همه چیز درباره سهام فجهان؛ چه زمانی فجهان از نوسان منفی خارج می‌شود؟

همه چیز درباره سهام فجهان؛ چه زمانی فجهان از نوسان منفی خارج می‌شود؟

سهام شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان با نماد فجهان در بورس عرضه می‌شود، این نماد که اولین بار در سال 1400 در بورس عرضه شد؛ جزو نمادهای ارزشمند گروه فلزات بورس است.

مجتمع فولاد سیرجان ابتدا در سال 1388 توسط شرکت توسعه و آبادانی استان کرمان تاسیس و سهام آن در سال 1400 با عنوان نماد فجهان در بورس عرضه شد. این شرکت که به عنوان یکی از اساسی‌ترین پایه‌های تولیدکننده محصولات فولادی در کشور به شمار می‌رود، در حال حاضر توانسته به عنوان یک سهام بنیادی شناخته شود. اما فجهان با وجود سوددهی بالای شرکت، نتوانسته سود قابل قبولی نصیب سهامداران خود کند. با این وجود، افزایش سرمایه آن در مهر 1402 ممکن است در آینده نزدیک از نوسان منفی خارجش کند.

به همین جهت برای ارزیابی ارزش واقعی سهام فجهان در ادامه به بررسی شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان، تولیدات این شرکت، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد شرکت می‌پردازیم. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که چه زمانی این نماد بنیادی از نوسان منفی خارج می‌شود، با ما همراه باشید.

شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان

شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان به عنوان یکی از تولیدکنندگان آهن و فولاد از سال 1391 فعالیت خود را آغاز کرد. از جمله تولیدات آن می‌توان به آهن اسفنجی، انواع میلگرد، شمش فولادی و گازهای صنعتی اشاره کرد. در زمان تاسیس، 51 درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت معدنی گل گهر و زیرمجموعه‌های آن و 49 درصد دیگر متعلق به صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت‌های تابعه بوده است.

فجهان با تولید 935,826 تن آهن اسفنجی در سال 1401، معادل 3.3 درصد از سهم تولید آهن اسفنجی را از آن خود کرده و در بین دیگر شرکت‌های تولیدکننده در رتبه دهم قرار گرفته است. همچنین این شرکت با تولید 843,110 تن شمش فولادی، در رتبه هشتم قرار دارد و 3.9 درصد از نیاز کشور را تامین می‌کند. سهام این شرکت درحال حاضر با نماد فجهان در بورس معامله می‌شود.

تولیدات فجهان

همانطور که اشاره کردیم از مهم‌ترین محصولات فجهان می‌توان به تولید آهن اسفنجی اشاره کرد که درحال حاضر با ظرفیت اسمی سالانه 900 هزار تن در سه شیفت فعال است. یکی دیگر از محصولات این شرکت، تولید بریکت سرد است که ظرفیت تولید آن 54 هزار تن در سال است.

همچنین یک خط شمش فولاد بیلت با ظرفیت 1 میلیون تن در سال و میلگرد آجدار با ظرفیت 500 هزار تن در این کارخانه فعال است. خط تولید گازهای صنعتی نیز با ظرفیت 185 هزار تن به تولید گازهای نیتروژن، اکسیژن و آرگون مشغول است.

سهامداران عمده

از جمله سهامداران عمده نماد فجهان می‌توان به شرکت واسطه مالی خرداد دوم با 42.25 درصد سهم، صندوق بازنشستگی ملی صنایع مس ایران با 28.82 درصد سهم، صندوق بازگردانی امید ایرانیان با 5.22 درصد سهم، شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی کیمیا مس ایرانیان با 5.07 درصد سهم و شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل گهر با 4.79 درصد سهم اشاره کرد.

درحال حاضر 47.09 درصد از سهام فجهان متعلق به فولاد مبارکه اصفهان و شرکت‌های تابعه آن و 34.28 درصد از سهام شرکت در اختیار شرکت ملی مس ایران و زیرمجموعه‌های آن به صورت تلفیقی است. این درحالیست که در بدو تاسیس بیشتر سهام شرکت در اختیار دو شرکت گل گهر و شرکت ملی مس ایران بوده است.

دارایی‌های تحت تملک

کارخانه احیاء مستقیم شماره یک سردار شهید الله دادی، بریکت سازی شهید عبدالمهدی مغفوری، کارخانه احیاء مستقیم شماره 2 سردار شهید شول، کارخانه نورد بردسیر شهید ملک قاسمی و کارخانه تولید اکسیژن ازجمله دارایی‌ها و زیرمجموعه‌های فجهان به شمار می‌روند که در ارزش سهام آن تاثیر مستقیم می‌گذارند.

