سهام داران توسن بخوانند؛ همه چیز در مورد توسعه سامانه نرم افزاری نگین

سهام داران توسن بخوانند؛ همه چیز در مورد توسعه سامانه نرم افزاری نگین

شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه بانکداری و فناوری اطلاعات است که از سال 1387 فعالیت خود را آغاز کرده است. از مهم‌ترین فعالیت‌های این شرکت می‌توان به انواع خدمات آنلاین و آفلاین بانکی مانند بانکداری الکترونیکی اشاره کرد. این شرکت در سال 1400 نماد خود را با نام توسن در بازار بورس عرضه کرد و نظر بسیاری از سهامداران را از همان ابتدا به خود جلب کرد. به گونه‌ای که قیمت آن در مدت کوتاهی به سطح قابل قبولی رسید و سود خوبی نصیب سهامداران خود کرد. اما برای پاسخ به این سوال که آیا این سهام ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، باید به بررسی تحلیل بنیادی توسن بپردازیم. این تحلیل با مطالعه صورت سود و زیان شرکت، ارزش واقعی سهام را ارزیابی می‌کند و به ما می‌گوید که آیا سهام در آینده پتانسیل رشد دارد یا خیر.

در ادامه به معرفی شرکت توسعه سامانه نرم‌افزار نگین، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد توسن می‌پردازیم.

شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین

شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین در سال 1387 در حوزه بانکداری، فناوری اطلاعات، نرم‌افزار و سخت‌افزار فعالیت خود را آغاز کرد و جزو نمادهای دسته بندی رایانه‌ی بورس به‌شمار می‌رود. خدمات این شرکت در بسیاری از پروژه‌های مهم و راهبردی ملی در اغلب بانک‌های دولتی و موسسات مالی و اعتباری کشور عملیاتی شده و درحال بهره‌برداری است. استفاده توسن از آخرین تکنولوژی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری باعث شده تا مشتریان این محصولات دارای سیستم‌های یکپارچه در سطح کشور است و انواع خدمات آنلاین و آفلاین را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

موضوع فعالیت شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین شامل انجام فعالیت‌های اتوماسیون نوین اقتصادی، تولید و ارائه سیستم‌های جامع در زمینه نرم‌افزاری و  سخت‌افزاری، مشاوره در زمینه ارتباطات، خرید، فروش، صادرات و واردات کلیه خدمات و تجهیزات فناوری اطلاعات و رایانه، انجام فعالیت‌های پشتیبانی و نظارت بر تجهیزات و امور مرتبط با اطلاعات و رایانه و در نهایت طراحی، نصب و راه‌اندازی مرکز داده‌ها و مشاوره در امور شبکه‌های رایانه‌ای است.

سهامداران عمده نماد توسن

ترکیب سهامداران عمده بالای یک درصد شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین با نماد توسن شامل شرکت سرمایه‌گذاران فناوری تک وستا با 31.24 درصد سهم، شرکت تدبیرگران فناوری فردای ایرانیان با 16.51 درصد سهم، شرکت رسام فناوری پایا با 12.34 درصد سهم و صندوق بازگردانی سهم آشنا یکم با 10.78 درصد سهم است.

از دیگر سهامداران نماد توسن می‌توان به سهم 6.91 درصدی شرکت بازگردانی تاک دانا، سهم 5.04 درصدی شرکت آکام فناوری پردیس و سهم 1.88 درصدی صندوق سرمایه‌گذاری بازگردانی پرگار و سهم 1.08 درصدی شرکت شبکه گستران آرادتدبیر اشاره کرد. این سهامداران که در زمینه فناوری و رایانه فعالیت می‌کنند نقش مهمی در ارزش سهام توسن ایفا می‌کنند.

دارایی‌های تحت تملک

صورت‌های مالی توسن مربوط به سال مالی منتهی به 30 آذر 1402 نشان می‌دهد که موجودی نقدی شرکت برابر با 485,201 میلیون ریال، سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت برابر با 1,209,032 میلیون ریال، مجموع دارایی‌های جاری برابر با 10,154,949 میلیون ریال، سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت معادل با 326,107 میلیون ریال، دارایی‌های نامشهود برابر با 2,834,362 میلیون ریال و دارایی‌های ثابت مشهود برابر با 2,581,291 میلیون ریال است.

بر اساس برآوردهای انجام شده جمع دارایی‌های جاری شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 41 درصد افزایش داشته که می‌تواند خبر خوبی برای سهامداران این شرکت باشد. لازم به ذکر است که توسن دارایی‌های خود را بیشتر صرف سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت و بلند مدت کرده که می‌تواند در آینده سودآور باشد. در ادامه تحلیل بنیادی توسن به میزان سودآوری و پتانسیل رشد سهام خواهیم پرداخت.

