بررسی عملکرد نمادهای پالایشی؛ کدام سهم سودآوری بیشتری داشته؟

بررسی عملکرد نمادهای پالایشی؛ کدام سهم سودآوری بیشتری داشته؟

نمادهای صنعت نفت و گاز بیش از 6 درصد از ارزش بازار سرمایه کشور را در اختیار داشته و تاثیر زیادی بر روی کل شاخص بورس دارند، در این مقاله به بررسی نمادهای پالایشی در چند وقت اخیر پرداخته‌ایم.

صنعت نفت و گاز به عنوان صنایع مادر برای کشور محسوب می‌شوند و هرگونه تحول بر این صنعت روی دیگر صنایع نیز تاثیر می‌گذارد. نمادهای این بخش صنعتی بیش از 6 درصد از ارزش بازار سرمایه کشور را در اختیار دارند و تاثیر آن بر روی کل شاخص بورس انکار ناپذیر است. تحلیل‌های انجام شده بر روی نمادهای این گروه نشان می‌دهد که بیشتر این شرکت‌ها نسبت به سال گذشته درآمد خود را افزایش داده‌اند و روند سودآوری را در پیش گرفته‌اند، اما کدام یک از این نمادها سودآوری بیشتری داشته است؟

6 پالایشگاه اصلی نفت کشور شامل پالایش نفت اصفهان (با نماد شپنا)، پالایش نفت بندرعباس (با نماد شبندر)، پالایش نفت تبریز (با نماد شبریز)، پالایش نفت تهران (شتران)، پالایش نفت شیراز (با نماد شراز) و پالایش نفت لاوان (با نماد شاوان) هستند که از بین آنها دو نماد پالایشی "شاوان" و "شراز" در بازار دوم فرابورس معامله می‌شوند و مابقی بورسی هستند. کدام یک از آنها سودآوری بیشتری داشتند؟

شتران با سود 606 ریالی

شتران یکی از شرکت‌های فعال در صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای است که با هدف تامین فراورده‌های نتی مناطق مرکزی، شمال و شمال شرق کشور تاسیس شده است. فرآورده‌های اصلی این شرکت شامل گاز مایع، بنزین، نفت کوره، نفت سفید و سوخت‌های‌های سنگین و سبک هستند که جهت توزیع به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تحویل داده می‌شوند. این شرکت با پالایش روزانه 250 هزار بشکه نفت خام در روز 13 درصد از نفت خام کشور را پالایش می‌کند.

شرکت پالایش نفت تهران در 9 ماهه ابتدایی سال 1402 سود خالص 17 هزار میلیاردی محقق نموده که این مقدار در دوره مشابه سال قبل 23 هزار میلیارد تومان بوده است. بنابراین در برآورده‌های انجام شده کاهش 27 درصدی در سود خالص شرکت نسبت به سال گذشته مشاهده می‌شود. درآمد عملیاتی 9 ماهه شرکت نیز با کاهش 12 درصدی همراه بوده است که با رشد 8 درصدی بهای تمام شده و درآمد 1,000 میلیارد تومانی، سود عملیاتی با 40 درصد کاهش به 13 هزار میلیارد تومان رسیده است. این شرکت 6,600 میلیارد تومان درآمد غیرعملیاتی داشته و هزینه‌های آن با رشد 195 درصدی همراه بوده است. شتران به ازای هر سهم 606 ریال سود شناسایی کرده است.

شپنا با سود 1,493 ریالی

شرکت پالایش نفت اصفهان یکی دیگر از شرکت‌های بورسی فعال در زمینه تولیدات فرآورده‌های نفتی است که با ظرفیت 345 بشکه در روز حدود 16 درصد از نیاز کشور را تامین می‌کند. از تولیدات شرکت پالایش نفت اصفهان می‌توان به بنزین، نفت سفید، نفت کوره، نفت گاز، گاز مایع، روغن خام، حالا‌های ویژه، گوگرد، انواع سوخت هواپیما و سایر فرآورده‌های نفتی اشاره کرد.

شپنا در 9 ماهه ابتدایی سال 1402 معادل 34 هزار میلیارد تومان سود خالص داشته است. با توجه به اینکه سود خالص این شرکت در دوره مشابه سال گذشته 26 هزار تومان بوده، می‌توان گفت سود خالص آن 29 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. درآمد عملیاتی شرکت نیز در این دور زمانی 15 درصد رشد داشته و با رشد 14 درصدی بهای تمام شده، سود عملیاتی آن با 27 درصد رشد به 39 میلیارد تومان رسیده است. همچنین در این مدت، شپنا از محل سایر درآمدهای عملیاتی 5,200 میلیارد تومان درامد داشته است. این نماد به ازای هر سهم 1,493 ریال سود شناسایی کرده است.

