تحلیل بنیادی کامل نماد خودرویی خبهمن

تحلیل بنیادی کامل نماد خودرویی خبهمن

سهام شرکت بهمن خودرو با نماد خبهمن از سال 1380 در بورس عرضه می‌شود؛ این نماد متشکل از چندین سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف است که می‌توانید شرح آن را اینجا بخوانید.

شرکت گروه خودرویی بهمن در سال 1331 تاسیس شد و بخشی از سهام خود را در سال 1380 در بازار بورس با نماد خبهمن عرضه کرد. این شرکت در حال حاضر به عنوان یکی از هلدینگ‌های چندمنظوره در زمینه خودرو و سرمایه گذاری در بازارهای مالی فعالیت می‌کند. از دارایی‌های ارزشمند این شرکت نیز می‌توان به پرتفوی بورسی و غیربورسی آن اشاره کرد. در حال حاضر قیمت این سهام همانند بسیاری از نمادهای خودرویی دیگر، صعود چندانی را طی یک سال اخیر نداشته و ممکن است نظر برخی سرمایه گذاران را به خود جلب کند. اما برای اینکه بفهمیم خبهمن پتانسیل رشد دارد یا خیر، باید به بررسی ارزش ذاتی آن از طریق تحلیل بنیادی بپردازیم.

گروه بهمن

گروه بهمن در سال 1331 با نام شرکت خلیج کو آغاز به کار کرد و از همان زمان در زمینه حمل و نقل دریایی و حق العمل کاری نمایندگی‌های تجاری فعالیت می‌کرد. سپس این شرکت در طی چندمرحله تغییر نام، در سال 1377 با نام گروه بهمن فعالیت خود را ادامه داد. خبهمن از آغاز سال 1395 با رویکردی جدید به بخش خصوصی واگذار شد و امروزه نقش موثری در بخش خودرو به خصوص خودروهای تجاری ایفا می‌کند.

محصولات گروه بهمن شامل بهمن موتور، بهمن دیزل، بهمن لیزینگ، سیبا موتور و ایران دوچرخ است. خودروهای سواری این شرکت در قالب برندهای دیگنیتی، مزدا، فیدلیتی، فیدلیتی پرایم و FAW عرضه می‌شوند. خودروهای تجاری و کار نیز شامل انواع وانت، مینی بوس، خودروهای کشنده، ایسوزو، شیلر، پگاسوز و FAW هستند. همچنین، موتورسیکلت‌های این شرکت با برند ایران دوچرخ در سبد محصولاتش قرار گرفته‌اند.

گروه بهمن درحال حاضر در سه زمینه اصلی خودرو، انرژی (نفت، گاز، پتروشیمی) و سرمایه گذاری‌های مالی فعالیت می‌کند. موضوع اصلی فعالیت شرکت، تولید، فروش، صادرات و واردات انواع خودروهای سنگین، سبک، کشنده، تجاری و قطعات است. همچنین این شرکت با سرمایه گذاری در سهام، صندوق‌ها و سایر اوراق بهادار، سعی در متنوع سازی پرتفوی خود دارد.

سهامداران عمده

از سهامداران عمده نماد خبهمن می‌توان به شرکت فن پردازان بهمن با 27.7 درصد سهم، شرکت سرمایه گذاری اندیشه فردا با 25.91 درصد سهم و شرکت سرمایه گذاری توسعه انرژی هور با 8.85 درصد اشاره کرد که بیشترین سهم را در ارزش گذاری سهام خبهمن دارند.

دیگر سهامداران بالای 1 درصد خبهمن شامل شرکت سرمایه گذاری بهمن با 4.98 درصد سهم، صندوق بازگردانی بهمن گستر با 1.38 درصد سهم و شرکت بازرگانی عصر بهمن با 1.36 درصد سهم هستند.

دارایی‌های تحت تملک

دارایی‌های نماد خبهمن در دو گروه بورسی و غیربورسی قرار دارد. مازاد ارزش پرتفوی بورسی این شرکت در شهریور 1402 معادل 13 هزار و 875 میلیارد تومان بوده است. از جمله این دارایی‌ها می‌توان به 62 درصد سهام در شرکت بهمن دیزل، 57 درصد سهام در شرکت سرمایه گذاری بهمن، 49 درصد سهام در شرکت بهمن لیزینگ، 27 درصد سهام در صنایع ریخته گری ایران، 49 درصد سهام در شرکت بهمن لیزینگ و 36 درصد سهام در شرکت سرمایه گذاری ارزش آفرینان اشاره کرد.

