آیا سهام وبانک در سال ۱۴۰۳ ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

آیا سهام وبانک در سال ۱۴۰۳ ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

سهام وبانک به شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به عنوان یکی از شرکت‌های چندرشته‌ای تعلق دارد؛ تحلیل بنیادی نماد وبانک را در سهام بین بخوانید.

شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی یکی از شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی فعال در بازار سرمایه است که سهام خود را با نام وبانک در بورس عرضه کرده است. موضوع اصلی فعالیت این شرکت سرمایه‌گذاری در سهام، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها، سهم‌الشرکه و یا سایر اوراق بهادار دارای حق رای، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های با فعالیت‌های تهیه زمین، استخراج و بهره‌برداری از معادن سنگ آهن است. این نماد از همان ابتدای عرضه به دلیل زیرمجموعه‌های شناخته‌شده و پرسودی که دارد، نظر بسیاری از سهامداران را به خود جلب کرد. درواقع، یک سهام زمانی ارزشمند است که سوددهی بالایی داشته باشد و ارزش ذاتی آن از قیمت فعلی بالاتر برود. این اطلاعات در قالب تحلیل بنیادی نماد به ما عرضه می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری در این سهام باید به مطالعه تحلیل بنیادی نماد وبانک بپردازیم.

شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی

شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی یکی از شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی فعال در حوزه بورس است که از سال 1370 با نام شرکت سرمایه‎‌گذاری بانک ملی تاسیس شد. این شرکت در سال 1389 نام خود را از سرمایه‌گذاری بانک ملی به سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی تغییر داد و درحال حاضر در حوزه های محصولات شیمیایی، محصولات غذایی و آشامیدنی، سیمان و غیره فعالیت و سرمایه‌‎گذاری می‌کند.

گروه توسعه ملی به میزان 29 درصد در صنعت محصولات شیمیایی، 17 درصد در صنعت محصولات غذایی و آشامیدنی، 16 درصد در صنعت ماشین آلات و دستگاه‌های برقی و 12 درصد در صنعت سیمان سرمایه‌گذاری کرده است. سرمایه‌گذاری و مالکیت بیش از 50 درصد از سهام شرکت پتروشیمی شازند که دارای متنوع‌ترین سبد محصولات پلیمری و شیمیایی در ایران است، یکی از مهم‌ترین تصمیمات این شرکت محسوب می‌شود.

سهامداران عمده وبانک

از جمله مهم‌ترین سهامداران این شرکت، بانک ملی است که بیش از 63 درصد از سهام شرکت را دراختیار دارد. صندوق بازنشستگی بانک‌ها نیز در ردیف دوم قرار دارد و 10.23 درصد در این شرکت سهم دارد. از دیگر سهامداران بالای یک درصد وبانک می‌توان به بیمه مرکزی با 2.82 درصد سهم، الماس شهراد شرق با 2.16 درصد سهم و بیمه ایران با 1.10 درصد سهم اشاره کرد.

همچنین بانک ملی به واسطه زیرمجموعه‌های خود و به صورت تلفیقی 64.71 درصد در این شرکت سهم دارند و به علت اینکه این سهامداران حقوقی زیر یک درصد در وبانک سهم دارند، در لیست بالا قابل مشاهده نمی‌باشند. اما در تحلیل بنیادی نماد وبانک همه این سهامداران می‌توانند تاثیر بسزایی در ارزش ذاتی سهام داشته باشند.

دارایی‌های تحت تملک

دارایی‌های شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به دو گروه پرتفوی بورسی و غیربورسی تقسیم می‌شوند.

پرتفوی بورسی سهام وبانک

در بخش پرتفوی بورسی وبانک سهم 51 درصدی در پتروشیمی شازند، 87 درصدی در شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنایع، 46 درصدی در توسعه صنایع بهشهر، 33 درصدی در ایران ترانسفو، 31 درصدی در گروه صنعتی بارز، 58 درصدی در شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی و 34 درصدی در شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری اشاره کرد.

پرتفوی غیربورسی وبانک

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی وبانک مبلغ 5 هزار و 200 میلیارد تومان محاسبه شده که بخش عمده آن مربوط به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بین‌المللی ساختمان و صنعت ملی و توسعه کشت و صنعت ملی است. در این بخش 100 درصد سهام بین‌المللی کشت و صنعت ملی و 97 درصد از توسعه کشت و صنعت ملی در اختیار وبانک قرار دارد.

