قابل توجه سهام داران، مراقب تعلیق این نمادها باشید!

قابل توجه سهام داران، مراقب تعلیق این نمادها باشید!

با توجه به عدم ارایه گزارشات مالی شش ماهه، پیش بینی می‌شود که 20 نماد بورسی، به زودی تعلیق شوند؛ با این نمادها در سهام بین آشنا شوید.

تعلیق نمادهای بورسی یکی از موضوعات مهمی است که بعضا سهامداران قبل از ورود به سهم باید به آن توجه کنند. چراکه ممکن است سرمایه آن‌ها در پی تعلیق سهام از 5 روز کاری تا چندین ماه بلوکه شود. با توجه به گزارشات کدال و گزارشات 6 ماهه اساس پیش بینی می‌شود که برخی سهام ها به زودی تعلیق شوند. اما دلیل تعلیق این سهام چیست؟ یکی از دلایل عمده این تعلیقات مربوط به عدم رعایت دستورالعمل‌ها و یا عدم ارایه صورت‌های مالی است. به همین جهت لازم است تا سهامداران نسبت این سهام هوشیار باشند.

تعلیق نمادهای بورسی به چه معناست؟

تعلیق نماد به معنای جلوگیری از انجام معامله یک نماد بیش از 5 روز کاری است. دراین بین ناظر، هرگونه عمل مخالف با دستورالعمل‌های بورسی را شناسایی می‌کند تا امنیت بازار را افزایش دهد. این ناظر همچون یک افسر راهنمایی و رانندگی بر اجرای قانون و دستورالعمل‌ها نظارت دارد.

از دلایل تعلیق نمادها می‌توان به عدم افشای به موقع اطلاعات مهم توسط ناشر، دستکاری اطلاعات منتشر شده و شفاف سازی اطلاعات اشاره کرد. اگر شفاف سازی مورد قبول سازمان بورس بعد از مهلت اعلام شده انجام شود، نماد بازگشایی می‌شود. البته این مهلت قابل تمدید است.

پیش بینی تعلیق 17 نماد بورسی

نمادهای خمحرکه (نیرومحرکه)، چکارن (کارتن ایران)، چفیبر (فیبر ایران)، سخوز (سیمان خوزستان)، شاراک (پتروشیمی شازند)، فمراد (آلومراد)، غالبر (لبنیات کالبر)، غگرجی (بیسکویت گرجی)، فاسمین (کالسیمین) و درازک (دارویی رازک) از اول آبان به دلیل عدم ارائه صورت مالی میاندوره‌ای 6 ماهه حسابرسی نشده و عدم گزارش تفسیری مدیریت میاندوره‌ای 6 ماهه حسابرسی نشده در لیست نمادهای تعلیقی قرار گرفتند. در ادامه نیز به بررسی امکان تعلیق نمادهای بورسی خودرو، خساپا، غچین، فاذر، فپنتا، اپال و کدما و دلیل تعلیق هرکدام می‌پردازیم.

نماد خودرو

ایران خودرو با نماد خودرو که یکی از غول‌های بزرگ خودروسازی کشور است در تاریخ 31 تیر مشمول قانون تعلیق قرار گرفت. دلیل این تعلیق مشمولیت ماده 141 قانون تجارت به مدت سه سال است.

نماد خساپا

سایپا نیز با نماد خساپا نیز در تاریخ 28 تیر به دلیل مشمولیت ماده 141 قانون تجارت به مدت سه سال در لیست تعلیق قرار گرفت.

نماد غچین

 نماد غچین که متعلق به شرکت کشت و صنعت چین چین است نیز به دلیل عدم ارائه صورت مالی 12 ماهه حسابرسی شده، عدم ارائه گزارش تفسیری مدیریت 12 ماهه حسابرسی شده و عدم ارائه گزارش هیئت مدیره به مجمع در 22 مهر ماه سال جاری مشمول قانون تعلیق شده است.

نماد فاذر

صنایع آذرآب با نماد فاذر در تاریخ 16 مرداد 1402 به دلیل زیان ده شدن عملکرد شرکت طی 2 سال مالی متوالی در لیست تعلیق قرار گرفت.

نماد فپنتا

سپنتا با نماد فپنتا در تاریخ 15 مهر به دلیل عدم ارائه صورت‌های مالی تلفیقی 6 ماهه و عدم ارائه گزارش تفسیری مدیریت 6 ماهه حسابرسی شده، مشمول قانون تعلیق قرار گرفت.

نماد اپال

فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد اپال نیز از تاریخ 15 مهر به دلیل عدم ارائه صورت‌های مالی تلفیقی میان‌دوره‌ای 6 ماهه حسابرسی شده و عدم ارائه گزارش تفسیری مدیریت میان‌دوره‌ای 6 ماهه حسابرسی شده مشمول قانون تعلیق قرار گرفت.

نماد کدما

از دیگر نمادهایی که مشمول قانون تعلیق قرار دارند می‌توان به نماد کدما اشاره کرد که متعلق به شرکت معدنی دماوند است. این نماد نیز به دلیل عدم ارائه صورت‌های مالی تلفیقی میان‌دوره‌ای 6 ماهه حسابرسی شده و عدم ارائه گزارش تفسیری مدیریت میاندوره ای 6 ماهه حسابرسی شده در این لیست قرار گرفت.

پیش بینی تعلیق 3 نماد فرابورسی

سه نماد فرابورسی در آستانه تعلیق شامل ثعمرا (شرکت عمران و توسعه شاهد) ، زنگان (شرکت صنعت و روی زنگان) و غگلستا (شیر پاستوریزه پگاه گلستان) هستند. این سه نماد در تاریخ اول آبان به دلیل عدم رعایت الزامات دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان مشمول فرآیند تعلیق قرار گرفتند.

بر این اساس سرمایه گذاران باید نسبت به این پیش بینی‌ها هوشیار باشند و سرمایه گذاری‌های خود را براین اساس مدیریت کنند. درواقع ناظر بازار در بورس اوراق بهادار به منظور افزایش امنیت، بازار را رصد می‌کند تا جلوی هر عملی که مغایر دستورالعمل‌ها باشد را بگیرد. این تعلیق ممکن است بیش از 5 روز کاری طول بکشد و اگر قبل از تعلیق در بازار سرمایه گذاری کنید، ممکن است سرمایه شما مدتی بلوکه شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


حسین عقبایی

very good

4 ماه قبل

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.