همچنین، از دیگر دارایی‌های نماد فجهان می‌توان به طرح‌های توسعه ای و کارخانه‌های درحال احداث آن اشاره کرد. احداث کارخانه احیای مستقیم مگامدول با ظرفیت اسمی 1,760,000 تن آهن اسفنجی در سال، کارخانه ذوب و ریخته گری و دو طرح خط تولید کلاف و فولاد آلیاژی توسط این شرکت در دست اقدام هستند که پیش بینی می‌شود تا سال 1405 به بهره برداری برسند.

سودآوری نماد فجهان از زمان عرضه اولیه تا امروز

فجهان روز چهارشنبه 17 شهریور 1400، حدود 10 درصد از سهام خود معادل 4 میلیارد سهم را در بازار بورس عرضه کرد. این سهام ابتدا با قیمت 5,500 ریال معامله و بعد از یک ماه به قیمت 7,400 ریال رسید. اما دوباره ریزش خود را آغاز کرد و بعد از 1 سال همچنان در محدوده 2 الی 3 هزار ریال نوسان داشت.

قیمت فعلی سهام فجهان در تاریخ اول آذرماه 1402 معادل 3,250 ریال با بازدهی 99 درصد یک ساله و 2 درصد سه ماهه است. بالاترین قیمت ثبت شده این سهام در یک سال اخیر 5,530 ریال بوده که مربوط به 30 فروردین 1402 است. بعد از آن نیز در تاریخ 9 مهر 1402 مجمع عمومی فوق العاده ای برگزار شد که با تصویب افزایش سرمایه از طریق سلب حق تقدم و صدور جایزه برای سهامداران اولیه، ارزش آن به 3,559 ریال رسید.

پتانسیل رشد

 

درآمد حاصل از فروش

مبلغ حاصل از فروش محصولات شرکت در سال 1401 معادل 14,171 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش یافته است. همچنین پیش بینی می‌شود این مبلغ تا پایان 1402 به 17,742 میلیارد تومان برسد.

هزینه‌های شرکت

مهم‌ترین ماده اولیه تولیدات فجهان، گندله است که این شرکت برای تامین آن تا پایان سال مالی 1401، مبلغ 5,226 میلیارد تومان هزینه کرده است. دیگر هزینه‌های این شرکت که شامل حقوق، تامین سوخت، استهلاک و غیره می‌شود به میزان 42 درصد در سال 1401 نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. همچنین پیش بینی می‌شود این هزینه‌ها در سال 1402 به 6,155 میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان

درآمدهای عملیاتی شرکت در سال مالی 1401 معادل 14,171 میلیارد تومان و سود خالص آن معادل 2,258 میلیارد تومان بوده است. در دوره 12 ماهه سال 1402 نیز پیش بینی می‌شود سودخالص شرکت به 3,209 میلیارد تومان برسد.

سود مجمع نماد فجهان

به تصویب مجمع عمومی مورخ 25 خرداد 1401، این شرکت به ازای هر سهم 110 ریال سود نقدی بین سهامداران خود تقسیم کرد. سود خالص شرکت در این دوره برای هر سهم 373 ریال بود که تنها 110 ریال آن بین سهامداران تقسیم گردید.

افزایش سرمایه نماد فجهان

سرمایه اولیه شرکت جهان فولاد سیرجان در بدو تاسیس معادل 10 هزار میلیون ریال بوده که بعد از چند مرحله افزایش سرمایه درحال حاضر به 110000000 میلیون ریال رسیده است. آخرین افزایش سرمایه مربوط به تاریخ 9 مهر 1402 بوده که سرمایه شرکت به میزان 46.67 درصد افزایش یافته است.

نسبت‌های مالی نماد فجهان

EPS سهام فجهان معادل 281 و نسبت P/E آن برابر با 12 است. باتوجه به اینکه میانگین P/E گروه برابر با 7.27 است احتمال کاهش این نسبت مالی در آینده وجود دارد.

چه زمانی نماد فجهان از نوسان منفی خارج می‌شود؟

باتوجه به ارزیابی‌های انجام شده، شرکت مجتمع فولاد سیرجان سود خالص نسبتا قابل قبولی در سال‌های اخیر داشته و از نظر ارزش، بنیادی است. اما متاسفانه از زمان عرضه تا به امروز نتوانسته سود قابل قبولی نصیب سهامداران خود کند. اما ممکن است پس از تصویب افزایش سرمایه 46.67 درصدی این شرکت در مهر 1402، نماد از نوسان منفی خارج و جانی دوباره بگیرد. به همین جهت پیشنهاد می‌شود قبل از سرمایه‌گذاری در این سهم، تحلیل تکنیکال و بنیادی آن را مورد نظر قرار دهید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.