معرفی کامل نماد ثاخت و تحلیل بنیادی آن

معرفی کامل نماد ثاخت و تحلیل بنیادی آن

نماد ساخت به شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان تعلق دارد و از شرکت‌های بزرگ در زمینه ساختمان‌سازی کشور محسوب می‌شود، تحلیل بنیادی نماد ثاخت را اینجا بخوانید.

شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان یکی از شرکت‌های بزرگ در زمینه ساختمان‌سازی کشور محسوب می‌شود که علاوه بر انجام پروژه‌های انبوه‌سازی، به سرمایه‌گذاری و احداث انواع کارخانجات و دیگر فعالیت‌ها در این زمینه می‌پردازد. این شرکت در سال 1364 تاسیس و در سال 1386 در بازار بورس عرضه شد. سهام آن در این سال‌ها چندین بار افزایش سرمایه داشته و گاهی روند سودآوری مناسبی برای سهام‌داران خود داشته است. اما اگر بخواهیم بدانیم که آیا این نماد ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، باید به بررسی تحلیل بنیادی نماد ثاخت بپردازیم. در این تحلیل زمینه فعالیت شرکت و ارزش واقعی سهام آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر ارزش سهام از قیمت واقعی آن پایین‌تر باشد، سهام پتانسیل رشد بالایی در آینده خواهد داشت.

شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان

شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان یکی از شرکت های انبوه سازی به نام در کشور است که فعالیت خود را از سال 1364 آغاز کرد و هم اکنون به عنوان هلدینگ تخصصی بخش ساختمان و مسکن شرکت سرمایه‌گذاری غدیر فعالیت دارد. این شرکت در پروژه‌های متنوعی به صورت مستقیم و یا از طریق شرکت های تابعه‌ای چون شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه و یا شرکت آ.س.پ به عنوان توسعه‌دهنده کلان شرکت می‌کند.

فعالیت این شرکت درحال حاضر در زمینه خرید و فروش ملک به منظور احداث ساختمان، مجتمع‌های ساختمانی، شهرک، کارخانجات، احداث و اجاره کارخانجات تولید مصالح ساختمانی، مشارکت و سرمایه‌گذاری، خرید و فروش و اجاره ابزارآلات ساختمانی و راهسازی و مصالح ساختمانی در خارج و داخل کشور و همچنین تاسیس شرکت‌های جدید با حضور اشخاص حقیقی و حقوقی، پذیره نویسی و خرید و فروش سهام، انجام معاملات مربوط به سهام و سایر اوراق بهادار داخلی و خارجی و سایر امور می‌باشد.

سهامداران عمده

یکی از مهم‌ترین مولفه هایی که در تحلیل بنیادی نماد ثاخت می‌توان مورد بررسی قرار داد، وضعیت سهامداران عمده شرکت است. درحال حاضر، شرکت سرمایه‌گذاری زرین پرشیا با دراختیار داشتن 8.69 میلیارد سهم معادل 28.32 درصد یکی از بزرگ‌ترین سهامداران شرکت ثاخت است. بعد از آن شرکت سرمایه‌گذاری غدیر قرار دارد که 15.23 درصد از سهام شرکت را از آن خود کرده است. همچنین 11.88 درصد از سهام ثاخت متعلق به شرکت صنعتی و بازرگانی غدیر است.

از دیگر سهامداران این شرکت می توان به شرکت خطرپذیران نوین و آفرینش با 2.10 درصد سهم، شرکت آفتاب ریحانه نشان با 2 درصد سهم، بیمه کوثر با 1.76 درصد سهم و شرکت سرمایه گستر هرمس با 1.03 درصد سهم اشاره کرد. در ادامه به بررسی دارایی های تحت تملک و میزان سودآوری شرکت می‌پردازیم.

دارایی‌های تحت تملک

ارزش دارایی‌های تحت تملک شرکت بین‌المللی توسعه ساخت می تواند تاثیر زیادی بر میزان ارزش نماد و سهام شرکت بگذارد. براساس بررسی‌های انجام شده در سال 1399، کل دارایی‌های ثابت نماد ثاخت به ارزش 13 میلیارد تومان و ارزش دفتری 9 میلیارد تومان است. دو دارایی عمده در ایت لیست شامل یک قطعه زمین به ارزش 4.8 میلیارد تومان و یک ساختمان اداری در 12 طبقه و 20 واحد و متراژ 2450 متر عیان می‌باشد. سرمایه‌گذاری‌های شرکت به ارزش 596 میلیارد تومان نیز شامل پرتفوی بورسی و غیربورسی می‌شود.

