اقدامات سازمان بورس در زمینه کنترل نرخ اخزا از زبان مدیر عامل سابق فرابورس

اقدامات سازمان بورس در زمینه کنترل نرخ اخزا از زبان مدیر عامل سابق فرابورس

میثم فدایی مدیر عامل سابق فرابورس و مدیر عامل فعلی تامین سرمایه دماوند، به کاهش نرخ اوراق اسناد خزانه اسلامی و اهمیت آن در بهبود روند معاملات بورس اشاره و بیان کرد: نرخ بهره بدون ریسک به عنوان یکی از مهم‌ترین متغیر‌ها در اقتصاد، روی بازار‌های مختلف و به‌طور مشخص بازار سرمایه، تاثیرگذار خواهد گذاشت. اسناد خزانه که توسط دولت در بازار سرمایه منتشر می‌شود، به عنوان طلب پیمانکاران پرداخت می‌گردد که این موضوع، روندی مشابه اسناد خزانه در اقتصاد‌های متعارف است.

فدایی با بیان این موضوع که این اوراق کوتاه‌مدت بوده و کشف نرخ آن در بازار، طبق عرضه و تقاضای آن است؛ افزود: به خاطر وجود بند‌های مختلف در بودجه، در طول ۲ ماه ابتدای سال، شاهد انتشار حجم قابل توجهی از اوراق اخزا در بورس بوده‌ایم.

دلایل افزایش نرخ اوراق اخزا

فدایی به این موضوع اعتقاد دارد که حجم بالای انتشار و تخصیص اسناد خزانه، افزایش شدید نرخ این اوراق در اقتصاد را در پی داشت. وی به همبستگی افزایش نرخ اوراق اخزا با نرخ بازده مورد انتظار بورس تاکید کرد و بیان کرد: وجود یک ابزار مالی بدون ریسک مثل اوراق اخزا و در مقابل آن یک ابزار با ریسک متوسط نظیر بازار سهام، منجر به افزایش نرخ بهره بدون ریسک و انتظار از ابزار‌های پرریسک خواهد شد. در پی چنین اتفاقی، دسته‌ی ثابل توجهی از سرمایه‌گذاران برای خروج سرمایه‌های خود از بازار سهام و سرمایه‌گذاری در اوراق با سررسید کوتاه‌تر از یک سال و با نرخ بهره بالا، اقدام کردند.

3 اقدام مهم در جهت کنترل نرخ افزا

مدیرعامل اسبق فرابورس به ۳ اقدام سازمان بورس جهت کنترل نرخ اوراق خزانه در اقتصاد اشاره کرد و بیان کرد: اولین اقدام سازمان بورس، کنترل عرضه‌ی اسناد خزانه در بورس بود که این موضوع تعدیل انتظار فعالان بازار از عرضه گسترده اوراق خزانه را در پی داشت.

دومین اقدام سازمان بورس در زمینه کنترل نرخ اوراق خزانه بود که این سازمان برای افزایش کنترل معاملات اسناد خزانه با نرخ‌های متعادل، اقدام نمود. با افزایش این اقدامات نظارتی، شاهد ثبات نرخ اوراق اخزا، در نرخ 34.5 درصد و در نتیجه تاثیر مثبت آن خواهیم بود.

وی همچنین به نقش بانک مرکزی در جهت نرخ اخزا اشاره کرد و بیان کرد که بانک مرکزی باید برای کنترل نرخ بهره بدون ریسک اوراق اخزا به عنوان یکی از مهم‌ترین متغیرهای اقتصادی، اقدام کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.