سهام عرضه اولیه فصبا بالاخره بازگشایی شد

سهام عرضه اولیه فصبا بالاخره بازگشایی شد

بالاخره پس از گذشت چهار ماه از عرضه اولیه، نماد فصبا بازگشایی شد؛ دلیل توقف این نماد افزایش سرمایه آن بود و هم اکنون نیز سهام‌ اضافه به پرتفوی برخی سهامدارن اضافه نشده است.

بالاخره پس از گذشت چهار ماه از عرضه اولیه، نماد فصبا بازگشایی شد. عرضه اولیه شرکت صبا فولاد فارس با نماد "فصبا" که مدت‌ها قبل در تاریخ 28 تیرماه عرضه شده بود، پس از طی چندین مرحله افزایش سرمایه در تاریخ 28 آبان قابل معامله شد.

شرکت صبا فولاد خلیج فارس که درحال حاضر در زمینه تولید بریکت گرم با آهن اسفنجی فعالیت می‌کند، پس از برگزاری مجمع در تاریخ 10 مهرماه و تصویب افزایش سرمایه بازگشایی شد. این مجمع که 4 ماه متوقف بود، پس از بازگشایی سود خوبی نصیب سهامداران خود کرد و با صف خریدهای طولانی مواجه شد. بنابراین نگرانی‌ها درمورد توقف و احتمال ضرر نماد فصبا به پایان رسید و سهامداران به سود قابل قبولی رسیدند.

فصبا 4 ماه پس از عرضه بازگشایی شد

با توجه به اینکه عرضه اولیه‌ها معمولا پس از یک روز از عرضه قابل معامله می‌شوند اما عرضه اولیه شرکت صبا فولاد فارس با نماد "فصبا" به مدت 4 ماه متوقف شده بود. درنهایت، فصبا پس از انجام حراج ناپیوسته و حذف سفارشات در تاریخ 28 آبان ماه معاملات خود را آغاز کرد و این درحالیست که قیمت آن از 359 تومان در روز عرضه به 630 تومان در روز اول بازگشایی رسید. همچنین تقاضای بالای سهام در روز اول و صف‌های خرید، قیمت آن را به 661 تومان رساند. بنابراین نگرانی‌ها در مورد احتمال ضرر نماد فصبا بی مورد بود.

دلیل توقف فصبا چه بود؟

دلیل اصلی توقف معاملات فصبا پس از انجام مراحل کشف قیمت، افزایش سرمایه پس از برگزاری مجمع بود. به گونه‌ای که معاملات سهم از طریق سلب حق تقدم بسته باقی ماند. اما پس از برگزاری مجمع، پذیره نویسی سهام آغاز شد که در این مرحله افزایش سرمایه شرکت به میزانی بود که طی آن 18 درصد از سهام شرکت از طریق واگذاری حق تقدم‌های سلب شده به سهامداران تعلق گرفت.

همچنین، تحلیل‌های بنیادی شرکت صبا فولاد خلیج فارس نشان می‌دهد که سود خالص شرکت در دوره عملیاتی 9 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 به بیش از 3 میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس، 55 تومان سود برای هر سهم برآورد شده است. سود خالص سهامداران نیز در سال 1401 برابر با 2 هزار میلیارد تومان و عایدی سهامداران برابر با 374 تومان محاسبه شد. بنابراین، شرکت در مدت 9 ماهه توانسته علاوه بر سود خالص دوره قبل، یک جامپ یک همتی داشته باشد.

مصوبات مجمع عمومی فوق العاده فصبا

مجمع عمومی فوق العاده شرکت صبا فولاد خلیج فارس در تاریخ 5 مهر ماه 1402 و با حضور 93 درصدی سهامداران برگذار شد. این مجمع با هدف افزایش سرمایه و تامین مخارج سرمایه‌ای مورد نیاز جهت اجرای طرح احداث واحد احیای مستقیم با ظرفیت سالیانه 1.76 میلیون تن بریکت گرم تشکیل شد که در طی آن مصوبات جدیدی به تصویب رسید.

