جزئیات اختصاص سهام به نوزادان متولد 1402

جزئیات اختصاص سهام به نوزادان متولد 1402

طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، دولت مکلف است به نوزادان متولد 1400 تا 1402، سهام اختصاص دهد. سهام هدیه به نوزادان در قالب واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس ETF ارائه می‌شود. گفتنی است مبلغ ریالی این سهام در هر سال و با توجه به نرخ تورم تغییر خواهد کرد؛ به گونه‌ای که مبلغ اعلام شده برای نوزادان متولد 1400 برابر با 1 میلیون تومان و برای نوزادان متولد 1401 معادل 1 میلیون و 500 هزار تومان بوده است. در ادامه به بررسی نحوه دریافت این سهام برای نوزادان متولد سال 1402 می‌پردازیم.

سهام هدیه به نوزادان

در مهر ماه سال 1400 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در آبان ماه همان سال برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ گردید. طبق این قانون دولت مکلف است به متولدین جدید تا سقف تعیین شده، سهام صندوق‌های قابل معامله در بورس اختصاص دهد. این مبلغ برای نوزادان متولد 1400 برابر با 1 میلیون تومان، برای نوزادان متولد 1401 برابر با 1 میلیون و 500 هزار تومان و برای نوزادان متولد 1402 برابر با 2 میلیون تومان است.

وزارت امور اقتصادی و دارایی متولی اجرای ماده 11 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است. سهام اختصاص یافته تا 23 سالگی نوزادان بلوکه مانده و سود آن به حساب نوزاد اضافه می‌شود و در نهایت در 24 سالگی افراد می‌توانند با برداشت سود سهام، سرمایه‌ای برای زندگی یا اشتغال خود تامین کنند و یا با این سرمایه در بازار بورس فعالیت نمایند. اگرچه این قانون باید از نیمه دوم 1400 آغاز می‌شد، اما اعتبارات لازم صورت نگرفته بود و این کار از سال 1401 شروع شد.

سهام متولدین 1402 چه شد؟

سید احسان خاندوزی در پاسخ به این سوال که آیا این سهام برای متولدین 1402 در بودجه سال آینده نیز آورده شده است؛ گفت: در بودجه 1402 هنوز این برنامه لحاظ نشده است، اما در خصوص متولدین 1401 مشخصات 300 هزار نفر از 500 هزار نفر، مورد تایید دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است. همچنین وی افزود: آخرین جزئیات و فرآیند به والدین اعلام خواهد شد و سازمان بورس فرآیند تخصیص سهام را انجام خواهد داد.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد که این موضوع یک قانون دائمی است و قرار بود از نیمه دوم 1400 شروع شود. اما در این سال اعتبارات و تمهیدات لازم صورت نگرفته بود و تخصیص سهام از سال 1401 آغاز گردید. خاندوزی بیان داشت که حتی اگر این برنامه در بودجه 1402 لحاظ نشود، با سازمان برنامه و بودجه مذاکره می‌کنیم تا سهام هدیه به نوزادان سال 1402 نیز داده شود.

نحوه دریافت سهام نوزادان

والدین نوزادان باید از طریق ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبت نام و برای فرزندان خود کد سجام دریافت کنند. این خدمات به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود.

  • مراجعه به سایت ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir
  • ورود به بخش طرح تشویق فرزندآوری و جوانی جمعیت
  • واردکردن شماره تلفن همراه والدین
  • انتخاب نام فرزند و تاریخ تولد
  • پرکردن فرم اطلاعات
  • انتخاب بانک و سه صندوق سهام
  • ثبت نهایی

مراحل تکمیلی پس از دریافت کد سجام صورت می‌گیرد.

نحوه دریافت کد سجام

برای دریافت کد سجام باید در دست داشتن مدارک زیر به دفتر پیشخوان دولت مراجعه نمایید.

  • کپی و اصل شناسنامه نوزاد
  • کارت ملی سرپرست نوزاد
  • کپی مدارک هویتی نوزاد
  • تکمیل فرم نشانی سرپرست
  • اطلاعات حساب بانکی نوزاد

حساب بانکی برای نوزادان

طبق اعلام بانک مرکزی برای کودکان زیر 7 سال حساب بانکی افتتاح نمی‌شود. جهت رفع این مشکل حساب بانکی به نام ولی نوزاد افتتاح می‌شود. بانک ملی به عنوان بانک عامل تعیین شده است.

لیست صندوق‌های سرمایه گذاری برای نوزادان

در سامانه خدمات دولت هوشمند 35 صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در اختیار والدین قرار گرفته است. والدین می‌توانند از میان آن‌ها 3 صندوق را انتخاب نمایند. امکان فروش صندوق‌ها تا قبل از 24 سالگی وجود ندارد، اما والدین می‌توانند صندوق را تغییر دهند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


javad

فرزند من متولد اسفند ۱۴۰۲ هستش الان سهام تعلق میگیره ؟

3 روز قبل

نویان

سهام نوزاد

5 روز قبل

محمود

باسلام همه روتشویق کردیدبه فرزندآوری بعدهنوزمیخواهیدبرای نوزادان متولد۱۴۰۲بودجه حالابزارید

26 روز قبل

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.