بورس هفته سوم خرداد را هم منفی شروع کرد؛ پیش بینی بورس در دهه پایانی خرداد

بورس هفته سوم خرداد را هم منفی شروع کرد؛ پیش بینی بورس در دهه پایانی خرداد

بورس شنبه ۱۹ خرداد را نیز با قرمز رنگ آغاز کرد و شاخص کل در پایان اولین روز معاملاتی هفته سوم خرداد، با کاهش ۸۵ درصدی، به ۲ میلیون و ۶۴ هزار واحد رسید. روز یکشنبه نیز گرچه از فشار فروش کاسته شد و در ساعت پایانی برخی نمادها مثبت شدند، با شاخص کل با افت 2924 واحدی، به عدد 2061465 واحد رسید. افزایش فشار فروش، خروج پول حقیقی و منفی شدن صندوق‌های اهرمی، همگی نشانه‌های بدی برای بازار سهام در طی روزهای آینده به شمار می‌روند. حتی نمادهای خودرویی که طی چند وقت اخیر روندی مثبت داشتند نیز قرمز پوش شدند و نتوانستند عملکرد متفاوت خود نسبت به شرایط کلی بازار را ادامه دهند. شاخص کل در آستانه رسیدن به محدوده حمایتی 2.040 تا 2.050 میلیون واحد است و باید دید که آیا بازار توان بازگشت را دارد یا اینکه با شکست حمایت، شرایط برای سهامداران سخت‌تر خواهد شد.

اثر منفی محدودیت دامنه نوسان

گرچه بازار بورس با مشکلات متعددی از قبیل اختلاف دلار نیما با بازار آزاد، نرخ بهره ۳۰ درصدی، قیمت انرژی و حاشیه سود شرکت‌ها سیاستگذاری‌های غلط، دست و پنجه نرم می‌کند، اما محدودیت دامنه نوسانه نمادهای بورسی که پس از شهادت رئیس جمهور تصویب شد، تیر خلاص بر پیکر نیمه جان بورس بود. گرچه در ابتدا احساس می‌شد که این محدودیت، صرفاً برای کنترل هیجان ناشی از شهادت رئیس جمهور است، اما با طولانی شدن این روند، این موضوع به سهامداران مخابره می‌شود که احتمالاً اخبار منفی حول بازار وجود دارد که مسئولان در صدد پوشش آن هستند. صف‌های فروش متعدد و ارزش کم معاملات، موید این موضوع هستند.

گرچه پیشتر نیز در کشور و حتی سایر کشورها، شاهد محدود کردن دامنه نوسان بازارهای بورس بوده‌ایم؛ اما این موضوع مقطعی است و عمدتاً برای یکی دو روز انجام می‌شود. کما اینکه در شرایط فعلی نیز وضعیت کشور و بازارهای مالی مختلف، کاملاً عادی شده و با محدودیت بازار بورس، صرفاً وضعیت این بازار، غیر عادی به نظر می‌رسد.

پیش‌بینی روند بورس در هفته سوم خرداد

وضعیت معاملات بورس در روز یکشنبه ۲۰ خرداد نسبت به روز شنبه، تا حد زیادی متعادل‌تر شد و با وجود افت شاخص، از تعداد صف‌های فروش و خروج سرمایه، کاسته شد. ارزش معاملات بازار بورس در روز یکشنبه به 7074 میلیارد تومان رسید و ارزش معاملات خرد نیز نسبت به روز شنبه افزایش ۳۵ درصدی را ثبت کرد. گرچه بازار بورس شنبه را بسیار ناامید کننده و با ۴۸۹ صف فروش و کاملاً قرمزپوش آغاز کرد، اما در اوقات پایانی معاملات روز یکشنبه، با مخابره اخبار نسبتا مثبت، شاهد بهبود نسبی وضعیت بسیاری از نمادها بودیم.

با وجود مصوبات چهارگانه‌ای که دولت برای حمایت از بورس اعلام کرده و اقدامات دیگری نظیر اولتیماتوم بانک مرکزی به بانک‌ها برای کنترل نرخ بهره و همچنین افزایش هر چند کم نرخ دلار نیمایی، به نظر می‌رسد که سازمان بورس در حال احیای مجدد بازار است. با این وجود ابهام ناشی از نتایج تعیین صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، ممکن است طی روزهای آینده روند معاملات را تحت پوشش قرار دهد. در زمان فعلی توجهات و حضور مردم در بازی رمز ارز همستر، بسیار همه‌گیرتر از بازار بورس است! و شرایط کلی اینطور به نظر می‌رسد که بورس برای رسیدن به روزهای اوج خود، فاصله زیادی دارد و جلب اعتماد اقشار مختلف جامعه، حتی با ایجاد اخبار و جریانات مثبت نیز بسیار زمان بر خواهد بود.

وضعیت کلی بورس نسبت به بازارهای موازی

انتظارات تورمی حاکم بر بازارهای موازی که در پایان سال ۱۴۰۲ و اوایل سال جدید، در اوج خود قرار داشت نیز به نظر می‌رسد که  در طی هفته‌های اخیر کاملاً فروکش کرده و روند آرامی در بازار طلا و دلار به چشم می‌خورد. گرچه دلار در کانال ۵۸ هزار تومان به سر می‌برد و از سقف قیمتی حدود 70 هزار تومانی خود، تا حد زیادی افت کرده، اما طی چند ماه اخیر در حدود بیست درصد رشد داشته است. به‌نظر می‌رسد که این آرامش نسبی کماکان چشم انتظار تعیین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری، باقی خواهد ماند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.