سهام داران وپارس بخوانند؛ همه چیز در مورد سهام بانک پارسیان

سهام داران وپارس بخوانند؛ همه چیز در مورد سهام بانک پارسیان

وپارس به عنوان نماد بانک پارسیان، یکی از سهم‌های جذاب بانکی بورس است که در این مقاله به تحلیل بنیادی نماد وپارس و پتانسیل رشد آن پرداختیم.

بانک پارسیان دومین بانک خصوصی کشور است که فعالیت خود را با 341 شعبه در سراسر کشور از سال 1380 آغاز کرده است. همچنین این بانک سهام خود را در همان سال با نام نماد وپارس به بازار بورس عرضه کرد که نظر بسیاری از سهامداران را به خود جلب کرد. این بانک دارای زیرمجموعه‌های متعددی است که از مهم‌ترین آن می‌توان به گروه مالی پارسیان اشاره کرد. اما برای اینکه بدانیم این سهام ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، باید به مطالعه تحلیل بنیادی نماد وپارس بپردازیم. این تحلیل با بررسی ارزش ذاتی نماد و مقایسه آن با قیمت فعلی به ما اطلاعاتی در مورد زمان مناسب سرمایه‌گذاری و پتانسیل رشد سهام در آینده می‌دهد.

در ادامه به مطالعه اطلاعاتی در مورد بانک پارسیان، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد سهام وپارس می‌پردازیم.

بانک پارسیان

بانک پارسیان یکی از بانک‌های خصوصی کشور است که از سال 1380 فعالیت خود را با مجوز بانک مرکزی ایران آغاز کرد. پارسیان با 341 شعبه در سراسر کشور، دومین بانک خصوصی ایران است که سهامدار عمده آن ستاد فرمان، شرکت خدمات مالی و بانکداری ایرانی است. از مهم‌ترین فعالیت‌های این بانک می‌توان به قبول انواع سپرده، صدور گواهی سپرده عام و خاص، ارائه چک و خدمات مرتبط با آن، انجام عملیات بین بانکی، اعطای تسهیات به اشخاص در قالب عقود قرض‌الحسنه، فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، سلف جعاله، مضاربه، مشارکت حقوقی، سرمایه‌گذاری مستقیم و… اشاره کرد.

بانک پارسیان در سال مالی 1391 درآمدی معدل با 10 میلیارد و 100 میلیون تومان کسب کرد و در رتبه هشتم بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران قرار گرفت. این بانک هم اکنون بعد از بانک ملی، ملت و مسکن به عنوان چهارمین بانک بزرگ ایران از نظر درآمد سالیانه به شمار می‌رود. این بانک بعد از تاسیس در همان سال 1380 سهام خود را با نام وپارس در بورس عرضه کرد که در ادامه به تحلیل بنیادی این نماد بانکی ارزشمند می‌پردازیم.

سهامداران عمده نماد وپارس

در تحلیل بنیادی نماد وپارس به سهامداران بالای یک درصد، سهامدار عمده گفته می‌شود. بزرگ‌ترین سهامدار این بانک، گروه سرمایه‌گذاری تدبیر نام دارد که 7.46 درصد در پارسیان سهم دارد. شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو نیز با 7.15 درصد سهم در مقام دوم قرار دارد. از دیگر سهامداران بزرگ این بانک می‌توان به صندوق بارگردانی امید لوتوس پارسیان اشاره کرد که سهم 6.89 درصدی در پارسیان دارد.

دیگر سهامداران بانک پارسیان، شرکت سرمایه‌گذاری سمند با سهم 5.84 درصدی، مهرآفرینان دوران با سهم 5 درصدی، موسسه رفاه و تامین آتیه امید با سهم 4.97 درصدی، تک آوران شرق با سهم 4.92 درصدی، پدیده‌آفرین شفق با سهم 4.91 درصدی، ایده گستر دوراندیش با سهم 4.81 درصدی، توسعه اقتصاد فردا با سهم 4.75 درصدی، فراز و فرود اقتصاد آینده با سهم 3.53 درصدی، نگار نصر سهم با سهم 3.44 درصدی و بازرگانی پاساد دانا ایرانیان با سهم 3.28 درصدی هستند.

دارایی‌های تحت تملک

بانک پارسیان به چهار بخش گروه مالی پارسیان، گروه داده‌پردازی پارسیان، گروه صبا تامین پارسیان و شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان تقسیم می‌شود که خود دارای زیرمجموعه‌هایی هستند. از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های گروه مالی پارسیان می‌توان به گروه صنایع فولاد صبح پارسیان، بیمه پارسیان، صرافی پارسیان، لیزینگ پارسیان، صندوق قرض‌الحسنه بانک پارسیان و غیره اشاره کرد. تعدادی از زیرمجموعه‌های گروه  داده‌پردازی پارسیان نیز شامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، شرکت پارسیان همراه لوتوس، شرکت پویا تجارت سیمرغ کیش و غیره می‌باشند.