در پرتفوی بورسی شرکت نام شرکت آ.س.پ با مالکیت 40.7 درصد و شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه با مالکیت 29.6 درصد به چشم می‌خورد. پرتفوی غیربورسی شرکت نیز شامل مالکیت 100 درصدی شرکت‌های تیساکیش، شرکت مهندسی و ساخت پارس سازه، شرکت سرپناه فارس، شرکت افق سازه پایا آدخ، شرکت پیمان غدیر، مالکیت 70 درصدی شرکت Divital Auto Invest، مالکیت 35 درصدی شرکت عمران قشم، مالکیت 33 درصدی شرکت طرح و توسعه آریا عمران پارس و مالکیت 22 درصدی شرکت پدیدآوران اطلس پارس هستند.

میزان سودآوری نماد ثاخت از زمان عرضه اولیه تا به امروز

شرکت بین‌المللی توسعه ساخت سهام خود را در سال 1386 با نام نماد ثاخت و قیمت اولیه 6,000 ریال عرضه کرد. بعد از افت و خیز زیاد قیمتی در چند سال اخیر، قیمت فعلی سهام درحال‌حاضر برابر با 5,790 ریال با بازدهی 25 درصد یک ماهه و 105 درصد یک ساله است. این سهام در شهریور ماه سال جاری 3,681 ریال بوده که از آن زمان تا به امروز روند صعودی خود را ادامه داده است.

درواقع سودآوری این سهام در تحلیل بنیادی نماد ثاخت به میزان سوددهی شرکت و عرضه و تقاضای سهام در بورس بستگی دارد. هرچه شرکت سودخالص بالاتر و تقاضای بالاتری داشته باشد، ارزش بالاتری نیز پیدا می‌کند.

پتانسیل رشد نماد ثاخت

سود و زیان

تحلیل انجام شده بر روی روند سود و زیان شرکت بین‌المللی توسعه ساخت  در 9 ماهه منتهی به 31 خرداد 1402 حدود 45 میلیارد تومان بوده که با کسر حدود 2 میلیارد تومان بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی دوره مالی مذکور، 43 میلیارد تومان سود ناخالص باقی مانده است. این درحالیست که در مدت مشابه سال قبل، درآمد شرکت 86 میلیون تومان و بهای تمام شده درحدود 9 میلیون تومان بوده است.

سود نقدی نماد ثاخت

یکی دیگر از مولفه‌های مهم در تحلیل بنیادی نماد ثاخت، بررسی سود نقدی آن می‌باشد. در آخرین مجمع عمومی سالانه منتهی به 31 شهریور 1401، در تاریخ 28 دی 1402 برگزار شد، هیچ سودی برای پرداخت به سهامداران درنظر گرفته نشده است. در این مجمع تصویب شد که تنها مطالبات سنواتی سهامداران پرداخت شود.

افزایش سرمایه

شرکت بین المللی توسعه ساختمان در سال 1364 با سرمایه 300 میلیون ریالی به ثبت رسید و درحال حاضر شرکت سرمایه خود را از طریق افزایش سرمایه از محل آورده نقدی به 9 هزار میلیارد ریال رسانده است. این شرکت در سال 1399 افزایش سرمایه ای به میزان 3,000,000 میلیون ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی داشته است.

نسبت‌های مالی

EPS نماد ثاخت در بهمن 1402 برابر با 79 و نسبت P/E آن برابر با 72.78 است. این درحالیست که P/E گروه برابر با 14.88 است و احتمال کاهش این نسبت‌ها در آینده وجود دارد، چراکه معمولا P/E نماد تمایل دارد تا به میانگین گروه نزدیک شود.

آیا نماد ثاخت ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان با نماد ثاخت یکی از شرکت‌های فعال در زمینه انبوه سازی است که فعالیت‌هایی در زمینه احداث کارخانجات و سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام می‌دهد. این شرکت در سال 1364 تاسیس و در سال 1386 در بورس عرضه شد. اما اگر بخواهیم بدانیم که این نماد ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر، باید به بررسی تحلیل بنیادی نماد ثاخت بپردازیم. این تحلیل به ما می‌گوید که شرکت در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند، سهامداران آن چه شرکت‌هایی هستند، دارایی های بورسی و غیربورسی آن چه هستند و نماد چه میزان سودآوری و پتانسیل رشد در آینده دارد. بنابراین توصیه می‌شود افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این نماد را دارند، قبل از هرچیزی به مطالعه تحلیل بنیادی آن بپردازند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.