معرفی و تحلیل بنیادی سهام نوری

معرفی و تحلیل بنیادی سهام نوری

پتروشیمی نوری اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد آروماتیکی در ایران است و سهام آن با نماد نوری در بورس عرضه می‌شود؛ تحلیل بنیادی نماد نوری را در سهام بین بخوانید.

پتروشیمی نوری یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های مواد آروماتیک است که سهام خود را سال 1398 در بازار بورس عرضه کرد. این شرکت آنچنان شناخته شده بود که در زمان عرضه، رکورد میزان مشارکت را شکست. نماد آن نیز با ارزش بالایی که دارد تا به امروز سود مناسبی را نصیب سهامداران خود کرده است. اما در پاسخ به این سوال که نماد نوری درحال حاضر ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر، باید به بررسی تحلیل بنیادی آن بپردازیم. تحلیل بنیادی نماد نوری به معرفی شرکت، ارزیابی میزان سودآوری، میزان درآمد، دارایی‌ها و غیره می‌پردازد و با بررسی ارزش واقعی سهام، پتانسیل رشد آن را در آینده پیش بینی می‌کند.

پتروشیمی نوری

پتروشیمی نوری اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد آروماتیکی در ایران است که تیرماه 1386 در حاشیه شمالی خلیج فارس تاسیس شد. این شرکت با ظرفیت اسمی 4,458 هزار تن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های آروماتیکی دنیا به شمار می‌رود و سهم 21 درصدی از فروش محصولات شرکت پتروشیمی خلیج فارس را داراست. از دیگر فعالیت‌های این شرکت می‌توان به سرمایه گذاری در احداث و راه اندازی کارخانجات صنعتی، توسعه، واردات، صادرات، بازاریابی، تبدیل مشتقات پتروشیمی به مواد اولیه و غیره اشاره کرد.

مهم‌ترین محصولات اصلی این پتروشیمی شامل تهیه و تولید پارازیلین، ارتوزایلین و بنزن است که در ساخت انواع پلی استرها، الیاف مصنوعی، رزین ، رنگ، بطری‌های یکبار مصرف، تایلونر، انواع شوینده، ترکیبات دارویی، حلال‌های صنعتی و سموم دفع آفات مورد استفاده قرار می‌گیرند. محصولات فرعی این شرکت نیز شامل برش سنگین، آروماتیک سنگین، رافینیت، برش سبک، گاز مایع و پنتان هستند که به عنوان یکی از خوراک‌های واحدهای الفینی و صنایع پالایشگاهی نفت به شمار می‌روند.

سهامداران عمده

به سهامداران بالای یک درصد، سهامدار عمده گفته می‌شود. عمده سهام پتروشیمی نوری متعلق به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است که 68.67 درصد در این شرکت سهام دارد. البته این شرکت در حالت تلفیقی و با زیرمجموعه‌های خود بیش از 70 درصد از سهام نوری را دراختیار دارد.

بعد از آن شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین قرار دارد که 15.30 درصد سهام شرکت را در اختیار دارد. شرکت سرمایه گذاری بازنشستگی کشوری نیز با 5.53 درصد سهم در جایگاه سوم و صندوق بازگردانی خلیج فارس 1.09 درصد سهم در جایگاه چهارم قرار دارد.

دارایی‌های تحت تملک

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در سال مالی منتهی به آذر 1402، مجموع دارایی‌های جاری این پتروشیمی برابر با 614,704 هزار میلیارد ریال، جمع دارایی‌های نامشهود برابر با 110,2 میلیارد ریال، خالص دارایی‌های ثابت برابر با 41,34 هزار میلیارد ریال و جمع کل دارایی‌ها برابر با 701,18 هزار میلیارد ریال است.

همچنین، بر اساس لیست دارایی‌های زمین و ملک این شرکت که در سایت کدال منتشر شده، ارزش زمین‌های این شرکت برابر با 965 هزار میلیون ریال و ارزش ساختمان‌های آن برابر با 936 هزار میلیون ریال است. این دارایی‌ها بیانگر ارزش واقعی سهام هستند و اگر ارزش واقعی سهام از قیمت فعلی آن بالاتر باشد، می‌توان پیشبینی کرد که سهام در آینده با رشد همراه خواهد بود.

