نماد دی چه زمانی رفع تعلیق خواهد شد؟

نماد دی چه زمانی رفع تعلیق خواهد شد؟

نماد دی که یکی از سهام فعال در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری است در تاریخ اول آبان ماه سال جاری به حالت تعلیق درآمد و معاملات آن متوقف شد. اما تا به امروز اقداماتی در جهت رفع تعلیق نماد دی صورت نگرفته است. اما چرا یک نماد به حالت تعلیق درمی‌آید؟ تعلیق به معنای جلوگیری از انجام معامله یک نماد به مدت بیش از 5 روز کاری است که توسط ناظر بازار انجام می‌گیرد. معمولا تعلیق به دلایلی چون عدم افشای به موقع اطلاعات، تقلب یا دستکاری اطلاعات منتشر شده و بررسی شفافیت اطلاعات ناشر صورت می‌گیرد. در نهایت شرکت باید در مورد اطلاعات منتشر شده شفاف سازی کند تا نماد بازگشایی شود. اما دلیل تعلیق نماد دی چیست و سهام دی چه زمانی بازگشایی می‌شود؟

دلیل تعلیق نماد دی

در تاریخ اول آبان ماه 1402 نماد 12 شرکت بورسی و فرابورسی بسته، دو بانک تعلیق بدون اعلام زمان و 5 سهم منفی هم مشمول گره معاملاتی قرار گرفتند. در بین این دو بانک، نماد بانک دی به چشم می‌خورد که به علت عدم رعایت معیارهای پذیرش و یا الزامات افشا تا مدت نامعلومی توسط سازمان بورس تعلیق شد.

لازم به ذکر است که نماد دی از مرداد ماه سال جاری به دو دلیل مشمول فرآیند تعلیق شده بود. اول اینکه این نماد مشمول ماده 141 قانون تجارت به مدت 4 سال مالی متناوب در طی 5 سال گذشته شده بود و دلیل دوم نیز عدم رعایت الزامات دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات ثبت شده نزد سازمان بود. اما اینکه سهام دی چه زمانی رفع تعلیق می‌شود، جای سوال دارد.

اطلاعیه اول آبان سازمان بورس در رابطه با تعلیق نماد دی

بر این اساس، در در تاریخ اول آبان 1402 اطلاعیه ای در سازمان کدال قرار گرفت و معاملات این نماد تعلیق شد. در این اطلاعیه آمده بود:

"به اطلاع می‌رساند با توجه به عدم رعایت مفاد ماده 39 دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران، عدم رعایت الزامات ماده 42 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار، فرابورس ایران اقدام به تعلیق نماد معاملاتی ناشر نموده است. بدیهی است بازگشایی نماد معاملاتی ناشر منوط به رعایت الزامات ماده 42 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار می‌باشد."

لغو پذیرش نماد دی

برای کسانی که منتظر رفع تعلیق نماد دی هستند باید گفت که حالا بعد از گذشت 38 روز از تعلیق نماد دی، در روز 8 آذر 1402 دوباره اطلاعیه‌ای مبنی بر عدم پذیرش نماد دی در سایت کدال قرار گرفت که دلیل آن مربوط به عدم شفاف سازی و خروج از مشمولیت ماده 141 لایحه قانون تجارت می‌باشد. در این اطلاعیه آمده:

" به استناد ماده 42 دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران به استحضار می‌رساند، به علت شمول ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت (عدم خروج از شمول ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت طی مهلت مقرر توسط هیئت پذیرش) پذیرش اوراق بهادار ناشر از فهرست اوراق بهادار پذیرفته شده در فرابورس ایران لغو گردید."

اما سهام دی چه زمانی بازگشایی می‌شود؟

حالا که خبری از رفع تعلیق نماد دی نیست، چه خواهد شد؟ شایان ذکر است که معاملات بانک دی تا زمان لغو پذیرش در بازار دوم فرابورس انجام می‌شد. حال با این لغو پذیرش احتمال می‌رود که بانک دی به بازار پایه منتقل شود و باید صبر کرد و دید که این نماد در کدامیک از بازارهای پایه بازگشایی خواهد شد. اما در پاسخ به این سوال که سهام دی چه زمانی بازگشایی می‌شود، باید گفت با وجود تشابه آن با نماد غمارگ، پیش بینی می‌شود بازگشایی نماد مقداری طول بکشد.

حال دغدغه سهامدارانی که منتظر هستند تا نماد دی در بازار پایه عرضه شود، این است که با این سهم چه کنند؟ سهامداران خرد نمی‌دانند که آیا این سهام ارزش نگه داری برای طولانی مدت دارد یا خیر. در واقع آنها می‌خواهند بدانند پس از بازگشایی نماد، سهام خود را نگه دارند یا خیر.

سهامداران خرد پس از بازگشایی سهام دی خود را نگه دارند یا بفروشند؟

در این مرحله سهامداران خرد نمی‌دانند سهام خود را بفروشند یا نگه دارند. اما مبنی بر مجمع بانک دی در تاریخ 10 آبان 1402، یکی از سهامداران نامدار بانک دی موکدا اعلام کرد که ارزش ذاتی و دارایی‌های بانک دی چیزی بیش از قیمت فعلی آن است. بر اساس ارزش گذاری‌های انجام شده، ارزش ذاتی سهام حدود 200 تومان است که می‌تواند امیدبخش سهامداران خردی باشد که منتظر رفع تعلیق نماد دی هستند.

موافقت بانک مرکزی با برنامه تحول بانک مرکزی برای خروج از زیان، واگذاری 100 درصدی نیروگاه دماوند به شرکت‌های زیرمجموعه برای کاهش زیان 90 هزار میلیارد ریالی، تهاتر کوهستان پارک شادی مشهد و برج شایان، افزایش سرمایه 70 هزار میلیاردی، اخذ مجوز برای تاسیس صندوق زمین و ساختمان، وصول نقدی 12 هزار میلیارد ریال از مطالبات قبلی و غیره، همه و همه مواردی هستند که می‌توانند از رفتارهای هیجانی سهامداران پس از رفع تعلیق نماد دی جلوگیری کنند. اما اینکه سهام دی چه زمانی بازگشایی می‌شود هنوز مشخص نیست.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.