شراز

شرکت پالایش نفت شیراز با نماد شراز یکی دیگر از پالایشگاه‌های تولیدکننده فرآورده‌های نفتی است که جهت پالایش نفت خام مناطق مرکزی و جنوبی کشور تاسیس شده است. در حال حاضر این شرکت جزو زیرمجموعه‌های گروه گسترس نفت و گاز پارسیان است که با تولید 60 هزار بشکه در روز 3.3 درصد از نیاز فرآورده‌های نفتی کشور را تامین می‌کند. از جمله محصولات این شرکت می‌توان به بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، گاز مایع، سوخن سنگین و سبک، انواع حلال، گوگرد و دیگر فرآورده‌ها اشاره کرد.

بررسی نمادهای پالایشی نشان می‌دهد، شراز در 9 ماهه منتهی به آذر 1402 سود خالص معادل 2,176 میلیارد تومان محقق نموده است. البته سود خالص این شرکت در 9 ماهه ابتدایی سال 1401 برابر با 3,108 میلیارد تومان بوده است. بعلاوه، درآمدهای عملیاتی شرکت در این دوره زمانی به 4 هزار میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه به مدت مشابه سال قبل با افزایش 14 درصدی همراه بوده است. سود ناخالص این شرکت 2,905 میلیارد تومان برآورد شده است.

شبندر با سود 1,956 ریالی

نماد شبندر متعلق به پالایشگاه نفت بندرعباس است که با پالایش 350 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی در روز، 16 درصد از نیاز سوخت کشور را تامین می‌کند. از فرآورده‌های تولیدی این شرکت می‌توان به بنزین، نفت گاز، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع و سوخت جت اشاره کرد. این شرکت در بین 10 شرکت پالایشی فعال در کشور در رده چهارم قرار گرفته است.         

شبندر در 9 ماهه ابتدایی سال 1402 سود خالصی معادل 26.2 هزار میلیارد تومان داشته که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل با 1 میلیارد تومان افزایش همراه بوده است. به عبارت دیگر سود خالص این شرکت با افزایش 4 درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است. درآمد عملیاتی شرکت نیز در این دوره 9 ماهه با افزایش 7 درصدی همراه بوده که با رشد 6 درصدی بهای تمام شده و رشد 5 درصدی سود عملیاتی به 32 هزار میلیارد تومان رسیده است. شبندر به ازای هر سهم 1,956 ریال سود محقق کرده است.

شبریز با سود 2,406 ریالی

شرکت پالایش نفت تبریز با نماد شبریز یکی دیگر از شرکت‌های بورسی فعال در صنعت تولید فرآورده‌های نفتی است که با ظرفیت 80 هزار بشکه در روز توانسته 6.5 درصد از نیاز کشور از کل فراورده‌های نفت خام را تامین کند. انجام فعالیت‌های پالایش نفت خام و ساخت فرآورده‌هایی چون بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره و سایر مشتقات از فعالیت‌های این پالایشگاه است.

شبریز در 9 ماه ابتدایی سال 1492 4,809 میلیارد تومان سود خالص داشته است و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته که سود خالص آن 6,061 میلیارد تومان بوده، با 21 درصد کاهش سود خالص مواجه بوده است. درآمد عملیاتی این شرکت در همین دوره، 7 درصد کاهش داشته و با رشد 6 درصدی بهای تمام شده سود عملیاتی آن با 16 درصد کاهش به 6,797 میلیارد تومان رسیده است. شبریز به ازای هر سهم 2,406 ریال سود محقق کرده است.

شاوان با سود 2,406 ریالی

بررسی نمادهای پالایشی نشان می‌دهد، یکی از برترین نمادهای این صنعت از نظر میزان سودآوری، پالایشگاه لاوان با نماد شاوان است. این پالایشگاه با ظرفیت 56 هزار بشکه حدود 3 درصد از نیاز کشور را به فراورده‌هایی چون گاز مایع، بنزین موتور، سوخت جت، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره را تامین می‌کند.

شاوان در 9 ماهه ابتدایی سال 1402 سود خالصی معادل 1,924 میلیاد تومان محقق نموده است و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که سود خالصی معادل با 3,482 میلیارد تومان داشته، با افزایش 45 درصدی در سود خالص همراه بوده است. درآمد عملیاتی این شرکت نیز در همین دوره 5 درصد کاهش داشته و با عدم رشد بهای تمام شده، سود عملیاتی آن با 58 درصد کاهش به 1,820 میلیارد تومان رسیده است. درآمد عملیاتی شرکت نیز به 600 میلیارد تومان رسیده است. شاوان در این مدت به ازای هر سهم 2,406 ریال سود محقق کرده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.