میزان سودآوری سهام از زمان عرضه اولیه تا به امروز

شرکت پتروشیمی نوری در سال 1398 معادل 10 درصد از سهام خود را با عنوان نماد نوری با قیمت اولیه 31250 ریال عرضه کرد. این نماد به دلیل اهمیت بالایی که در بین سهامداران داشت، در زمان عرضه اولیه رکورد میزان مشارکت را شکست و بیش از 562 هزار کد معاملاتی آن را خریداری کردند.

قیمت فعلی نماد نوری در آذر 1402 برابر با 149,920 ریال با 7 درصد بازدهی ماهانه و 71 درصد بازدهی سالانه است. قیمت این سهام آذرماه سال گذشته 95,297 ریال بوده که از همان زمان روند صعودی خود را تا به امروز ادامه داده است.

پتانسیل رشد

جهت بررسی پتانسیل رشد نماد نوری در ادامه به ارزیابی درآمد حاصل از فروش، هزینه‌های شرکت، صورت سود و زیان، سود مجمع، میزان افزایش سرمایه و نسبت‌های مالی نماد می‌پردازیم.

درآمد حاصل از فروش

درآمد عملیاتی حاصل از فروش محصولات این شرکت در سه ماهه ابتدایی سال 1402 برابر با 21,795 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 5 درصد کاهش داشته است. این کاهش به دلیل کاهش نرخ فروش محصولات بوده و پیش بینی می‌شود درآمد حاصل از فروش شرکت تا پایان سال 1402 به بیش از 158 هزار میلیارد تومان برسد.

هزینه‌های شرکت

میعانات گازی و بنزین پروپلیز به عنوان اصلی‌ترین خوراک‌های این پتروشیمی محصوب می‌شوند. مجموع هزینه‌های صرف شده برای تهیه این مواد اولیه در سه ماه ابتدایی 1402 برابر با 20 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. هزینه‌های دیگر نیز که شامل حقوق، مزایا، تامین سوخت و استهلاک ماشین آلات می‌شود، در 3 ماهه منتهی به خرداد 1402 مبلغ 873 میلیارد تومان از هزینه‌های شرکت را در برمی‌گیرد.

صورت سود و زیان

عملکرد نیم سال ابتدایی شرکت پتروشیمی نوری در سال 1402 نشان دهنده افزایش 16 درصدی درآمدهای عملیاتی، افزایش 52 درصدی سود ناخالص و افزایش 31 درصدی سود عملیاتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. درآمدهای عملیاتی این شرکت در سه ماهه ابتدایی سال 1402 برابر با 21,795 میلیارد تومان و سود خالص برابر با 3,040 میلیارد تومان محاسبه شده است.

سود مجمع

آخرین مجمع مربوط به سال مالی 1401 این شرکت در تاریخ تیر ماه 1402 برگزار شد. براین اساس، سود خالص نماد نوری به ازای هر سهم 13,143 ریال بوده که 13,200 ریال از آن به عنوان سود نقدی تصویب شد. بنابراین 100.4 درصد از سود شرکت میان سهامداران خرد حقیقی و حقوقی تقسیم گردید.

افزایش سرمایه

آخرین افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی نوری مربوط سال 1399 می‌باشد که 200 درصد از محل سود انباشته به سرمایه این شرکت افزوده شده است. همچنین در کنفرانس 18 آذر 1402 خبرهایی در خصوص افزایش سرمایه و انعقاد قرارداد خرید پروژه 300 هزار تنی pvc اروند ارائه شد. این اخبار منتشرشده درمورد افزایش سرمایه می‌تواند باعث افزایش قیمت سهام در آینده نزدیک شود.

نسبت‌های مالی

بر اساس تحلیل بنیادی نماد نوری می‌توان گفت که EPS سهام بسیار بالا بوده و در آذرماه 1402 برابر با 14978 است. P/E سهام نیز برابر با 10.04 بوده و این درحالیست که P/E گروه 7.17 است. نسبت P/S سهام نیز برابر با 1.18 است.

آیا نماد نوری ارزش سرمایه گذاری دارد؟

پتروشیمی نوری یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده مواد آروماتیک است که سهام خود را در سال 1398 با نام نماد نوری در بازار بورس عرضه کرد. اما برای پاسخ به این سوال که نماد ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر، باید ابتدا به تحلیل بنیادی نماد نوری بپردازیم. این تحلیل با بررسی میزان درآمد، دارایی‌ها، فعالیت ها، محصولات شرکت و جایگاه آن در صنعت جهانی به ما ارزش واقعی هر سهم را نشان می‌دهد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.