همه چیز درباره سهام سیمرغ؛ اطلاعات و دارایی‌ها تا پتانسیل رشد

همه چیز درباره سهام سیمرغ؛ اطلاعات و دارایی‌ها تا پتانسیل رشد

یکی از جذاب‌ترین نمادهای گروه زراعت بورس، سهام سیمرغ است که از سال 97 در بورس عرضه می‌شود. تحلیل بنیادی سیمرغ را در سهام بین بخوانید.

شرکت سیمرغ با بیش از نیم قرن تجربه در زمینه تولید تخم مرغ، مرغ، دام و کود مرغی به عنوان اولین و بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده تخم مرغ در خاورمیانه شناخته شده است. این شرکت از سال 1397 سهام سیمرغ را در بازار بورس با قیمت 5,100 ریال عرضه کرد. نماد سیمرغ در مقاطعی حتی به قیمت 38,000 ریال هم رسید و هم اکنون با قیمت 32,630 ریال به فروش می‌رسد. با توجه به رشد قیمتی سهام در چند سال اخیر، آیا می‌توان پیش بینی کرد که نماد سیمرغ همچنان به صعود خود ادامه دهد؟ برای پاسخ به این سوال باید با کمک تحلیل بنیادی به بررسی ارزش سهام بپردازیم. هر چه ارزش ذاتی سهام بالاتر از قیمت فعلی آن باشد، احتمال رشد بیشتر است.

در ادامه به بررسی شرکت سیمرغ، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سوددهی و پتانسیل رشد می‌پردازیم.

شرکت سیمرغ

شرکت سیمرغ در سال 1353 تاسیس و سال 1397 با نماد سیمرغ در بورس پذیرفته شد. این شرکت که در گروه تولیدی و زراعی قرار دارد، در زمینه باغداری، کشاورزی، مرغداری، دامپروری، جوجه کشی و تولید تخم مرغ و مرغ مادر، بسته بندی، واردات و صادرات محصولات کشاورزی، تبدیل محصولات فرعی دام و نصب ماشین آلات مورد نیاز مجتمع فعالیت می‌کند.از جمله مهم‌ترین محصولات این گروه تولیدی می‌توان به تخم مرغ، جوجه یک روزه تخمگذار، جوجه یک روزه گوشتی، دان ساخته شده و کود مرغی اشاره کرد.

شرکت سیمرغ با نیم قرن تجربه، به عنوان اولین واحد صنعتی بخش طیور تخم گذار شناخته شده و با سهم 9 درصدی از تولید کشور، در جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده تخم مرغ در خاورمیانه قرار دارد. این شرکت با 39 گله مرغ مادر گوشتی و تخم‌گذار توانسته روزانه 70 هزار تخم مرغ تولید و به بازار عرضه کند.

سهام‌داران عمده

به طور کلی به سهامداران بالای یک درصد، سهام‌دار عمده گفته می‌شود. اولین و بزرگ‌ترین سهامدار عمده سیمرغ، شرکت خدمات پشتیبانی مهر 78 (سهامی خاص) نام دارد که 40.27 درصد از سهام سیمرغ را در اختیار دارد. بعد از آن شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی ( سهامی عام) است که 12.03 درصد در این شرکت سهم دارد.

از جمله دیگر سهام‌داران شرکت سیمرغ می‌توان به بانک تجارت با 5.96 درصد سهم، شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا (سهامی خاص) با 5.47 درصد سهام و شرکت صنعتی مقواسازی شرق با 1.75 درصد سهم اشاره کرد. سهامداران تلفیقی این شرکت نیز شامل بانک کشاورزی با 42.03 درصد سهم، بانک ملی با 17.74 درصد سهم و بانک تجارت با 6.29 درصد سهم هستند که به همراه زیرمجموعه‌های خود در ارزش نماد سیمرغ تاثیرگذار هستند.

دارایی‌های تحت تملک

شرکت سیمرغ با 39 گله اعم از مرغ مادر گوشتی و تخم گذار و شش کارخانه تولیدی مرغ به ظرفیت 300 هزار تن در سال، به عنوان یکی از بزرگ ‌ترین تولیدکنندگان تخم مرغ در خاورمیانه شناخته می‌شود. همچنین، این شرکت دارای سه زیرمجموعه مقواسازی شرق، شرکت توسعه کشت ذرت و مهرگستران سیمرغ زیاران است.

شرکت صنعتی مقواسازی شرق

شرکت مقواسازی شرق اولین و بزرگ ‌ترین تولیدکننده شانه تخم مرغ در کشور است که با 60 سال قدمت و سه خط تولیدی شانه تخم مرغ روتاری در ایران به ظرفیت تولید 60 میلیون انواع شانه تخم مرغ رسیده است. این شرکت علاوه بر تولید شانه تخم مرغ، توان تولید بیش از 15 هزار میلیون مترمربع انواع ورق و 6 میلیون مترمربع انواع مقوا را داراست.

