4 مصوبه جدید دولت در راستای حمایت از بازار بورس

4 مصوبه جدید دولت در راستای حمایت از بازار بورس

پس از افت پیاپی شاخص بورس و عقب نشینی آن از سطح ۲ میلیون و سیصد هزار واحد تا ۲ میلیون و ۶۰ هزار واحد از ابتدای اردیبهشت تا به حال، بالاخره ستاد اقتصادی دولت دست به کار شد و چند مصوبه را در جهت حل مشکلات فعلی شرکت‌های بورسی و سهامداران، به تصویب رسانید.

مصوبات دولت برای حمایت از بازار سهام از زبان خاندوزی

امروز ۲۰ خرداد ماه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد از مصوبات جدید دولت در کمک به صنایع بورسی و بهبود وضعیت سهامداران پرده برداشت. این چهار مصوبه به شرح زیر است:

مصوبه اول: دستورالعمل قیمت محصولات پالایشی وزارت نفت بایستی به سرعت اصلاح و ابلاغ شود.

مصوبه دوم: درباره عدم خروج شرکت‌های خودروسازی از بازار سهام؛ که مصوبه لازم آن به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران برسد.

مصوبه سوم: بانک مرکزی اقدامات نظارتی و بازدارندگی لازم را برای کاهش نرخ سود بانکی، انجام دهد.

مصوبه چهارم: در رابطه با معافیت‌های مالیاتی صنایع بورسی، مصوبه دولت جهت پذیرش بار بودجه‌ای طرح مجلس شورای اسلامی، هرچه سریعتر اخذ گردد.

خاندوزی در پایان این جلسه نیز گزارشی از قبول تسویه ۲.۸ میلیاردی بانک‌ها ارائه کرد.

پیگیری سازمان بورس برای بازگردانی دامنه نوسان به حالت عادی

در حاشیه جلسه ستاد اقتصادی دولت در روز یکشنبه ۲۰ خرداد، مجید عشقی رئیس سازمان بورس در مورد برنامه‌های این سازمان برای تغییر دامنه نوسان و برداشتن محدودیت آن صحبت کرد. گرچه محدودیت دامنه نوسان پس از واقعه سقوط بالگرد رئیس جمهور رخ داد، اما رئیس سازمان بورس این محدودیت را حاصل بررسی‌های کارشناسانه و دقیق در جهت صیانت از حقوق سهامداران عنوان کرد. طبق گفته‌های وی، متغیرهای تاثیرگذار در وضعیت فعلی بازار بورس از جمله نرخ بهره بانکی، شکاف میان نرخ ارز نیمایی و دلار آزاد و قیمت گذاری دستوری در صنایع، همچنان به وضعیت پایدار و مشخص که بتواند آینده روشنی برای بورس ترسیم کند، نرسیده‌اند.

عشقی همچنین عنوان کرد: با پیگیری‌های اخیر سازمان بورس و حمایت‌های دولت و مجلس، به اجرایی‌ شدن تصمیمات و قوانین اصلاحی، تا حد زیادی نزدیک شده‌ایم. سازمان بورس به‌طور پیوسته تحولات را رصد کرده و در صورت حل شدن ابهامات جدی تاثیرگذار بر روند بازار سهام، مطمئنا در اولین فرصت برای بازگشایی دامنه نوسان اقدام خواهد کرد.

اظهارات عشقی در تشریح مصوبه‌های چهارگانه حمایتی

مجید عشقی همچنان عنوان کرد؛ با توجه به پیگیری‌های سازمان بورس جهت اصلاح دستورالعمل قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی، این دستورالعمل در تاریخ ۲۳ دی ۱۴۰۲ ابلاغ شد که تاثیر بسیاری در سودآوری نمادهای پالایشی بورسی در پی داشت. پس از وقوع این موضوع، جلسات متعددی با سرپرست ریاست جمهوری و وزرای اقتصادی برگزار شد که در پایان این جلسه، دستور برای بازنگری و بررسی مجدد این دستورالعمل صادر شد.

وی در رابطه با حل مشکل خروج ۲ شرکت بزرگ خودروسازی کشور یعنی سایپا و ایران خودرو از بازار بورس به علت تحقق شرایط ماده ۱۴۱ قانون اساسی نیز اشاره کرد: پیرو جلسات مقدماتی برگزار شده، قرار بر این شد تا مجوز تجدید ارزیابی دارایی‌های این دو شرکت در دوره زمانی کمتر از ۵ سال، ضمن محفوظ نگه داشتن مشوق‌های مالیاتی آن، در دستور هفته جاری شورای اقتصادی سران قوا جای گیرد. البته قرار شده بود که سران قوا، هفته پیش در رابطه با این موضوع تشکیل جلسه دهند که به‌خاطر شرایط فعلی کشور، این جلسه به تعویق افتاد.

مشکل نرخ بهره و گواهی‌های سپرده با نرخ 30 درصد نیز یکی دیگر از مشکلات فعلی بورس به‌شمار می‌روند که رئیس سازمان بورس در خصوص مصوبه جدید گفت: در این زمینه جلسه‌ای با رئیس بانک مرکزی برگزار و مشکلات موجود در این زمینه عنوان شد که در ادامه بانک مرکزی با ارسال ابلاغ نامه رئیس به بانک‌ها در خصوص کاهش نرخ بهره، زمینه‌ی کنترل نرخ بهره فراهم گردید. همچنین سازمان بورس نیز ابلاغیه لازم را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در راستای جلوگیری از تبلیغات نادرست و اعلام صحیح نرخ بازدهی ابلاغ کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.