تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و شفاف سازی نمادهای مختلف پتروشیمی

تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و شفاف سازی نمادهای مختلف پتروشیمی

نرخ خوراک موضوع پر حاشیه‌ای بود که امسال در مقاطع متعددی، تاثیر منفی روی بازار بورس داشت، اما حالا و با تعیین نرخ جدید خوراک پتروشیمی‌، پالس‌های مثبتی برای این نمادها و کل بورس، مخابره شده است.

قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها برای شهریور و قیمت سوخت مصرفی 26 شرکت بورسی و غیربورسی برای ماه مهر ابلاغ شد. درپی این ابلاغیه  نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برای شهریورماه سال جاری، 4,880 تومان به ازای هر متر مکعب اعلام شد که در پی آن شاهد بازگشت روند صعودی بازار و افشای نمادهای بورسی پتروشیمی بودیم.

افزایش قیمت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در ابتدای سال جاری شوک بزرگی به بازار بورس وارد کرد و موجب خروج نقدینگی از این بازار شد. اما پس از کش و قوس‌های دولت برای تعیین نرخ گاز مصرفی پتروشیمی‌ها، در نهایت وزارت اقتصاد تصمیم گرفت این نرخ را براساس فرمول محاسبه کند.

پیرو نامه معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت در 10 آبان، قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در شهریور ماه 48,810 ریال به ازای هر متر مکعب اعلام شد. همچنین سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها، تلمبه خانه‌ها، واحدهای احیاء فولاد (به استثنای واحدهای کوره بلند) و مصارف مربوط به تاسیسات عمومی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها که شامل برق، آب، اکسیژن و غیره می‌شود، در شهریور ماه معادل 29,218 ریال و برای مهرماه معادل 29,286 ریال محاسبه شده است.

نرخ گاز مصرفی واحدهای تولید فلزات (شامل واحدهای کوره بلند) و کانی‌های فلزی و تاسیسات عمومی آنها نیز برای ماه شهریور 21,914 ریال و برای مهرماه 21,964 ریال درنظر گرفته شده است. همچنین نرخ خوراک صنایع سیمان معادل 7,305 ریال برای شهریور و 7,321 برای مهر و نرخ خوراک سایر صنایع نیز معال 5,281 برای شهریور و 4,881 ریال برای مهرماه محاسبه گردید.

صعود پتروشیمی‌ها

پس از اعلام تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از طرف وزارت اقتصاد، شاهد صعود نمادهای شپنا، تاپیکو، شپدیس، شبندر و شپنا بودیم. به گونه ای که در معاملات دوشنبه 15 آبان، شاخص کل بورس نسبت به روز گشته با افزایش 14 هزار و 143 واحدی شاخص همراه بود که به سطح 2 میلیون و 30 هزار و 878 واحدی رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش 5 هزار و 918 واحدی، در نهایت در سطح 684 هزار و 837 واحد ایستاد.

همچنین در روز دوشنبه شاهد ورود سرمایه به بورس بودیم، به گونه ای که خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت شد و 96 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار تزریق شد. در همین روز، نمادهای شپدیس، شپنا، شبندر، تاپیکو و شتران نمادهای سبزپوش بازار بودند و بیشترین اثر را در رشد شاخص کل داشتند.

افشای نمادهای دسته پتروشیمی

در پی اعلام نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نمادهای این گروه یکی پس از دیگری در سامانه کدال افشا زدند.

افشای نماد "بفجر"  درمورد اصلاح نرخ گاز

شرکت فجر انرژی خلیج فارس اعلام نمود، بر اساس اینکه نرخ گاز چند ماه از سال اعلام نشده و صورت حساب جدید توسط شرکت گاز استان خوزستان محاسبه نشده، آثار مالی این تغییرات درحال حاضر قابل محاسبه نمی باشد و به محض وصول به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

افشای نماد "زاگرس" در مورد اصلاح نرخ گاز

پتروشیمی زاگرس در پی اطلاعیه اصلاح نرخ گاز، اعلام کرد که با توجه به علی الحساب بودن نرخ خوراک در پنج ماه ابتدایی سال، درحال حاضر آثار مالی آن قابل محاسبه نیست.

افشای نماد "شیراز" در مورد اصلاح نرخ گاز

شرکت پتروشیمی شیراز نیز در پی تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اظهار اشت: نرخ گاز قبل شهریور 1402 علی الحساب بوده و قطعی نبودن این نرخ باعث شده تا آثار مالی قابل محاسبه نباشد.

افشای نماد "شپدیس" در مورد اصلاح نرخ گاز

پتروشیمی پردیس اعلام کرد که نرخ گاز در شهریور 1402 و نرخ سوخت تنها در ماه‌های فروردین، شهریور و مهر 1402 قطعی بوده و مابقی ماه‌ها به صورت علی الحساب ارائه شده است. بنابراین به محض دریافت، نرخ قطعی به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

افشای نماد "کرماشا" در مورد اصلاح نرخ گاز

شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه با نماد کرماشا اظهار داشت که تا تاریخ ابلاغیه تعیین نرخ گاز، تمام قبوض صادره توسط اداره گاز استان کرمانشاه برای ماه‌های تیر، مرداد، شهریور و مهرماه به صورت علی الحساب و با همان نرخ 70,000 ریال برای خوراک و 40,000 ریال صادر شده و قبض تعدیلی هنوز به این شرکت ارسال نشده است. البته به محض دریافت قبوض اصلاحی، آثار مالی ناشی از آن به استحضار سهامداران خواهد رسید.

افشای نماد "شفن" در مورد اصلاح نرخ گاز

پتروشیمی فن آوران با نماد شفن اعلام کرد که با توجه به اینکه ترخ سوخت و خوراک برای تمام ماه‌های سال اعلام نشده، برآورد آثار مالی آن برای شرکت مشخص نیست.

افشای نماد "خراسان" در مورد اصلاح نرخ گاز

پتروشیمی خراسان با نماد خراسان در پی اصلاح نرخ خوراک و سوخت بیان داشت که باتوجه به عدم اعلام نرخ چند ماه اخیر و عدم اعمال آن در قبوض گاز، سود و زیان ناشی از این تغییرات متعاقبا به سهامداران اعلام خواهد شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.