معرفی کامل نماد ونفت و تحلیل بنیادی آن

معرفی کامل نماد ونفت و تحلیل بنیادی آن

نماد ونفت سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت یکی از شرکت‌های فعال در زمینه پروژه های نفت و گاز است؛ تحلیل بنیادی نماد ونفت را اینجا بخوانید.

سرمایه‌گذاری صنعت نفت یکی از شرکت‌های فعال در زمینه پروژه های نفت و گاز به منظور اکتشاف، استخراج و پالایش نفت خام و گاز است که در سال 1375 تاسیس شده است. این شرکت در سال 1382 سهام خود را در بازار بورس با نماد ونفت عرضه کرد و از همان ابتدا نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جذب کرد. اما در پاسخ به این سوال که این نماد ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر باید به بررسی تحلیل بنیادی نماد ونفت بپردازیم. چراکه سهامی پتانسیل رشد در آینده را دارند که ارزش ذاتی آن از قیمت فعلی بالاتر باشد، اما با توجه به قیمت‌گذاری‌های دستوری دولت، آیا می‌توان گفت که این دولت در وضعیت سوددهی قرار دارد یا خیر. برای بررسی این موارد قبل از سرمایه‌گذاری در سهام باید به مطالعه تحلیل بنیادی آن پرداخت.

شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت

شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت یکی از هلدینگ‌های فعال در زمینه پروژه‌های نفتی است که در سال 1375 تاسیس شد. از فعالیت‌های اصلی آن می‌توان به شرکت در پروژه‌های نفت و گاز، استخراج و پالایش نفت خام، گاز و دیگر فرآورده‌های آن، تامین تجهیزات مورد نیاز در صنعت نفت و گاز، ذخیره‌سازی و انتقال آن‌ها اشاره کرد. در کنار این موارد، شرکت ونفت در تهیه و تولید انواع محصولات شیمیایی و پتروشیمی و فرآورده‌های فرعی آن که از مشتقات نفتی، هیدروکربن‌ها، گازهای طبیعی و دیگر مواد خام به دست می‌آید، شرکت دارد.

از دیگر فعالیت‌های شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت می توان به اجرای طرح‌های تاسیساتی و زیربنایی مرتبط با استخراج، اکتشاف، پالایش، انتقال و ذخیره سازی نفت خام، مشتقات نفت و گاز اشاره کرد. این شرکت در سال 1382 سهام خود را با نام نماد ونفت در بازار بورس عرضه کرد و به عنوان یکی از شرکت‌های نفتی مورد معامله قرار گرفت.

سهام‌داران عمده نماد ونفت

به طور کلی به سهام‌داران بالای یک درصد، سهام‌دار عمده گفته می‌شود. از جمله مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سهامداران نماد نفت می‌توان به شرکت سرمایه‌گذاری اهداف اشاره کرد که 48.15 درصد از سهام این شرکت را از آن خود کرده است. شرکت سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن نیز 3.02 درصد در این شرکت سهم دارد. 2.68 درصد از سهام شرکت نیز در اختیار شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان قرار دارد.

صندوق بازنشستگی نفت نیز به همراه زیرمجموعه های خود به صورت تلفیقی بیش از 50 درصد از سهام شرکت را از آن خود کرده است. بانک مسکن و گروه خدمات بازار سرمایه مفید نیز با سهم 3.02 و 1.89 درصد به صورت تلفیقی در این شرکت سهم دارند. در ادامه به بررسی دارایی‌های تحت تملک ونفت می‌پردازیم، چراکه این دارایی‌ها میزان ارزش ذاتی شرکت را مشخص می‌کنند.

دارایی‌های تحت تملک

دارایی‌های ونفت به دو بخش پرتفوی بورسی و غیربورسی تقسیم می‌شود. میزان سرمایه‌گذاری این شرکت در بورس بسیار ناچیز بوده و در حدود 172 میلیارد تومان است. ونفت حدود 84 میلیون سهم در شرکت ملی صنایع مس ایران، 91 میلیون سهم در بانک ملت، 110 میلیون سهم در گروه بهمن، 16 میلیون سهم در تولید برق عسلویه مینا و 26 میلیون سهم در فولاد مبارکه اصفهان دارد.