میزان سودآوری سهام وبانک از زمان عرضه اولیه تا امروز

شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی برای اولین بار در سال 1380 سهام خود را با نام وبانک با قیمت اولیه 3,080 ریال در بازار بورس عرضه کرد. قیمت فعلی این سهام در 24 اسفند ماه برابر با 12,800 با بازدهی 28 درصد یک ماهه و 48 درصد سالانه می‌باشد.  این سهام در یک سال اخیر درحال حاضر به بالاترین قیمت ثبت شده رسیده است و از تاریخ 9 اسفند درحال صعود بی‌وقفه است.

در تحلیل بنیادی نماد وبانک، میزان سودآوری به عوامل مختلفی از جمله سود شرکت و میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد. در این راستا، اگر قیمت فعلی نماد از ارزش واقعی آن کم‌تر باشد، نماد در آینده سودآور خواهد بود. اما برای بررسی دقیق این موضوع در ادامه به بررسی پتانسیل رشد نماد می‌پردازیم.

پتانسیل رشد

در این بخش به بررسی سود نقدی پرتفوی بورسی و غیر بورسی شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، صورت سود و زیان، سود مجمع، میزان افزایش سرمایه و نسبت‌های مالی وبانک می‌پردازیم.

سود خالص و نقدی

شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی یک شرکت مادر محسوب می‌شود و سود خود را از بازدهی شرکت‌های زیرمجموعه خود بدست می‌آورد. مجموع سود نقدی قابل دریافت از تمامی زیرمجموعه‌های وبانک در بخش پرتفوی بورسی مبلغ 3,603  میلیارد تومان در سال مالی 1402 برآورد شده است که از میان آنها پتروشیمی شازند در میزان سودآوری نماد وبانک نقش کلیدی دارد.

در بخش پرتفوی غیر بورسی، شرکت بین‌المللی ساختمان و صنعت ملی نیز یکی از زیرمجوعه‌های این شرکت است که سود نقدی آن مبلغ 313 ریال برآورد می‌شود. در صورتی که این شرکت 100 درصد سود خود را تقسیم کند، سود نقدی دریافتی وبانک از این شرکت 250 میلیارد تومان خواهد بود. در حالت کلی سود نقدی حاصل از پرتفوی غیربورسی وبانک بیش از 279 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

صورت سود و زیان

مجموع درآمدهای عملیاتی در تحلیل بنیادی نماد وبانک متشکل از درآمد درآمد سود تضیمن‌شده، سود سهام و سود فروش در دوره 9 ماهه منتهی به آذر 1402 مبلغ 1,879 میلیارد تومان بوده است. همچنین در این دوره هزینه‌ها اعم از اداری و عمومی‌، هزینه‌های فروش، هزینه‌های عملیاتی و غیره نزدیک به 95 میلیارد تومان محاسبه شده است. با کسر هزینه‌ها از درآمد، سود خالص وبانک در پایان دوره 9 ماهه 1402 مبلغ 1,788 میلیارد تومان بوده است.

سود مجمع

مجمع عمومی عادی سالیانه وبانک برای سال مالی 1401 در تاریخ 25 مرداد 1402 برگزار شد. در این مجمع از مجموع 2,131 ریال سود به‌دست آمده به ازای هر سهم مبلغ 2,200 ریال سود نقدی تصویب شد که بین سهامداران تقسیم گردید.

میزان افزایش سرمایه

سرمایه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی در بدو تاسیس برابر با 100 هزار میلیون ریال بوده که این مقدار طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 27,250,000 میلیون ریال رسیده است. همچنین در تاریخ 11 بهمن 1402 پیشنهاد افزایش سرمایه 85 درصدی از محل سود انباشته ارائه شده که هنوز به تصویب نرسیده است.

نسبت‌های مالی

مقدار EPS سهام در اسفند 1402 برابر با 2666 و نسبت P/E آن برابر با 4.98 است. با توجه به اینکه میانگین P/E گروه برابر با 6.65 است، انتظار می‌رود این مقدار در نماد وبانک با رشد همراه باشد.

آیا نماد وبانک ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی یکی از شرکت‌های چندرشته‌ای فعال در بازار سرمایه است که نماد خود را در سال 1380 در بورس عرضه کرد. این سهام به دلیل زیرمجموعه‌های متعدد و شناخته‌ شده خود در بخش پرتفوی بورسی و غیربورسی، نظر بسیاری از سهامداران را به خود جلب کرده است. در این تحلیل به معرفی شرکت و حوزه فعالیت آن، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد نماد پرداخته شده است. در این راستا با ارزیابی ارزش ذاتی نماد می‌توان در مورد سرمایه‌گذاری و یا عدم سرمایه‌گذاری در این نماد تصمیم گیری کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.