مازاد ارزشی که برای پرتفوی غیربورسی خبهمن درنظر گرفته شده حدود 20 هزار و 649 میلیارد تومان است. این دارایی‌ها نیز شامل سهام 100 درصدی شرکت بهمن موتور، ایران دوچرخ، کیا مهستان و سرمایه گذاری پویا همگام است. همچنین این شرکت سهم 25 درصدی در شرکت سیبا موتور دارد.

سوددهی نماد خبهمن از زمان عرضه اولیه تا امروز

سهام شرکت گروه بهمن در تاریخ فروردین 1380 با قیمت اولیه 3,720 ریال عرضه شد. اما این سهام به مدت 2 سال در قیمت 2,500 تا 3,500 ریال نوسان داشت و نتوانست برای سهامداران خود سودآور باشد. بعد از آن سهام رشد خود را آغاز کرد و گاهی به قیمت 10,000 ریال هم رسید. بالاترین قیمت ثبت شده برای این سهام مربوط به سال 1399 است که قیمت آن به 40,000 ریال رسید.

قیمت فعلی سهام خبهمن در آخرین روز معاملاتی 17 آبان 1402 برابر با 1,737 ریال با بازدهی 2 درصد ماهیانه و 12.3درصد یک ساله است. این سهام در اردیبهشت امسال به قیمت 3,040 ریال رسید و بعد از آن روند نزولی خود را آغاز کرد. در حال حاضر این سهام به کف قیمتی خود رسیده است و اگر ارزش ذاتی بالایی داشته باشد، ممکن است در آینده نزدیک رشد خود را آغاز کند.

پتانسیل رشد خبهمن

صورت سود و زیان

درآمد سود سهام در دوره 12 ماهه منتهی به اسفند 1401 معادل 1,883 میلیارد تومان، جمع درآمدهای عملیاتی شرکت معادل 2,038 میلیارد ریال و سود خالص آن برابر با 1,931 ریال بوده است. صورت‌های مالی دوره 3 ماهه منتهی به خرداد 1402 نشان می‌دهد که درآمدهای عملیاتی شرکت 47 درصد و سود خالص آن 77 درصد افزایش داشته است.

سود نقدی پرتفوی بورسی و غیربورسی خبهمن

سود نقدی پرتفوی بورسی خبهمن در سال 1401 حدود 1,180 میلیارد تومان برآورد شده که عمده سود آن مربوط به شرکت بهمن دیزل است. بیشترین سود پرتفوی غیربورسی خبهمن نیز مربوط به شرکت بهمن موتور است که حدود 405 میلیارد تومان برآورد شده است. پیش بینی می‌شود سود نقدی پرتفوی غیر بورسی این سهام به هزار میلیارد تومان برسد.

سود مجمع نماد خبهمن

آخرین مجمع عمومی عادی سالانه خبهمن مربوط به سال مالی 1401 در تاریخ 24 تیر 1402 برگزار شد. براین اساس، سود کلی هر سهم شرکت 143 ریال برآورد شد که 28 درصد آن معادل 40 ریال بین سهامداران تقسیم گردید. سهامداران دارای حساب سجام، سود خود را در شهریور سال جاری دریافت کردند.

نسبت‌های مالی نماد خبهمن

مهم‌ترین نسبت‌های مالی در تحلیل بنیادی سهم، میزان EPS و P/E هستند. براین اساس، EPS سهام برابر با 296 و نسبت P/E آن برابر با 5.35 است. P/E گروه نیز معادل 4.35 بوده که کمی از P/E نماد خبهمن پایین‌تر است.

آیا نماد خبهمن ارزش سرمایه گذاری دارد؟

سهام خبهمن متعلق به شرکت گروه بهمن است که در زمینه سرمایه گذاری‌های مالی و عرضه خودرو فعالیت می‌کند. قیمت این سهام از زمان عرضه تا به امروز فراز و نشیب‌های زیادی داشته، اما درحال حاضر به زیر قیمت عرضه اولیه خود رسیده است. با توجه به اینکه سهام در کف قیمتی خود قرار دارد، می‌توان انتظار داشت که خبهمن در آینده نزدیک رشد خود را آغاز کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.