در بخش پرتفوی غیربورسی ونفت، شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم قرار دارد که به تنهایی 2 هزار و 800 میلیارد تومان از ارزش مازاد این شرکت را در اختیار دارد. همچنین 96 درصد از شرکت سوخت رسانی و خدمات فرودگاهی اوج، 99 درصد از سهام کنترل گاز اکباتان، 34 درصد از پیشگامان توسعه مایع سازی گاز پارس و 100 درصد از شرکت بازرگانی نیک نفت را در اختیار دارد.

میزان سودآوری نماد ونفت از زمان عرضه اولیه تا امروز

شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت نماد خود را با نام ونفت در سال 1384 با قیمت اولیه 1,452 ریال عرضه کرد. قیمت فعلی این نماد در حال حاضر یعنی اسفند 1402 برابر با 4,590 ریال است. قیمت این نماد در اردیبهشت امسال معادل 7,030 بوده که بعد از آن روند کاهشی داشته است.

میزان سود عملیاتی این شرکت در یک سال اخیر با کاهش همراه بوده و به همین دلیل سوددهی نماد آن نیز کاهش یافته است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که روند سوددهی یک نماد به سود خالص و عملیاتی شرکت بستگی دارد.

پتانسیل رشد نماد ونفت

سود خالص

سود خالص ونفت در سال 1400 برابر با 85 هزار میلیون ریال بوده که در سال 1401 به 80 هزار میلیون ریال رسید. همچنین حاشیه سود خالص شرکت در 9 ماهه ابتدایی 1401 برابر با 143 ریال بوده که نسبت به سال 1400 با کاهش همراه بوده است. سود عملیاتی ونفت در سال 1400 برابر با 611،982 میلیون ریال برآورد شده است.

میزان فروش

بر اساس برآوردهای انجام شده در 9 ماهه ابتدایی سال 1400 میزان فروش محصولات این شرکت که شامل انواع فرآورده‌های نفتی چون بنزین، سوخت جت، نفت جت، سوخت گاروئیل، روغن گرمایشی، مواد اولیه پتروشیمی، موم، روغن‌های روان‌کننده و آسفالت است برابر با 736,798 ریال بوده که نسبت به سال قبل افزایش داشته است. البته پیش بینی می‌شود این میزان در سال 1403 با افزایش همراه باشد.

سود مجمع

شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت در سال مالی 1400 برای هر سهم 537 ریال سود محقق کرد و در مجمع عمومی عادی سالیانه تاریخ 21 تیر 1401 سود نقدی به میزان 500 ریال تصویب شد. این سود در چند مرحله تا آخر سال 1401 به حساب سهامداران حقیقی و حقوقی واریز گردید.

میزان افزایش سرمایه

مجمع عمومی فوق‌العاده که در بهمن 1400 برگزار شد، افزایش سرمایه از 1،650 میلیارد ریال به مبلغ 5 هزار میلیارد ریال مورد تصویب قرار گرفت. این میزان افزایش سرمایه از محل سود انباشته شرکت بوده است. این افزایش سرمایه در میزان فروش سهام شرکت در آن سال نقش مهمی ایفا کرد.

نسبت‌های مالی

یکی دیگر از عواملی که در تحلیل بنیادی نماد ونفت مورد بررسی قرار می‌گیرد، نسبت‌های مالی آن است. EPS نماد ونفت بر اساس سود و زیان 12 ماه اخیر برابر با 746 و نسبت P/E آن برابر با 6.20 است. این درحالیست که نسبت P/E گروه 4.14 است و به دلیل کم‌تر بودن میانگین گروه، احتمال کاهش در P/E نماد ونفت وجود دارد.

آیا نماد ونفت ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تولید و فروش محصولات نفتی است که سهام خود را در سال 1382 با نام نماد ونفت در بورس عرضه کرد. این شرکت در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای فعالیت می‌کند و در بورس معامله می‌شود. در تحلیل بنیادی مواردی چون موضوع فعالیت شرکت، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد شرکت مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود تا قبل از سرمایه‌گذاری در این نماد به مطالعه تحلیل بنیادی آن بپردازند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.