اجرایی شدن پرداخت زیان به بیمه شدگان بازار بورس

اجرایی شدن پرداخت زیان به بیمه شدگان بازار بورس

پس از گذشت یک سال از اجرایی شدن طرح بیمه سبد سهام، قرار است زیان بیمه شدگان در این طرح محاسبه شده و به زودی به حساب سهامداران واریز گردد.

این طرح که با عنوان یکی از راهکارهای دولت برای تضمین بازدهی سهامداران اجرا شد، توانست سرمایه گذاران زیادی را به خود جذب کند. چراکه با شرکت در بیمه سبد سهام افراد می‌توانستند علاوه بر تضمین سود، از اصل سرمایه خود نیز محافظت کنند. دریافت حداقل سود 20 درصدی سالیانه یکی از مزایای این طرح است.

سهامدارانی که در تاریخ 21 تا 28 آبان 1401 برای استفاده از طرح بیمه سهامداران بورس، یک ورق اختیار فروش تبعی را به قیمت 1 ریال خریداری کردند، حال پس از گذشت یک سال می‌توانند ضرر و زیان خود را که ناشی از نوسانات بازار است، دریافت کنند. طرح پرداخت خسارت به سهام داران بازار سهام به نفع سهامدارانی خواهد بود که در شرایط نزولی بازار ضرر کردند. اما اگر سبد سهام سرمایه گذاری با سودی بیش از 20 درصد مواجه شده، می‌تواند از این طرح استفاده نکند.

چه کسانی مشمول این طرح می‌شوند؟

طرح بیمه سهامداران بورس تنها شامل افرادی می‌شود که ارزش پرتفوی آنها تا سقف 100 میلیون تومان باشد و سهام خود را تا یک سال نگهداری کنند. فروش تمام یا بخشی از سهام ابتدایی که مشمول بیمه است، سهامدار را از این طرح خارج می‌کند. اما خرید و فروش سهامی که از ابتدا مشمول بیمه نبوده، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

احراز شرایط مشمولین طرح سهام‌یار، انجام محاسبات، بررسی شرایط اوراق و تسویه نقدی به عهده شرکت مدیریت فناوری بورس تهران است. بنابراین پس از محاسبات انجام شده، پرداخت خسارت به سهام داران بازار سهام به زودی اجرایی خواهد شد. همچنین، طرح سهام‌یار از همان ابتدا توانست بر روند بازار تاثیر زیادی بگذارد، به گونه ای که به محض اجرایی شدن، شاهد رشد شاخص در پایین‌ترین مقدار سال 1401 بودیم. بنابراین می‌توان گفت این راهکار دولت از همه جهات به نفع سهامداران تمام شد.

خسارت سهامداران بازار سرمایه از چه زمانی محاسبه می‌شود؟

ترکیب پرتفوی در زمان بیمه از آخرین روز معاملاتی چهارشنبه 4 آبان 1401 مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اما نباید به ترکیب سهام از آن تاریخ به بعد دست زده باشید. خرید و فروش سهام جدید شما را از مشمولیت این طرح خارج نمی‌کند. بنابراین افرادی که نماد سهام‌یار را خریداری کرده‌اند برابر با مقدار شاخص سهم در سررسید تقسیم بر مقدار شاخص سهم در روز 4 آبان 1401 منهای یک، سود دریافت می‌کنند.

بر اساس این طرح، دولت متعهد شده تا در زمان سررسید بیمه، اختلاف قیمت پرتفوی سهامداران را با 20 درصد بالاتر از قیمت ارزش روز 4 آبان 1401، نقدا پرداخت کند. این مبلغ پس از محاسبه به حساب سجام سهام داران مشمول این طرح واریز خواهد شد. لازم به ذکر است که تاریخ سررسید این اوراق 3 آبان 1402 است و درحال حاضر امکان خرید اوراق سهام‌یار وجود ندارد. درصورتی که عرضه این اوراق با سررسید جدید از سرگرفته شود، اطلاع رسانی‌های لازم انجام خواهد شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.