میزان سودآوری نماد توسن از زمان عرضه اولیه تا به امروز

شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین در روز 24 شهریور 1400 معادل 10 درصد از سهام خود را با قیمت اولیه 7,630 به بازار بورس عرضه کرد. قیمت این سهام درحال حاضر یعنی اردیبهشت 1403 به قیمت 12,440 ریال با بازدهی منفی 4 درصد یک ماهه و منفی 32 درصد یک ساله رسیده است. سهام توسن در یک سال گذشته تا بهمن ماه 1402 در قیمت 22,000 ریال نوسان داشته و بعد از آن با کاهش چشمگیری مواجه شده تا امروز که به حداقل قیمت خود در یک سال اخیر رسیده است.

میزان سودآوری نماد توسن به بازدهی شرکت و میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد. اما اگر بخواهیم دلیل کاهش ناگهانی قیمت این سهام را در چند ماه اخیر مورد بررسی قرار دهیم باید به مطالعه تحلیل بنیادی توسن بپردازیم. این تحلیل به ما می‌گوید که آیا این سهام درحال حاضر ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر. در ادامه با بررسی میزان سودآوری شرکت و پتانسیل رشد آن در آینده با ما همراه باشید.

پتانسیل رشد سهام توسن

در ادامه به بررسی سود و زیان شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین، سود مجمع، میزان افزایش سرمایه و نسبت‎‌های مالی سهام می‌پردازیم.

صورت سود و زیان

صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت در سال مالی منتهی به 30 آذر 1402 نشان می‌دهد که درآمدهای عملیاتی شرکت برابر با 9,035,897 میلیون ریال و سود و زیان خالص شرکت برابر با 2,689,411 میلیون ریال بوده است. بر اساس برآوردهای انجام شده سود و زیان خالص شرکت در دوره مشابه سال گذشته برابر با 2,662,479 میلیون ریال بوده که در سال جاری با افزایش 73 درصدی همراه بوده است.

سود مجمع

سود مجمع یکی از مهم‌ترین المان‌هایی است که سهامداران قبل از سرمایه‌گذاری باید به آن توجه نمایند. در مجمع عمومی عادی سالانه نماد توسن مورخ 19 فروردین 1403، سود شرکت به میزان 500 ریال به ازای هر سهم تصویب شد و مقرر گردید که در مدت 3 الی 4 ماه به حساب سهامداران خرد و عمده واریز گردد.

میزان افزایش سرمایه

آخرین افزایش سرمایه توسن مربوط به مرداد 1401 بوده که در آن سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه 47 درصدی را از محل سود انباشته صادر کرد. بر این اساس، سرمایه اولیه 204 میلیارد تومان بود که با 96 میلیارد افزایش سرمایه از محل سود انباشته، سرمایه به 300 میلیارد تومان رسیده است.

نسبت‌های مالی

در تحلیل بنیادی توسن، EPS سهام برابر با 1104 و نسبت P/E آن برابر با 11.49 است. با توجه به اینکه P/E گروه برابر با 11 است، می‌توان گفت که سهام در وضعیت مناسبی از نسبت‌های مالی قرار دارد. این نسبت‌ها می‌توانند ارزش واقعی یک سهام را براساس سود هر سهم در یک سال مالی نشان دهند.

آیا سهام توسن ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین در سال 1387 در حوزه بانکداری، فناوری اطلاعات، نرم‌افزار و سخت‌افزار فعالیت خود را آغاز کرد. خدمات این شرکت در بسیاری از پروژه‌های مهم و راهبردی ملی در اغلب بانک‌های دولتی و موسسات مالی و اعتباری کشور عملیاتی شده و درحال بهره‌برداری است. این شرکت در روز 24 شهریور 1400 معادل 10 درصد از سهام خود را با نام نماد توسن و قیمت اولیه 7,630 به بازار بورس عرضه کرد. با توجه به اینکه قیمت فعلی سهام یعنی اردیبهشت  1403 برابر با  12,44 ریال است، آیا می‌توان نتیجه گرفت سهام ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید به بررسی تحلیل بنیادی توسن پرداخت. این تحلیل بنیادی اطلاعات مهمی در مورد موضوع فعالیت شرکت، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد سهام به ما می‌دهد و ما می‌توانیم براساس آن بهترین زمان ورود به سهام را شناسایی کنیم تا به سود قابل قبولی دست یابیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.