزان افزایش سرمایه و نسبت‌های مالی سهام کرمان می‎‌پردازیم.

صورت سود و زیان

جمع درآمدهای عملیاتی شرکت کرمان در دوره 12 ماهه منتهی به 31 خرداد 1401، برابر با 340,956 میلیارد ریال و در 6 ماه بعدی سال منفی 109,244 میلیارد ریال بوده است. سود خالص شرکت نیز در سال مالی 1401 معادل 20 میلیارد تومان بوده، اما پیش بینی می‎‌شود این شرکت در سال 1402 زیان ده باشد.

میزان سود شرکت

سود سال مالی 1402 بورس انرژی ایران معادل 366 ریال پیش بینی شده است. بر این اساس، سود پرنفوی بورسی شرکت معادل 113 میلیون ریال و پرتفوی غیر بورسی، 198,615 میلیون ریال برآورد شده است. 

میزان افزایش سرمایه

سرمایه شرکت کرمان از بدو تاسیس 145 میلیارد تومان بوده که طی چند مرحله افزایش به مبلغ 42,620,178 میلیون ریال رسیده است. آخرین افزایش سرمایه این شرکت در تاریخ اردیبهشت 1402 و به مبلغ 41,509,878 ریال از تجدیدی ارزیابی دارایی‌ها بوده است.

نسبت‌های مالی سهام کرمان

میزان EPS سهام برابر با 13 و نسبت P/E آن برابر با 84.23 است. با توجه به اینکه P/E گروه 22.93 است، پیش بینی می‎‌شود این سهام برای دستیابی به P/E گروه همچنان اصلاح داشته باشد.

آیا سهام کرمان ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

سهام کرمان در سال 1391 با قیمت 1,200 ریال در بازار بورس عرضه شد. با توجه به اینکه قیمت فعلی سهام به قیمت اولیه سهام رسیده است، ممکن است سهام دوباره رشد خود را آغاز کند. اما تنها بررسی تاریخچه قیمت کافی نیست. چراکه بررسی صورت‌های مالی سهام نشان می‎‌دهد که پرتفوی بورسی و غیربورسی سهام زیان ده است و انتظار می‎‌رود نماد کرمان همچنان به اصلاح خود ادامه دهد. اما کسانی که می‎‌خواهند در این نماد سرمایه‌گذاری کنند، بهتر است قبل از هر اقدامی به مطالعه دقیق تحلیل بنیادی و تکنیکال سهام بپردازند تا زمان ورود به این سهام را بسنجند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.