شرکت توسعه کشت ذرت

توسعه کشت ذرت به عنوان یکی از باسابقه ‌ترین و بزرگ ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده ذرت دانه ای و بذر ذرت شناخته می‌شود که سالانه بیش از 7500 تن بذر با خلوص بالا و در سایزهای مختلف مطابق با استانداردهای ملی تولید و عرضه می‌کند. این شرکت تولید بذر استان‌های فارس، خوزستان، ایلام و کرمانشاه را پوشش می‌دهد.

شرکت مهرگستران سیمرغ زیاران

مهرگستران سیمرغ زیاران نیز یکی دیگر از دارایی‌های سهام سیمرغ است که با بیش از یک دهه سابقه، در زمینه پرورش دام سبک و سنگین، بسته بندی بهداشتی گوشت، کشتار صنعتی، آلایش خوراکی و همچنین عرضه مستقیم فراورده‌های گوشتی فعالیت می‌کند. ظرفیت تولید روزانه این شرکت، ذبح و بسته بندی 1500 راس گوسفند و 400 راس گاو و گوساله است.

سوددهی سهام سیمرغ از زمان عرضه اولیه تا امروز

شرکت سیمرغ در تاریخ دوم تیر 1398 تعداد 130 میلیون سهم که معادل 10 درصد از کل سهام شرکت است را با قیمت اولیه 5,100 ریال عرضه کرد. البته لازم به ذکر است که این نماد در سال 1397 در بورس پذیرفته شد، اما معاملات آن در سال 1398 آغاز گردید. این سهام در عرض 3 ماه به قیمت 14,000 ریال رسید و سود خوبی نصیب سهامداران خود کرد. همچنین نماد سیمرغ بعد از یک سال به بالا‌ترین قیمت خود یعنی 38,900 ریال رسید.

قیمت فعلی سهام سیمرغ در تاریخ 10 آبان 1402 معادل 31,270 با 5 درصد بازدهی یک ماهه و 84 درصد بازدهی یک ساله است. بالا‌ترین قیمت ثبت شده این سهام در یک سال گذشته مربوط به تاریخ 13 اردیبهشت با قیمت 35,700 ریال بوده است که بعد از آن سهام روند نزولی خود را ادامه داد.

پتانسیل رشد

 

درآمد حاصل از فروش

درآمد حاصل از فروش این شرکت در دوره سه ماهه منتهی به 12 اسفند 1401 شامل 41 هزار میلیون تومان تخم مرغ، 6 هزار میلیون تومان جوجه یک روزه گوشتی، 16 هزار میلیون تومان جوجه یک روزه تخمگذار، 16 هزار میلیون تومان دان ساخته شده،  312 هزار میلیون تومان محصولات کشاورزی، 5 هزار میلیون تومان کود مرغی و 111 هزار میلیون تومان پولت است.

هزینه‌های شرکت سیمرغ

مواد اولیه مصرفی شرکت سیمرغ شامل کنجاله سویا، ذرت، گندم، جو و روغن مایع است. در آخرین گزارش این شرکت که مربوط به سه ماهه منتهی به 29 اسفند 1401 است، هزینه صرف شده برای تهیه مواد اولیه معادل 5,884,638 میلیون ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 175 درصد افزایش داشته است. هزینه‌های مربوط به حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت، حمل و نقل و غیره نیز در سه ماه پایانی سال 1401 برابر با 98 میلیارد تومان بوده است.

صورت سود و زیان

درآمدهای عملیاتی شرکت سیمرغ در دوره 12 ماهه منتهی به آذر سال 1401 برابر با 2 میلیارد تومان برآورد شده است. سود و زیان خالص شرکت نیز در همین مدت برابر با 533 میلیارد تومان محاسبه گردید. براساس پیش بینی‌های انجام شده سود خالص شرکت در آذر 1402 به 581 میلیارد تومان خواهد رسید.

سود نقدی سهام سیمرغ

آخرین مجمع شرکت سیمرغ در تاریخ 30 فروردین 1402 تشکیل شد. بر این اساس، از 3,914 ریال سود خالصی که شرکت به ازای هرسهم داشته، 1,180 ریال آن قرار است به حساب سهامداران واریز شود.

نسبت‌های مالی سهام سیمرغ

EPS سهام برابر با 4514 و نسبت P/E آن برابر با 7.13 است. با توجه به اینکه P/E گروه نیز معادل 7.14 است، می‌توان گفت شرکت در وضعیت مناسبی قرار دارد و میتواند روند سابق خود را همچنان ادامه دهد.   

آیا سهام سیمرغ ارزش سرمایه گذاری دارد؟

شرکت سیمرغ یکی از اولین و مهمترین شرکت‌های تولیدکننده مرغ، تخم مرغ، دان و کود مرغی است که در سال 1397 با نام سهام سیمرغ پذیرفته شد. سهام این شرکت از نظر بنیادی در وضعیت مناسبی قرار دارد و با نوسان‌های قیمتی خود در مقاطعی سود خوبی را نصیب سرمایه گذاران خود کرده است. اما اگر قصد سرمایه گذاری در این سهام را دارید، با تحقیق در مورد اطلاعات تکنیکال وبنیادی سهم، بهترین نقطه ورود را شناسایی کنید تا به سود برسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.