در مجمع عمومی فوق العاده فصبا، افزایش سرمایه از مبلغ 550000 میلیون تومان به مبلغ 5000000 میلیون تومان (به میزان 4450000 میلیون تومان، 809 درصد سرمایه کنونی) از محل آورده نقدی از طریق سلب حق تقدم از سهامداران فعلی و فروش آن در بازار سرمایه و صدور جایزه برای سهامداران فعلی از محل مابه التفاوت صرف سهام به تصویب رسید. سپس بعد از توقف 4 ماهه، نماد فصبا بازگشایی شد.

دراین روش افزایش سرمایه، شرکت اقدام به فروش سهام جدید به قیمت بیش از قیمت ارزش اسمی می‌کند و برای اینکار اولویت دیگر با سهامداران فعلی نیست و حق تقدم از آنها گرفته و به سهامداران جدید داده می‌شود. درواقع سهام جدید از طریق پذیره نویسی عرضه می‌گردد. بنابراین با توزیع سهام جایزه میان سهامداران قبلی، قیمت سهام افت می‌کند و با افزایش تعداد سهام سهامداران فعلی، ارزش دارایی آنها ثابت می‌ماند.

ضرر 80 درصدی در پرتفوی سهامداران فصبا!

اما علت ضرر نماد فصبا که در پرتفوی برخی از سهامداران مشاهده شد، چه بود؟ درواقع پس از اعمال افزایش سرمایه در سهام، قیمت هر سهم کاهش می‌یابد و به میزان افزایش سرمایه به تعداد سهم‌های سرمایه گذار اضافه خواهد شد. بنابراین 80 درصد ضرر نماد فصبا که در پرتفوی سهامداران مشاهده می‌شود به همین علت است.

درواقع برخی سهامداران فصبا سهام اضافی ناشی از افزایش سرمایه را دریافت نکرده اند، اما کاهش قیمت باعث شده تا دارایی آنها با 82.67 درصد کاهش مواجه شود. البته جای نگرانی نیست، چراکه زمانی که افزایش سرمایه به همه سهامداران تعلق بگیرد، سهام آنها نیز افزایش می‌یابد و به سود خواهند رسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


عارف

با سلام. لطفاً راهنمایی . هنوز سهام جایزه افزایش سرمایه فصباح در پرتفوی من نیومده . الان من چکار باید بکنم.؟

24 روز قبل

عرفان

این افزایش سرمایه که چهار ماه به طول انجامید و پس از بازگشایی باید چند ماه دیگر طول بکشد تا سهام اضاف شده به پرتفوی جلوس نماید ارزش سهام قابل رویت ما کم شده و سهام اضافه شده فاقد دسترسی و عملا شرکت قابلیت معامله سهامداران را قفل نموده این یعنی چی؟سازمان بورس چرا نظارتی نداردپس از چند روز رشد سهام بازشده منبعد از آن هر روز منفی بسته می‌شود بابا حشا به نظراتتون.

3 ماه قبل

علی

منتظرم باز بشه بفروشم پولشو بدم لایت کوین بخرم حالم از بورستون بهم خورد بورس ایران برای همیشه خداحافظ

3 ماه قبل

امیر

فصبا یک کلاهبرداری بیش نبود و باعث شد حالم از هر چی عرضه اولیه و بورسه بهم بخوره ، فقط منتظرم ببینم بی مصرفا کی قراره جایزه ها رو بدن و بزارن فروشیم ، معلومه دیگه اول خودشون سود کنن بعد با پایین ترین قیمت که شاید تو ضرر هم باشه به ما بفروشن. اول سال پولم رو تو ارز دیجیتال گذاشتم بودم حدود ۵ برابر شده بود

3 ماه قبل

سمیه

واقعا که بدترین عرضه اولیه بود فصبا برا ۴۵ سهم ۱۷۰ تومن پول دادیم الان فروختیم ۳۵ تومن ۳۳۳تا سهم جایزه ش هم خوردن یه لیوان آب هم روش

4 ماه قبل

سارا

سلام من ۴۵ سهم رو فروختم شد ۲۹ هزارتومان ! الان سهام جایزه هم بهم تعلق نگرفته هنوز ، چی میشه پس؟؟

5 ماه قبل

امان

کلاه برداری، به نام افزایش سرمایه ، به نام سهام جایزه ،، شرم آوره

5 ماه قبل

یاس

چرا فقط46سهمش قابل فروشه پس بقیه اش چی؟

5 ماه قبل

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.