گروه صبا تامین نیز دارای زیرمجموعه‌های آتیه پارسیس کیش، توسعه گردشگری صبا، توسعه معادن و صنایع معدنی پارسیان و معین پارسیان پارس می‌باشند. از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان نیز می‌توان به پارسیس کانی، توسعه ساختمانی پارسیان، گسترش ساختمانی لوتوس پارسیان، اوپال پارسیان سنگان، اوپال فولاد شرق پارسیان، شرکت فرآوری معدنی اوپال کانی پارس و شرکت تعاونی مسکن کارکنان هلدینگ سرمایه‌گذاری پارسیان اشاره کرد.

میزان سودآوری سهام بانک پارسیان از زمان عرضه اولیه تا به امروز

بانک پارسیان در سال 1380 تاسیس و در همان سال نماد خود را با نام وپارس به بازار بورس عرضه کرد. قیمت این سهام در طی این 23 سال با فراز و نشیب‌هایی همراه بود، اما قیمت فعلی آن در اردیبهشت 1403 برابر با 1,920 ریال است. قیمت این سهام در اردیبهشت و خرداد 1402 در بالاترین سطح خود در یک سال گذشته و در محدوده قیمتی 2600 ریال قرار داشته، اما پس از آن، مجموعا عملکرد منفی را در یک سال ثبت کرده است. پایین‌ترین قیمت ثبت شده وپارس در سال 1402 مربوط به آبان ماه است که قیمت تا 1,600 ریال کاهش یافت؛ اما در اسفند ماه به حدود قیمت 2400 ریال نیز رسید، اما طی دو ماهی که از سال جدید می‌گذرد، این نماد نیز شبیه سایر نمادهای بورس، روندی نزولی را طی کرده است؛ بعد از این تاریخ سهام در قیمت 1,900 ریال در نوسان است.

از مهم‌ترین مواردی که در سودآوری یک سهام در تحلیل بنیادی نماد وپارس تاثیرگذار است می‌توان به سودآوری بانک و میزان عرضه و تقاضای سهام اشاره کرد. میزان عرضه و تقاضا که به تغییرات سیاسی و اجتماعی و اخبار مهم بازار مربورط می‌شود که موجب افزایش و یا کاهش خرید سهامداران می‌شود. اما برای بررسی میزان سودآوری بانک باید به تراز مالی و صورت سود و زیان آن مراجعه کنیم. برای بررسی این موارد با ما همراه باشید.

پتانسیل رشد نماد وپارس

مجموع درآمدهای بانک

مجموع درآمدهای حاصل از تسهیلات اعطایی و سپرده‌گذاری بانک پارسیان در سال مالی 1401 نزدیک به 16 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 45 درصد افزایش داشته است. همچنین این بانک در 7 ماه نخست سال 1402 به بیش از 4,162,731 میلیون ریال درآمد تنها از محل سپرده‌گذاری رسیده است.

صورت سود و زیان

مجموع درآمدهای عملیاتی بانک پارسیان در دوره مالی منتهی به اسفند 1401 برابر با 5,377 میلیارد تومان و سود خالص آن برابر با 2,476 میلیارد تومان محاسبه شده است. همچنین خالص سود مبادلات و معاملات ارزی بانک پارسیان در 9 ماهه ابتدایی سال 1402 به 270 میلیارد تومان رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 198 درصدی داشته است.

سود مجمع

پیرو تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه که در خرداد ماه 1402 برگزار شد، به ازای هر سهم 400 ریال سود میان سهامداران تقسیم گردید. با عنایت به اینکه 99.99 درصد از سهام گروه مالی پارسیان متعلق به بانک پارسیان است، مبلغ 19,999,990 میلیون ریال درآمد حاصل از سود سهام شناسایی گردید.

میزان افزایش سرمایه

سرمایه بانک پارسیان در آغاز تاسیس مبلغ 310 هزار میلیون ریال بوده که طی چند مرحله به مبلغ 156,340 هزار میلیون ریال رسیده است. در مجمع عمومی فوق‌العاده بانک پارسیان مورخ 12 مرداد 1402 افزایش سرمایه 52.34 درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به تصویب رسید. در این افزایش سرمایه، سرمایه بانک از 156,340 میلیارد ریال به 240 هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد.

نسبت‌های مالی نماد وپارس

در تحلیل بنیادی نماد وپارس، مقدار EPS سهام برابر با 119 و نسبت P/E آن برابر با 16.06 است. در شرایطی که میانگین P/E گروه برابر با 3.47 است، احتمال کاهش این نسبت در آینده نزدیک وجود دارد.

آیا نماد وپارس ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

بانک پارسیان یکی از بانک‌های خصوصی کشور است که از سال 1380 فعالیت خود را با مجوز بانک مرکزی ایران آغاز کرد. پارسیان با 341 شعبه در سراسر کشور، دومین بانک خصوصی ایران است که سهامدار عمده آن ستاد فرمان، شرکت خدمات مالی و بانکداری ایرانی است. همچنین این بانک سهام خود را در همان سال 1380 با نام نماد وپارس به بازار بورس عرضه کرد. اما برای پاسخ به این سوال که سهام بانک پارسیان ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، باید به بررسی تحلیل بنیادی نماد وپارس بپردازیم. این تحلیل به ما اطلاعاتی در مورد بانک، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد سهام می‌پردازد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.